Pälsängrar/fläskängrar

Sockerbit

Trådstartare
Jag är så grymt äcklad, vi har fått in ängrar i lägenheten! :yuck: De kommer till 99% ifrån en granne, då vi fått information av övriga grannar att de också drabbats. Damen som vi grannar misstänker att det kommer från är gammal och bor i stort sett i skräp och matrester, socialtjänst är informerad men det händer inget och skadedjursinvasionen fortsätter...

Vad tusan gör man? Vi har insett att vi inte tycks kunna påverka damen då hon inte släpper in folk i lägenheten. Vi har frågat henne om det var ok om vi övriga grannar betalar för anticimex eller liknande, men hon vägrar.

Hur gör vi för att hålla skiten borta från våra lägenheter? Jag har dyra möbler och kläder och vill inte att de j*vla djuren ska äta sönder allt jag äger och har, och efter att ha talat med anticimex så är det i pincip omöjligt att få bort om man inte även behandlar damens lägenhet (och att den saneras) :banghead:

Någon som har haft problem med ängrar? :yuck:

Sv: Pälsängrar/fläskängrar

Någon som har haft problem med ängrar? :yuck:

Ja i Belgien är det ganska vanligt (hade aldrig hört talas om det i Sverige innan jag flyttade ner dit). Dock hade vi där inga problem med grannar som inte samarbetade och det verkar ju vara ditt problem.

I Belgien säljs det kulor i cederträ som man kan lägga i garderober och under soffkuddar och liknande. Vet inte om det går att hitta här.

I Belgien säljs det kulor i cederträ som man kan lägga i garderober och under soffkuddar och liknande. Vet inte om det går att hitta här.

rodcederprodukter.se säljer i alla fall. Hur effektivt det är vet jag dock inte. TS lär ju först och främst behöva anticimexs hjälp.

Det är hyresvärdens sak att lösa.
I hyreslagen så finns det särskilt skrivet om just skadedjur och hyresvärden har där stora befogenheter.
Dessutom så har säkert hyresvärden en skadedjursförsäkring som täcker kostnaderna för sanering.
I min försäkring så ingår skadedjursbekämpning, jag behöver bara ringa försäkringsbolaget så fixar de.

Jag har idag varit i kontakt med hyresvärden men där verkar inte hända mkt...
Man har tydligen en del andra bekymmer med damen i fråga och jag fick en del vaga antydningar att man håller på att vräka henne men att det tar tid. Under tiden festar djuren på övriga grannars hem och ägodelar :banghead:

Jag har fått flytta mina dyrare kläder såsom balklänning, tävlingskavaj osv till en frysbox hos min mamma, enligt information på nätet ska frysning ta ihjäl de som finns i kläderna, om där finns några. Vanliga kläder är en sak, men balklänning för 9000 och tävlingskavaj för 5000, de tänker jag inte offra.

Det där med ängrar har inte alls så mycket med hygien att göra som du verkar tro. Jag tycker att det är rätt osympatiskt att du (grannarna tillsammans) gör en person till syndabock.

Pälsängrar (och andra skadedjur) bor ofta i själva husmaterialet (väggar, trossbottnar osv) och så kommer de fram och syns i lite olika stor omfattning beroende på hur många de är för tillfället och sådant.

Låter man anticimex komma och spruta, så minskar beståndet förhoppningsvis för en tid, men det kan vara mycket svårt att få bukt med de små liven helt. Man behöver i princip frysa allting där de kan tänkas hålla hus - kläder, filtar, stoppade möbler osv, och det har ju sina sidor nu när vintern är över.

Det finns rätt goda skäl för att misstänka damen i fråga, och vi har rådfrågat anticimex som instämmer. Just nu verkar det som att det är fläskängrar, som lever på bland annat matrester, gärna köttrester... så det hänger till viss del ihop med hygien.

På Anticimex hemsida står:
http://www.anticimex.com/se/Privat/...ategorier1/Angriper-mat--textil1/Flaskangrar/

Så att de skulle stödja dig (och dina grannar) både i att misstänka kvinnan ifråga och att hänga ut henne på webben låter inte helt troligt

Läs igen... :meh:

Damen bor i matrester och skräp, hemtjänsten har slutat att komma ut just pga detta och ställer maten i en påse på dörren. Och hänga ut på webben? Här är vare sig namn eller information som skulle kunna ledas till någon specifik person. Vi har varit i kontakt med anticimex och förklarat läget och det är den information vi fått. Och då det blir aktuellt att de kommer ut och sanerar så skall hela huset saneras, vilket damen motsätter sig. Det borde även ligga i hennes intresse (om det skulle vara så att hon inte har problem med ängrar) att HELA huset saneras för att undvika att drabbas i framtiden.

Även innan detta problem dök upp har vi försökt hjälpa damen då hon uppenbarligen inte är kapabel att ta hand om sig själv eller sin lägenhet. Kan ängrarna spåras till någon eller något oavsett vem eller vad så blir vi glada eftersom vi kan göra något åt det. Men idag är damen den mest troliga källan.

Nja ängrar fungerar inte riktigt så.

Utan de är de är där de är.
Om du får in ängrar hos dig så har de kommit med något som du tagit in hemma hos dig.
Min gissning är att det finns något problem i huskonstruktionen, gammalt flytspackel kanske?
Annars så skulle ängrarna hålla sig hos damen i fråga och kalasa bara där.

Varför lämna ett skafferi och gå någon annan stans?

De fungerar inte som mal som bara exploderar i antal och flyger in överallt.

Är det pälsängrar (vilket verkar vara dom du är mest orolig över, iom kläder etc) så kan de ju lika gärna komma utifrån, de är fiffiga flygare de där baggarna! Vad jag menar är att de kan komma tillbaka även efter sanering, eftersom de kommer utifrån.

Cederträ, cederträolja eller andra eteriska oljor lär fungera till viss del, droppa på t.ex. kaffefilter och lägg på ställen där du har hittat ängrarna.
Har själv ängrar ibland i min gamla lägenhet och tussat ut olja här och var, har i alla fall inte dykt upp nytt på de platserna! Och så är noggrann renhållning i hörn och skarvar bra med.

Annars så skulle ängrarna hålla sig hos damen i fråga och kalasa bara där.

Varför lämna ett skafferi och gå någon annan stans?

Precis.

Att bekämpa dem med cederträ och liknande är ju egentligen samma princip, fast omvänd. Man blir inte av med dem egentligen, men man slipper dem just där man har lagt ut cederkulorna. Precis som man kan locka dem till sig genom att tex ha mycket yllekläder. Men de finns i huset hela tiden.

Vi har lite pälsängrar till och från, de bor uppenbarligen i husmaterialet och så får man syn på dem ibland. Det händer, men inte ofta, att det finns något litet hål i något plagg. Ett par dyrare yllegrejer förvarar vi i frysen, för övrigt lever vi med det. Anticimex bekämpar någon gång emellanåt, men ängrarna försvinner ju inte för gott av det. Anticimex kan ju inte riva huset i sina beståndsdelar och spruta på del efter del.

Tråkigt om det skapas något slags klappjakt på den äldre damen i TS hus.

Bakom listerna och under golvet enligt mattläggaren. Han såg rätt mycket i sitt jobb... Det är därför man sprutar listerna och inte torkar golvet på veckor efteråt. När vi bytte parkettgolv märktes det lite extra kan jag väl säga...

Men jag har haft Anticimex hemma som sprutat mot ängrar, och de kom inte tillbaka på de 5,5 år efter jag bodde där iaf, så helt klart hjälpte det väldigt bra. Så mina ytskickt höll de sig borta från, så om de nu bor kvar i huset ändå så håller de sig osynliga.

Det är klart att det hjälper. Men det är oftast inte en en gång för alla-lösning. Hos oss har det haft effekt i två år ungefär, och eftersom vi har så pass få pälsängrar, tycker jag inte att det är värt besväret att de kommer och sprutar igen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka