Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eller Wall street! Rustic orange brukar ha en tydligare grön kant runt bladen. Men det kan vara svårt att se såklart!Efter denna tråden var jag tvungen att köpa en palett!
Jag tror detta ör en Rustic Orange, kan det stämma?
Hur ofta får den vatten? Ser törstig ut!Visa bifogad fil 34656
Hej palettproffs!
Ursäkta kass motljusbild. Jag har den här plantan, av för mig okänd sort, och även om den är fin är den ju inte i närheten av några på bild här i tråden. Framför allt reagerar jag själv på att den får väldigt stora blad, men långt emellan bladen. Vill gärna tappa bladen längst ner på stammen också. Den blir liksom inte så där fyllig och fin.
Bristande skötsel är ju garanterat orsaken Men någon som vill gissa på mer exakt vad den saknar? Har jag toppat för lite (i princip aldrig gjort), gett för dåligt med näring (aka aldrig gett extra näring), fel ljusförhållanden (är bland de nordligare medlemmarna på Buke)? Eller all of the above? Tänkte att jag i alla fall skulle göra ett försök att ge stackarn lite mer kärlek.
Oftast ca varannan eller var tredje dag så här på sommaren, den brukar sällan få bli uttorkad åtminstone. Men skulle definitivt kunna få till ett lite mer konsekvent schemaHur ofta får den vatten? Ser törstig ut!
Oftast ca varannan eller var tredje dag så här på sommaren, den brukar sällan få bli uttorkad åtminstone. Men skulle definitivt kunna få till ett lite mer konsekvent schema
Mina brukar se ut så där när de vill ha mer näring. Prova att plantera om med ny jord. Den ser ut som att den behöver vatten också men ny jord brukar ju hålla vattnet bättre.Visa bifogad fil 34656
Hej palettproffs!
Ursäkta kass motljusbild. Jag har den här plantan, av för mig okänd sort, och även om den är fin är den ju inte i närheten av några på bild här i tråden. Framför allt reagerar jag själv på att den får väldigt stora blad, men långt emellan bladen. Vill gärna tappa bladen längst ner på stammen också. Den blir liksom inte så där fyllig och fin.
Bristande skötsel är ju garanterat orsaken Men någon som vill gissa på mer exakt vad den saknar? Har jag toppat för lite (i princip aldrig gjort), gett för dåligt med näring (aka aldrig gett extra näring), fel ljusförhållanden (är bland de nordligare medlemmarna på Buke)? Eller all of the above? Tänkte att jag i alla fall skulle göra ett försök att ge stackarn lite mer kärlek.
Hur ofta får den vatten? Ser törstig ut!
Som @Unafraid sa så tycker jag också att den ser törstig ut. Står den i direkt solljus? Behöver den planteras om?
Den står i SV-fönster som har balkong med tak utanför, så inte direkt sol under sommaren, men det kan nog bli nu när solen börjar stå lägre igen. Får bli omplantering i fräsch jord och ev en något större kruka efter det samlade omdömet här, så hoppas jag att det bli lite nöjdare. Har ändå planerat att plantera om några andra nu i veckan. Ni hör ju, omplantering i augusti, mina växter har ett hårt liv!Mina brukar se ut så där när de vill ha mer näring. Prova att plantera om med ny jord. Den ser ut som att den behöver vatten också men ny jord brukar ju hålla vattnet bättre.
Men kolla på mina stackars bebisar!! Typ 15 cm av stjälken/stammen i topparna har torkat ihop, dom tappar blad bara man tittar på dom, bladen tappar färgen... dom hatar verkligen november. Bytte lägenhet i helgen och jag inbillar mig att det är mer ljusinsläpp här(lägre hus runt om) men det hjälper ju inte när DET ALLTID ÄR MULET mvh trött och bitter. Har satt ut dagljuslampor som HLR och hoppas på det bästa.
Visa bifogad fil 40478
Ingen ohyra, tack och lov! Tack, ska gå loss med saxen dåAntar att du har kikat efter trips?
Om det inte finns trips skulle jag klippa ner den vissna delen av stjälken och lite till samt plocka bort alla vissna löv. Det kostar plantan mycket energi att försöka behålla bladen.
Ingen ohyra, tack och lov! Tack, ska gå loss med saxen då