Palettblad/Coleus

Åh så fint! Köpte en Aarti-stickling som på något vis måste blivit blöt, och då den var behandlad med Pyrsol så gick bladen i graven. Stammen lever dock och nya är på väg, så om något år sisådär hoppas jag ha en lika fin Aarti :p Gillar din Emma också, fint tyg :love:
Tack så mycket!
Den har verkligen växt sakta :meh: jag tänkte nästan slänga den för den tappade också blad i början så det var bara en pinne ett tag... men sen fick den stå bakom en gardin ett par månader

Stressar redan inför vintern och hur jag ekonomiskt ska kunna förse alla mina plantor med rätt ljus haha, har fönster i norr och väst så ingen enorm ljusmängd på vintern, kommer fixa lite mindre ljusstationer i en kallaxhylla men där kommer bara de mindre kunna bo. Är inte jättesugen på att lägga 400kr/lampa som man kan sätta i krukan för då är jag uppe i flera tusen och jag vet inte hur störigt det blir med nelson gardens led-ramp som man kan sätta med sugproppar i fönstret, det måste ändå vara "snyggt" och inte osa crazy plant lady enligt sambon :angel: :D

Annars så har jag förstått tjusningen med att köpa sticklingar ( dock viktigt att de är obehandlade för har använt mig av klorofyllans tips med såp/oljebad för att slippa ohyra) de växer ju 4 ggr så snabbt som när man väntar på ett frö :love:

Senaste favoriten är en morgan le fey stickling :love:

Bifogade filer

• 193589846_3996472153739176_2502166748786724600_n.webp
    193589846_3996472153739176_2502166748786724600_n.webp
    47,2 KB · Visningar: 78
Men huuur gör man för att lägga in fler bilder i samma inlägg? 🙈😅
Bild på underbara M’s Maj 😍
Fiiin! :love1:

Man kan bara bifoga en bild per inlägg. Man måste länka bilderna från en annan sida om man vill ha fler än en bild i samma inlägg, annars får man göra fler inlägg bara. :D

Men huuur gör man för att lägga in fler bilder i samma inlägg? 🙈😅
Jag laddar upp mina på Imgur och klickar i dem som "Hidden" där (så inte vem som helst kan se dem), högerklickar på vald bild och trycker på "Kopiera bildadress", sen hugger jag bildknappen här på buke och klickar på kedjelänkikonen och klistrar in länken.

Såhär såg det ut:
20210512-143502.jpg

Och sen helt plötsligt blev det såhär:
20210601_213511.webp

När de sätter fart sätter de verkligen fart! :D Wall Street tar över totalt med Presidion hack i häl.

Och min China Rose har växt en centimeter på höjden sen igår bara!? Måste vara på grund av det är soligt ute?

Jag tänkte fläta palettblad. Hur långa behöver de vara när man ska fläta?
Jag han bara fläta en innan tripsen, men då var de drygt 10 cm och tunna sticklingar. Det blev inte så bra.
Tror det bästa är om de är 15 cm iallafall? Och att man lägger dem utan vatten ett tag så de blir lite sladdriga och inte går av vid flätningen. Flätar, binder ihop dem och slänger dem i ett vattenbad efteråt. Så ska jag göra nästa gång iaf :)

Jag han bara fläta en innan tripsen, men då var de drygt 10 cm och tunna sticklingar. Det blev inte så bra.
Tror det bästa är om de är 15 cm iallafall? Och att man lägger dem utan vatten ett tag så de blir lite sladdriga och inte går av vid flätningen. Flätar, binder ihop dem och slänger dem i ett vattenbad efteråt. Så ska jag göra nästa gång iaf :)

Ok, mina är nog ca 20 cm nu så då kanske det börjar bli dags att klippa av och fläta!

Jag tänkte fläta palettblad. Hur långa behöver de vara när man ska fläta?
Jag har gjort lite annorlunda när jag flätat, jag satte tre plantor i samma kruka ihop ganska tight och flätade successivt medans de växte. Har två flätade blackdragon träd nu.
Vill inte klippa bladen längst stammarna än, får se hur den utvecklar sig.

Bifogade filer

• blackdragon-flätat träd.webp
    blackdragon-flätat träd.webp
    44,5 KB · Visningar: 91
Jag har gjort lite annorlunda när jag flätat, jag satte tre plantor i samma kruka ihop ganska tight och flätade successivt medans de växte. Har två flätade blackdragon träd nu.

Det ser ju väldigt intressant ut! Jag har en drös frösådda plantor som jag ännu inte klippt alls utan ställt lite mindre ljust så de ska sträcka på sig. Jag provar nog det här sättet! Hur gör du för att stjälkarna ska bli mjuka nog för att kunna böjas tillräckligt för att kunna flätas?

Det ser ju väldigt intressant ut! Jag har en drös frösådda plantor som jag ännu inte klippt alls utan ställt lite mindre ljust så de ska sträcka på sig. Jag provar nog det här sättet! Hur gör du för att stjälkarna ska bli mjuka nog för att kunna böjas tillräckligt för att kunna flätas?
Jag bara flätar dem försiktigt varje dag. Upplever att det inte är så svårt och ingen har knäckts än

Stressar redan inför vintern och hur jag ekonomiskt ska kunna förse alla mina plantor med rätt ljus haha, har fönster i norr och väst så ingen enorm ljusmängd på vintern, kommer fixa lite mindre ljusstationer i en kallaxhylla men där kommer bara de mindre kunna bo. Är inte jättesugen på att lägga 400kr/lampa som man kan sätta i krukan för då är jag uppe i flera tusen och jag vet inte hur störigt det blir med nelson gardens led-ramp som man kan sätta med sugproppar i fönstret, det måste ändå vara "snyggt" och inte osa crazy plant lady enligt sambon :angel: :D

Annars så har jag förstått tjusningen med att köpa sticklingar ( dock viktigt att de är obehandlade för har använt mig av klorofyllans tips med såp/oljebad för att slippa ohyra) de växer ju 4 ggr så snabbt som när man väntar på ett frö :love:

Senaste favoriten är en morgan le fey stickling :love:

Kanske inte jättesnyggt med jag hade tänkt köpa typ en Ivar-hylla som jag lägger ett ytskicktsskydd på av något slag, och sedan fäster jag någon typ av led-ramp i botten på hyllplanet ovanför plantorna och sätter timer på dem. Beroende på hur många plantor man har kanske det kan göras på ett dekorativt sätt?

Har satt några fler sticklingar idag. Jag tror det är Kong Scarlet, Solento Dark Cherry, Kong Salmon Pink, en till Solero, Greta, Velvet, Twist and Twirl, Honey Crisp, Kiwano, China Rose x2 och en Rose to Lime, Bob x Havanna-fröis med lite läskig textur på bladen :nailbiting:
1HeGJLp.jpg

Svala, NN Sola som börjar få färg, Fulskott jag ska se vad det blir av och ev. slänga, och så en Riverwalk som verkligen lyser i lime och gult nu.
juw9URG.jpg

Bonusbild på min NN från Havanna-pinne som inte skulle vara behandlad med något men vars blad ändå krullade ihop sig och dog efter ett vattenbad :cry: Men den sätter rötter så någon gång får jag kanske en fin NN.
UizyAnB.jpg

Nu har jag provat din taktik! Så nu har 6 plantor blivit 2 små träd. Det var ju rätt lätt! Tack för tipset!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
336
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
2 135
Senast: Maria D
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 379
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag är lite folkskygg :p och vill ha en undangömd trädgård. Baksidan av vårt hus är skyddad av skog och av huset då ❤, men ena sidan...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 889
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar