Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du bör vänta tills de skaffat ordentliga jordrötter innan du klipper ner, det är rätt stressande för dem när de planteras om, planteras i jord eller klipps ner. Jag brukar vänta tills jag ser att sticklingen växt några extra bladpar.Fick sticklingar i en vas som inflyttningspresent. Det börjar bli hög tid plantera dom nu känns det som (de har fått gigantiska rötter)
Frågan är kan jag klippa ner dessa direkt efter planteringen eller ska jag vänta? De är lite långa och gängliga.
Vill ju ha en yvig växt
Olika palettbladssorter verkar vara olika känsliga. Jag har flera gånger nu klippt ner mina i samma veva som jag planterat om dem, när de haft rötter. De fortsätter växa som ogräs och behåller färgen bra. Några andra sorter jag har växer låååångsamt och några andra är tydligt väldigt känsliga som sticklingar och tappar lätt spänsten när de är precis nyplanterade/omplanterade.Fick sticklingar i en vas som inflyttningspresent. Det börjar bli hög tid plantera dom nu känns det som (de har fått gigantiska rötter)
Frågan är kan jag klippa ner dessa direkt efter planteringen eller ska jag vänta? De är lite långa och gängliga.
Vill ju ha en yvig växt
Ser bara ut som om stammen förvedas. Är det luddigt kan det vara mjöldagg.
Här finns det massor av bra läsning ang skötsel, sorter m.m.Hoppar in den här tråden då jag nyligen börjat med palettblad. Började med en stickling jag fick från mamma i slutet av sommaren som nu förökat sig och blivit fyra nya plantor, förutom ursprungsplantan. Då detta är en av mycket få krukväxter som överlevt mer än ett halvår hos mig har jag nu köpt flera i olika färger från blomsterhandel och tänker att det ska bli en ny kul hobby. Har nu så klart en mängd frågor.
Ska de ha särskild jord? Hur/när klipper man ned dem? Jag börjar få slut på soliga fönster, kan de stå lite mörkare? Jag har förstått att de kan stå ute på sommaren (för det gör mammas), men vilka temperaturer klarar de? Heter olika färger olika saker och är de olika lättskötta?
Någon som har tips om hemsida/bok/broschyr där man kan läsa om skötsel, olika typer m m?
Om den där någonsin ynglar av sig kan du gärna få sälja till migFick precis hem min traderavinst
Visa bifogad fil 92082
Säljaren har annars en till stickling av den ute på tradera just nuOm den där någonsin ynglar av sig kan du gärna få sälja till mig
Åh, jag har noll och ingen erfarenhet av tradera, är för rädd för att fastna i träsketSäljaren har annars en till stickling av den ute på tradera just nu
Innan jag ens började titta på tradera efter sticklingar så bestämde jag mig för att bara buda om det var något speciellt, och redan från början sätta en maxgräns för vad sticklingen får kosta och inte(!) flytta den bara för att någon budar över. Och så kolla noga på recensioner av säljare och beskrivning av sticklingen. Har bara handlat på tradera ett fåtal gånger nu, men det har gått bra. Har dock gett mig traderaförbud nu eftersom jag har tillräckligt med palettblad för stundenÅh, jag har noll och ingen erfarenhet av tradera, är för rädd för att fastna i träsket
*kanske råkar smyga förbi Tradera lite nonchalant sådär