Palmolja - har ni brukat kolla innehåll?

Mmmmm
Sist jag kollade på en burk. Jordnötter, socker, palmolja. Smaskens.....
Japp, det är oerhört frustrerande eftersom det går så oerhört bra att göra riktigt gott jordnötssmör med bara jordnötter. Men det finns många bra märken som erbjuder det också, Kung Markatta och Green Choice till exempel. Fler svenska kan jag tyvärr inte, men det är definitivt värt att kolla ingredienslistan innan man köper. Jag hoppas och tror att det är de sådana märken med sådana sorter som kommer att ta över efterhand som kunderna blir mer kunniga!

Japp, det är oerhört frustrerande eftersom det går så oerhört bra att göra riktigt gott jordnötssmör med bara jordnötter. Men det finns många bra märken som erbjuder det också, Kung Markatta och Green Choice till exempel. Fler svenska kan jag tyvärr inte, men det är definitivt värt att kolla ingredienslistan innan man köper. Jag hoppas och tror att det är de sådana märken med sådana sorter som kommer att ta över efterhand som kunderna blir mer kunniga!

Kung Markatta har ett läskigt gott cashewnötssmör också.....

Jag kollar efter palmolja ibland. Eller rättare sagt, när jag väljer att köpa onyttigheter eller färdigmat så brukar jag försöka välja det minst dåliga rent innehållsmässigt. Det kan garanterat slinka med palmolja då, med tanke på hur vanligt det är, men jag försöker undvika det samt allt för mycket andra "läskigheter". Ju enklare och renare innehållsförteckning något har, desto troligare att jag köper det. Samtidigt är jag en extrem gottegris, så det är svårt...

Jag försöker undvika palmolja men har inte memorerat alla olika benämningar för det och är inte särskilt slavisk då jag är väldigt förtjust i choklad och kakor så det slinker ibland ned något med palmolja.

och varför i hela fridens namn har man olja i buljongtärningar?
att det är palmolja är ju bara en försvårande omständighet där.
jag fortsätter jaga olja...
För att den ska lösa upp sig snabbt i kokvattnet och som smakförhöjare. Köper du i ströform så innehåller den inte olja.

Är svag för godis så där slinker det väl ner en del men annars är jag en flitig kontrollant av innehållsförteckningar. Kollade senast på lemon curd i affären och den som stoltserade med "kungliga hovleverantör" (brittiska) hade både det ena och andra i form av onödiga tillsatser samt palmolja. Den andra hade betydligt färre ingredienser och ingen palmolja. Enkelt val.

Sedan många år undviker jag allt i matväg som innehåller palmolja eller "vegetabilisk olja". Lagar det mesta i matväg från grunden och i de få fall jag använder någon form av halvfabrikat lusläser jag alltid innehållsförteckningarna. (Snacks, godis, kex och liknande äter jag inte heller.) Detta f f a av hälsoskäl, så jag har hittills inte reflekterat över palmolja i hygienprodukter... får börja läsa på förpackningarna där också!

"Ja veganer belastar miljön mer än andra"
Vad menar du att veganer belastar miljön mer än andra med då? Det enda gemensamma för alla veganer är ju att de inte använder/äter animalier.

Vilket kan vara kontraproduktivt i de fall där djur ingår i den miljösmartaste lösningen. Om prio 1 är att undvika djurs tillförda nyttor istället för att prioritera miljön.

Men jag förstår inte riktigt heller. Att äta mängder av kött är inte direkt kompatibelt med att sätta miljön som prio 1 heller. Veganism handlar liksom inte i första hand om miljö.

Vilket kan vara kontraproduktivt i de fall där djur ingår i den miljösmartaste lösningen. Om prio 1 är att undvika djurs tillförda nyttor istället för att prioritera miljön.

Men jag förstår inte riktigt heller. Att äta mängder av kött är inte direkt kompatibelt med att sätta miljön som prio 1 heller. Veganism handlar liksom inte i första hand om miljö.

Fast eftersom vi konsumerar för mycket kött är det liksom ointressant om det mest miljövänliga skulle vara att äta lite miljösmart kött istället för inget alls. För problemet är så extremt långt ifrån att vi äter för lite.

Ännu en tråd har hamnat i att veganerna är miljöbovarna, helt otroligt :banghead: (inte riktat till dig, sjoberga).

Fast eftersom vi konsumerar för mycket kött är det liksom ointressant om det mest miljövänliga skulle vara att äta lite miljösmart kött istället för inget alls. För problemet är så extremt långt ifrån att vi äter för lite.

Ännu en tråd har hamnat i att veganerna är miljöbovarna, helt otroligt :banghead: (inte riktat till dig, sjoberga).

Jag tänkte i och för sig på annat än att äta kött, som biogas och andra miljövänliga produkter som kan utvinnas genom att använda djur. Alltså mer vegan än bara vegetarian.

Men jag ser inga riktiga bra argument för att veganer är miljöbovar. Särskilt inte om man ställer det mot att lägga till köttätande.

Jag tänkte i och för sig på annat än att äta kött, som biogas och andra miljövänliga produkter som kan utvinnas genom att använda djur. Alltså mer vegan än bara vegetarian.
Jo, men argumentet brister ju även gällande detta eftersom det är fullt möjligt även med mycket lägre konsumtion av animalier. Köttkonsumtionen behöver minska, och där bidrar ju veganer och alla köttälskare borde ju tycka att det är jättebra att andra är villiga att avstå helt, om man nu ska tänka på miljön.

Om vi undantar rökningen. Jag slutade röka för många år sedan eftersom det är så himla ohälsosamt, men jag planerar att börja igen när jag har fyllt 70.
När jag blir gammal ska jag börja knarka. Folk som knarkar verkar gilla det så himla mycket, men jag vill ju ha hälsan och humöret i behåll. Men när jag blir gammal ska jag börja röka gräs, dra kola, kanske testa en massa grejer. Tänker att det ju ändå är lite sent typ. Hur gammal gammal är vet jag dock inte. Det får tiden utvisa antar jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka