Pälsätare hos äldre häst

Satis

Trådstartare
Vår islandsvalack, 28år, har fått pälsätare. Jag rakade honom på halsen(inte hela vägen upp under manen) i september 2012. Pälsen växte ut minimalt efter rakningen, bara några m.m. Så har det inte varit tidigare, då har han haft rejäl återväxt.

Han har även en permanent infektion i skapet efter cancer. Är svullen och luktar illa. Gått ner i vikt nu senaste månaden trots en väl uträknad foderstat och boost äver vintern inför pälsbytet. Har även knotteksem men var symptomfri förra säsongen och mådde mkt gott.

Han får hö, betfor, bakjäst, linfröolja och potatisprotein. Hålls igång regelbundet och är pigg att rida, leker i hagen osv.

Jag skulle helst vilja raka honom för att få väck pälsätarna som iriiterar honom oerhört. Men vågar jag? Vill helst inte rubba pälssättningen ytterligare då han behöver päls som skyddar inför knottsäsongen.

Jag har frontline på sprayflaska jag skulle kunna behandla med istället.

Hur hade ni gjort? Behöver råd, idéer och tankar kring detta!

Sv: Pälsätare hos äldre häst

Du kan ju prova att tvätta med såpa på de värsta ställena, har hört att lössen dör av det. Om hästen har mycket man kan du ju raka under manen så syns det inte?
Jag helgarderade mig när ponnyn jag sköter fick pälsätare, helrakning, tvätt och frontline-droppar. Det försvann:)

Det är ju under manen det är viktigast att raka, jag skulle inte tveka att göra det nu direkt, samt tvätta med såpa.

Att det inte växt ut så mycket sedan rakningen beror kanske på hans ålder, men hans päls kommer inte att skydda honom för knotten i alla fall, så raka på du.

Raka halsen skulle jag göra. Jag hittade en överbliven oöppnad flaska från barnens lössangrepp som jag hade på en av mina som fått en del pälslöss under manen, fungerade okej men det är bara på levande löss så man måste upprepa tre, fyra gånger när äggen släppt. (Det medlet finns inte att köpa idag.)

Frontline ska också användas med ca två veckors mellanrum, när äggen släppt.

Liknande trådar

Hästvård Idag fick vi veta att vår 28åriga islandsvalack har cushings syndrom. Han har svårt att hålla vikten (foderstat för ett digivande sto)...
2
Svar
20
· Visningar
5 470
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar