Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Årets fröisar åkte ut de med:
Visa bifogad fil 93480
Säger till dem att växa och färga ut fortare så jag kan börja sålla ut ordentligt men de lyssnar inte!
Det är så kul att de kan bli så olika!Vilken otrolig mängd och variation! Så fina.
Hur lång tid tar det/hur stora ska de bli innan de färgat ut så det syns hur de blir som stora?
Jag "råkade" visst så en blandad påse och har nu en massa små fröplantor. De flesta ser väldigt lika ut med 2 bladpar var.
Några av mina små frösådder just nu:
Visa bifogad fil 91026
Tycker flera av nya fröisarna ser lovande ut, blir kul att se hur de utvecklas:
Visa bifogad fil 91830
Jag är helt ny på palettblad och håller precis på ned mitt första "träd". Började med en rak stickling som det står i denna artikeln. https://www.expressen.se/leva-och-b...ade-palettblad-sa-tar-du-hand-om-trendvaxten/Jag har ett palettblad. Fick en liten stickling av en kollega för en månad sen ungefär. Den är nu nästan 30 cm hög och jag är omåttligt mallig över denna lilla skapelse.
Jag har sett att man kan göra som små träd av dem. Men hur? Är det bara att toppa försiktigt och sen skala bort grenar från "stammen"?
Jag gör som i artikeln som @Silver Girl länkade till. Att "toppa försiktigt" är dock inte riktigt min grej Det var det i början, sedan insåg jag att jag var för försiktig och att allt växte för glest för min smak. Nu klipper jag efter i princip varje bladpar för att få dem riktigt buskiga. Där du klipper så kommer den inte växa sig längre, istället lägger den krut på sidoskotten så att de växer mer.Jag har ett palettblad. Fick en liten stickling av en kollega för en månad sen ungefär. Den är nu nästan 30 cm hög och jag är omåttligt mallig över denna lilla skapelse.
Jag har sett att man kan göra som små träd av dem. Men hur? Är det bara att toppa försiktigt och sen skala bort grenar från "stammen"?
Tack för tips! Ska ge den lilla lite mer tid, sen såJag gör som i artikeln som @Silver Girl länkade till. Att "toppa försiktigt" är dock inte riktigt min grej Det var det i början, sedan insåg jag att jag var för försiktig och att allt växte för glest för min smak. Nu klipper jag efter i princip varje bladpar för att få dem riktigt buskiga. Där du klipper så kommer den inte växa sig längre, istället lägger den krut på sidoskotten så att de växer mer.
Min första palett var också från ICA började som en liten sorglig sak på dryga decimetern, sen sköt den iväg i höjden, jag kliade mig i huvudet vad sjutton jag skulle göra men tänkte att träd kan ju va finaHittade ett fint och rak-stammat exemplar på ICA för det enorma priset 29 kr. Jag slog till direkt! Här ska stammas palettblad!
Wow, tjusig! Det är nåt sånt jag vill ha medMin första palett var också från ICA började som en liten sorglig sak på dryga decimetern, sen sköt den iväg i höjden, jag kliade mig i huvudet vad sjutton jag skulle göra men tänkte att träd kan ju va fina
Det var då rakt inte vackert till en början, men nu är det ett fint träd på nästan 60 cm, älskart
Tack skulle behöva trimma det, men är alldeles för feg när det kommer till såntWow, tjusig! Det är nåt sånt jag vill ha med
Där är vi två. Jag drar mig för att beskära växter, mina pelargoner ser ut som små ormarTack skulle behöva trimma det, men är alldeles för feg när det kommer till sånt