Palmolja - har ni brukat kolla innehåll?

Nu har det kommit larm från Livsmedelsverket om att palmolja är potentiellt cancerframkallande.

Själv har jag undvikit det av miljöskäl men nu finns det ännu större anledning att undvika det. Fast enligt Svenska Dagbladet finns det i nära hälften av våra livsmedelsprodukter.

Fick ett infall häromdagen och kollade jordnötssmör (som jag aldig köper) och där stod palmolja tydligt utmärkt som en beståndsdel.

Hur har ni tänkt fram tills nu - har ni kollat innehållsförteckningar?

Vi köper inte pga miljösjäl, det finns fan i allt dock.

Enligt Amnesty finns det i omhuldade bukeglassen Ben&Jerry.

https://uttryck.amnesty.se/fem-viktiga-fakta-om-palmolja/
Jag har hittat olja från soja, kokos, solros och raps i deras innehållsförteckningar. Heter det nåt annat än palmolja?
När jag googlat hittar jag mest massa listor där de påstås använda det (utan källor) men också en kommentar från deras svenska FB-konto att deras (europeiska) glass aldrig gjorts på palmolja.

(Yay?)

Nu har det kommit larm från Livsmedelsverket om att palmolja är potentiellt cancerframkallande.

Själv har jag undvikit det av miljöskäl men nu finns det ännu större anledning att undvika det. Fast enligt Svenska Dagbladet finns det i nära hälften av våra livsmedelsprodukter.

Fick ett infall häromdagen och kollade jordnötssmör (som jag aldig köper) och där stod palmolja tydligt utmärkt som en beståndsdel.

Japp vi undviker palmolja m.m. Men palmolja finns nästan allt. Den måste va billig för livsmedelstillverkarns att köpa in är min tanke. Efter som den används så flitigt.

Försöker undvika ptminstonde ibland. men är svårt. Tex hittar jag inget hårt margarin som är garanterat fritt. Står det vegetabilisk olja så är det sannolikt palmolja. Så blir hänvisad till flytande i stor plastflaskor. Inte heller så bra för miljön gissar jag.

Undviker palmolja i så stor utsträckning det bara går av miljöskäl och har gjort rätt länge men tycker att det är hopplöst att veta säkert när det gäller tvättmedel, tvål, smink etc. Palmolja verkar liksom slinka mellan alla möjliga sorters kvalitetsmärkningar...

Den måste va billig för livsmedelstillverkarns att köpa in är min tanke. Efter som den används så flitigt.

Jo tack..

Detta:
132f5fc4ca961b2d14b9b080df6da1d0.jpg

...skövlas till:

willmardef.jpg

...med en halv miljon hektar per år.

men faaaaaaaaaan. Jag har typ en kärleks-relation med popcorn, och det blir oftast Micro-pop (ekologiska dock), men finns jo palmolja i dom tydligen :(

Jag kollar det mesta nitiskt sedan flera år tillbaka.
Ett par gånger om året fuskar jag dock. :o
Göteborgs Kexchoklad och Ahlgrens bilar är det perfekta snackset och som alltid finns på arrangemang jag är ute på.
När dagen blir längre än man trodde och det medhavda är slut, så kan jag köpa en av varje för att hålla hungern och suget borta.... Men det händer inte ofta. Hade de inte innehållit palmolja, hade jag ätit dessa godbitar varje månad! Men det är förmodligen bra att jag låter bli av fler anledningar än palmoljan. :)

Hur gör ni som är veganer och som inte nyttjar palmolja?
Jag upplever att det är palmolja i otroligt mycket av de produkter som är veganska?
Känns ju som en rejäl vurpa?

Gissa vad som brukar dölja sig bakom begreppet "vegetabiliska oljor"?
Just på Ahlgrens bilar har de varit hyggliga och redovisa sina vegetabiliska oljor i sin innehållsdeklaration.
vegetabiliska oljor (palm, palmkärna, kokos)
Men det vore ännu mer omtänksamt om de tog bort det. Det kan ju inte ha varit palmolja i orginalreceptet?

Fast vegan är man väl inte framförallt av miljöskäl?
Förlåt, då har jag missuppfattat mina vänner.
Jag hade förstått det som att de av hänsyn till miljön äter vegansk kost, och att den djurfria konsumtionen förbrukar mindre resurser, samt orsakar mindre miljöskador.
Inte bara i det som de äter, utan även i övrigt, kläder, shampoo, smink o.s.v.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka