Sv: Paleokost

57 visningar, ingen som testat? Kallas även stenålderskost eller jägarkost. Ej att förväxlas med LCHF.
 
Sv: Paleokost

Nej.

Ännu ett påhitt som baserar sig på pseudovetenskap och "romantisering" av något som var förr.

Därmed inte bevisat att det är kasst, men inte heller finns det något särskilt stöd för att det är bra.
 
Sv: Paleokost

Ja, och jag mådde så himla bra på det!! Dock blev det så himla dyrt i längden att det inte fungerade av ekonomiska skäl.
 
Sv: Paleokost

19.jpg
 
Sv: Paleokost

Nej.

Ännu ett påhitt som baserar sig på pseudovetenskap och "romantisering" av något som var förr.

Därmed inte bevisat att det är kasst, men inte heller finns det något särskilt stöd för att det är bra.

Faktiskt inte då jag själv träffat på en läkare som hållit på att forska om det.

Och som arkeolog kan jag faktiskt se tanken bakom det hela eftersom det är en rätt liten tid som folk levt som jordbrukare och en jäkla lång tid som jägare och samlare.

Den mänskliga kroppen har rent biologiskt inte helt hunnit anpassa sig till jordbrukarlivets kost. Vilket kan förklara många nutida kostrelaterade hälsoproblem.

Själv kan jag konstatera en mage i uppror efter att ha ätit sockerkaka. Första gången på veckor... men fick brorsan på besök.

Min kropp trivs på kött och grönsaker och vantrivs på tex sockerkaka.
 
Sv: Paleokost

Under samma tidsperiod har en del vargar domesticerat sig själva o blivit hundar tack vare intag av cerealier. Lite parallell till att vi utvecklades från apor till människor tack vare att vi åt kött.

Visserligen går det väl 5 hundgenerationer på en människodito. Hundar kan, liksom sina förfäder själva producera de kolhydrater deras centrala nervsystem behöver, det kan inte vi.
 
Sv: Paleokost

Faktiskt inte då jag själv träffat på en läkare som hållit på att forska om det.

Och som arkeolog kan jag faktiskt se tanken bakom det hela eftersom det är en rätt liten tid som folk levt som jordbrukare och en jäkla lång tid som jägare och samlare.

Den mänskliga kroppen har rent biologiskt inte helt hunnit anpassa sig till jordbrukarlivets kost. Vilket kan förklara många nutida kostrelaterade hälsoproblem.

Själv kan jag konstatera en mage i uppror efter att ha ätit sockerkaka. Första gången på veckor... men fick brorsan på besök.

Min kropp trivs på kött och grönsaker och vantrivs på tex sockerkaka.

Jag hittar inga studier, men jag har bara googlat en stund. Det enda som finns är människor som är övertygade om att det är rätt med en massa pseudovetenskapliga utsagor och tron att allt var bättre förr. En massa profeter som försöker få oss att förstå den "självklara" sanningen, som jag uppfattar som en massa mumbo-jumbo. Som delvis kan stämma eller inte alls.

På 30.000 år (första fynden av sten som använts för att mala säd) är en signifikant tid för att delvis anpassa oss biologiskt. (700-800 generationer). Fast det är liksom bara en teoribildning så ganska ointressant. Sedan måste man pröva för att få en empirisk bekräftelse att åtminstone någon utsaga verkar stämma.

Självklart får man hitta sina idéer hursomhelst. Sedan gäller det att visa att det finns någon relevans i idéerna. Det lyckades jag inte hitta.

Sedan kan man inse att vissa människor gynnas av att begränsa sitt intag av mat. Och att springa och jaga halva dagarna. Jämfört med att äta vitt bröd, chips, sockerkaka och sitta i TV-soffan alla dagar i veckan. Men det har ju inget specifikt med paleokost att göra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Eftersom jag äter litium måste jag regelbundet lämna prover för att se att sköldkörteln fungerar som den ska. Nu lämnade jag nya prover...
2
Svar
24
· Visningar
1 017
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 635
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 473
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp