Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är med i ett antal facebook-grupper. Sök på "Palettblad köp" så får du förslag. Hittills fått allt jag köpt och alla utom en har överlevt, den sista fick värmeslag innan den kom fram.Råkade nog vattna ihjäl nästan alla mina palettisar innan jag åkte iväg över helgen..
Men var hittar ni lite roligare sorter? Är det marketplace som gäller?
De är så snygga! Söker en Golden Dreams att ha bredvid som kontrast
Jag kan ev ha 2 vattenrotade Golden Dreams till salu, om de inte blir sålda när en köpare kommer idagDe är så snygga! Söker en Golden Dreams att ha bredvid som kontrast
Uppdatera gärna om du har någon kvar senJag kan ev ha 2 vattenrotade Golden Dreams till salu, om de inte blir sålda när en köpare kommer idag
Det här med NN, hur funkar det? Jag fattar att frösådder blir NN, men typ NN Macaroon tex som jag tycker mig se lite överallt, vad är grejen där?
Jag har några jordrotade Golden Dreams sticklingar på ca 10 cm som ska bli träd. Ingen synlig ohyra på något hemma längre, och dessa står för sig, men hos mig vet man ju aldrig! Vill du ha så är det bara att säga till isf!De är så snygga! Söker en Golden Dreams att ha bredvid som kontrast
Hon köper bara annat, så de finns kvar! Dra iväg ett pm om du är intresseradUppdatera gärna om du har någon kvar sen
Ah, då hänger jag med! Så frön från en vanlig sort blir inte tex NN Space cake utan det är bara arbetsnamn som sätts efter NN?Som jag fattat det så är "kraven" för att få en NN namnad att den skall vara så pass unik att den kan särskiljas från redan etablerade sorter, och att upphovspersonen skall jobba lite med den, ta sticklingar och kolla att den behåller sina egenskaper, om sticklingarna växer ordentligt och inte bara knoppar eller dör osv. Ofta har de seriösa som jag förstått det en tidsperiod då de har den hemma själv och jobbar vidare, innan det är tal om att sälja till andra. Men när eller om det är dags för mer välkända NN som Maxaroon och Sola att tappa "NN", och vem som beslutar om detta vette tusan.
Allt som inte är fröäkta frön kallas NN, fröäkta är bara sådana frön som är köpta i butiker och som inte heter mix. Det blir inte fröäkta frön från våra hemma då paletterna kan ge lite olika variation på sina avkommor plus korsa sig med varandra. De brukar dock namnas efter sin "frömamma" Så t.ex black dragon NN, Black dragon fröis. osvHon köper bara annat, så de finns kvar! Dra iväg ett pm om du är intresserad
Ah, då hänger jag med! Så frön från en vanlig sort blir inte tex NN Space cake utan det är bara arbetsnamn som sätts efter NN?
PrecisHon köper bara annat, så de finns kvar! Dra iväg ett pm om du är intresserad
Ah, då hänger jag med! Så frön från en vanlig sort blir inte tex NN Space cake utan det är bara arbetsnamn som sätts efter NN?
Ja att de sällan är fröäkta har jag snappat upp. Har köpt en massa frön just därför, för spänningen i hur de kommer se ut Det som förvirrar mig är väl egentligen att vissa kallas NN Arbetsnamn och vissa NN Frömamma, typ - liksom, hur vet en vad som är vad?Allt som inte är fröäkta frön kallas NN, fröäkta är bara sådana frön som är köpta i butiker och som inte heter mix. Det blir inte fröäkta frön från våra hemma då paletterna kan ge lite olika variation på sina avkommor plus korsa sig med varandra. De brukar dock namnas efter sin "frömamma" Så t.ex black dragon NN, Black dragon fröis. osv
Tror nog att det betyder samma bara att folk väljer att skriva olikaJa att de sällan är fröäkta har jag snappat upp. Har köpt en massa frön just därför, för spänningen i hur de kommer se ut Det som förvirrar mig är väl egentligen att vissa kallas NN Arbetsnamn och vissa NN Frömamma, typ - liksom, hur vet en vad som är vad?
Säkert bara för att förvirra mig. Det är en konspiration!Tror nog att det betyder samma bara att folk väljer att skriva olika
Ojoj, den stackaren såg inte glad ut. "Rädda" och klipp nedNågon som vet vad denna heter? För visst är det palettblad?