Palmolja - har ni brukat kolla innehåll?

Förlåt, då har jag missuppfattat mina vänner.
Jag hade förstått det som att de av hänsyn till miljön äter vegansk kost, och att den djurfria konsumtionen förbrukar mindre resurser, samt orsakar mindre miljöskador.
Inte bara i det som de äter, utan även i övrigt, kläder, shampoo, smink o.s.v.
Så är det för de flesta jag känner också. Så det är en intressant fråga hur de gör med palmolja.

Jag har undvikit palmolja de seaste 5 åren och kommer att fortsätta. Ett besök på Borneo och mil efter mil av skövlad regnskog till förmån för palmolja fick mig att inse att det inte är något jag vill stötta.
Utlastning från palmoljeplantage vid Kinabatang river:
68449_10151322349771228_814207402_n.jpg

Där det borde sett ut så här:

46421_10151322484196228_549035057_n.jpg

Så att den här slipper leva på ett rescue center:
230088_10151325444891228_641701958_n.jpg

Just på Ahlgrens bilar har de varit hyggliga och redovisa sina vegetabiliska oljor i sin innehållsdeklaration.
vegetabiliska oljor (palm, palmkärna, kokos)
Men det vore ännu mer omtänksamt om de tog bort det. Det kan ju inte ha varit palmolja i orginalreceptet?
Godis har jag 0 koll på eftersom jag inte äter godis, vad gäller fetter o olja finns det smör o olivolja att välja på, det räcker för mig.

Nu har det kommit larm från Livsmedelsverket om att palmolja är potentiellt cancerframkallande.

Själv har jag undvikit det av miljöskäl men nu finns det ännu större anledning att undvika det. Fast enligt Svenska Dagbladet finns det i nära hälften av våra livsmedelsprodukter.

Fick ett infall häromdagen och kollade jordnötssmör (som jag aldig köper) och där stod palmolja tydligt utmärkt som en beståndsdel.

Hur har ni tänkt fram tills nu - har ni kollat innehållsförteckningar?

Nej, ytterst sällan. Men jag försöker å andra sidan handla så lite processad mat som möjligt, så det blir väldigt lite av alla sådana tillsater som eventuellt kan vara dåligt (för mig eller miljön). Det enda jag gärna skulle vilja göra annorlunda är att handla mer ekologiskt, men det är inte ekonomiskt försvarbart just nu.

Jag är rätt nog med att läsa innehållsförteckningar överhuvudtaget. Det finns fler produkter och ämnen som jag inte vill äta. Palmolja försöker jag undvika så långt det går men jag ska erkänna att jag slarvat med att ha koll på hygienprodukter.

Jag har hittat olja från soja, kokos, solros och raps i deras innehållsförteckningar. Heter det nåt annat än palmolja?
När jag googlat hittar jag mest massa listor där de påstås använda det (utan källor) men också en kommentar från deras svenska FB-konto att deras (europeiska) glass aldrig gjorts på palmolja.

(Yay?)
Palmolja kallas ibland bara för vegetabilisk olja i vissa produkter

Men vad ska du med margarinet till alls? Nyfiken.
Men alltså. Det finns ju rätt mycket stek- och bakmargarin i affärerna. Naturligtvis har det ett samband med att produkterna faktiskt används för de tänkta ändamålen. Det är väl inte att förvånas över.

Att ssen tex jag inte köper dem, skulle man nog utifrån kunna analysera som en sorts livsstilskonsumtion eller identitetsskapande konsumtion. Men det förvånar mig inte att inte alla ägnar sig åt sådant just i kylavdelningen.

Jag har hittat olja från soja, kokos, solros och raps i deras innehållsförteckningar. Heter det nåt annat än palmolja?
När jag googlat hittar jag mest massa listor där de påstås använda det (utan källor) men också en kommentar från deras svenska FB-konto att deras (europeiska) glass aldrig gjorts på palmolja.

(Yay?)
Ingen aning, hade bara sett det där från Amnesty häromdagen. Vet inte om det kan gälla enskilda ingredienser i glassen, t ex kaksmulor.

Ingen aning, hade bara sett det där från Amnesty häromdagen. Vet inte om det kan gälla enskilda ingredienser i glassen, t ex kaksmulor.
Nä, allt i glassen reduceras ner till grundingredienserna. Har svårt att tro att det är vetemjöl i själva glassbasen faktiskt. ;)
Cookie Dough:
GRÄDDE (27%), vatten, kondenserad SKUMMJÖLK, socker, VETEMJÖL, brunt socker, ÄGGULA från frigående höns, MJÖLKFETT, vegetabiliska oljor (SOJAOLJA, kokosolja), ÄGG, kakaomassa, fettreducerat kakaopulver, vaniljextrakt, stabiliseringsmedel (guarkärnmjöl, karragenan), melass, salt, naturlig SMÖRAROM, kakaosmör, naturlig vanilj arom, naturlig farinsocker arom med andra naturliga aromer, emulgeringsmedel (SOJALECITIN).

Förlåt, då har jag missuppfattat mina vänner.
Jag hade förstått det som att de av hänsyn till miljön äter vegansk kost, och att den djurfria konsumtionen förbrukar mindre resurser, samt orsakar mindre miljöskador.
Inte bara i det som de äter, utan även i övrigt, kläder, shampoo, smink o.s.v.
Det är snarare tvärtom. Läs på om monokulturer o döda jordar t ex.

Förstår inte vad du menar med tvärtom? :)
Belastar veganer miljön mer än andra?
Är inte vegan själv, men försöker anstränga mig när veganer kommer hem och servera mat som de kan äta.
Det var då jag upptäckte att det var palmolja i väldigt många veganska alternativprodukter.

Fast det beror inte på att för många är veganer. Globalt har ju köttkonsumtionen ökat enormt de senaste decennierna, både i globala syd och globala nord.

Man möter ju ibland argumentet att det är fel att vara vegan därför att det då skulle bli brist på stallgödsel, men i dagsläget är ju inte risken att ALLA i hela världen blir veganer särskilt överhängande. Då har nog jordbruket i sin nuvarande form betydligt större både strukturella och specifika problem att hantera.

Nu har det kommit larm från Livsmedelsverket om att palmolja är potentiellt cancerframkallande.

Själv har jag undvikit det av miljöskäl men nu finns det ännu större anledning att undvika det. Fast enligt Svenska Dagbladet finns det i nära hälften av våra livsmedelsprodukter.

Fick ett infall häromdagen och kollade jordnötssmör (som jag aldig köper) och där stod palmolja tydligt utmärkt som en beståndsdel.

Hur har ni tänkt fram tills nu - har ni kollat innehållsförteckningar?
Jag kollar men det är inte alltid jag kan välja bort den, den finns även i tvål, däck osv.
Det är ungefär som gelatin, det finns där du minst anar det.
Men att jag läser, det gör ag absolut!

Förstår inte vad du menar med tvärtom? :)
Belastar veganer miljön mer än andra?
Är inte vegan själv, men försöker anstränga mig när veganer kommer hem och servera mat som de kan äta.
Det var då jag upptäckte att det var palmolja i väldigt många veganska alternativprodukter.
Ja veganer belastar miljön mer än andra, o andra sidan gör extrema karnivorer det också.
Fast det beror inte på att för många är veganer. Globalt har ju köttkonsumtionen ökat enormt de senaste decennierna, både i globala syd och globala nord.

Man möter ju ibland argumentet att det är fel att vara vegan därför att det då skulle bli brist på stallgödsel, men i dagsläget är ju inte risken att ALLA i hela världen blir veganer särskilt överhängande. Då har nog jordbruket i sin nuvarande form betydligt större både strukturella och specifika problem att hantera.
Veganer behöver väl inte stallgödsel?

Ja veganer belastar miljön mer än andra, o andra sidan gör extrema karnivorer det också.

Veganer behöver väl inte stallgödsel?
Odling kräver ju gödsel. Jag trodde det var vad du for efter ovan.

Hur menar du att veganer skulle vara särskilt miljöbelastande? (Givetvis kan även en vegan flyga till till Thailand varannan månad, men jag antar att det inte är vad du har i åtanke?)

Men alltså. Det finns ju rätt mycket stek- och bakmargarin i affärerna. Naturligtvis har det ett samband med att produkterna faktiskt används för de tänkta ändamålen. Det är väl inte att förvånas över.

Att ssen tex jag inte köper dem, skulle man nog utifrån kunna analysera som en sorts livsstilskonsumtion eller identitetsskapande konsumtion. Men det förvånar mig inte att inte alla ägnar sig åt sådant just i kylavdelningen.

Jag menar att det finns fantastiskt mycket bättre och lättillgängliga produkter att använda till alla de ändamålen, och min nyfikenhet riktad i just det jag kanske inte känner till - andra användningsområden där det inte finns bra andra produkter. Särskilt i en tråd på ett forum där vi diskuterar undvikandet av palmolja verkar det vara en passande fråga.

men faaaaaaaaaan. Jag har typ en kärleks-relation med popcorn, och det blir oftast Micro-pop (ekologiska dock), men finns jo palmolja i dom tydligen :(
Ja jag blev också besviken över det! Hur är det med färdigpoppade popcorn?

Hade ingen aning om att veganer var sådana miljöbovar (mer än palmoljan).
Ska ta upp det vid nästa besök. :)
Du råkar inte ha någon statistik liggandes på det, så jag inte blir stekt? :D

Odling kräver ju gödsel. Jag trodde det var vad du for efter ovan.

Hur menar du att veganer skulle vara särskilt miljöbelastande? (Givetvis kan även en vegan flyga till till Thailand varannan månad, men jag antar att det inte är vad du har i åtanke?)
Veganismen framställer sig själva som det enda rätta för en hållbar värld där inga produkter från djurvärlden är tillåtna, inte ens gödsel. Vad skall de då gödsla med, konstgödsel? Vad skall alla kläder o skor tillverkas av, petroleumprodukter?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka