Pålagringsfrågor

Nikki o Fabian

Trådstartare
Nu har jag fixat skjutts så Fabbe kan åka till kliniken på återbesök efter sin kotledsinflamation och upptäckta pålagringar i kotlederna på båda fram.

Min fråga är nu vad man kan få ut av återbesöket?
Röntgar dom igen för att se om hans pålagringar växt?
Böjer dom honom, påverkar böjprovet pålagringarna eller tvärtom?
Kan man 6-7 månader efter friskförklaring se om pålagringarna växer eller ej? kanske dom kan börja växa efter 1 år ,eller 7 år eller gör dom det på en gång?

Sv: Pålagringsfrågor

På min häst hittades lindriga pålagringar i baknäna som bifynd vid röntgen för drygt ett år sedan.

I höstas fick min häst hovledsinflammation och när jag ändå var inne på kliniken proppsade jag på att få även bakknäna röntgade trots att hästen var helt ren vid böjprov på bakbenen.
Så hon röntgades och jag hade med mig mina gamla plåtar för att kunna jämföra och ingen skillnad kunde upptäckas.

Enligt veterinären så var det inget annat att vänta då man knappast kan se någon skillnad på pålagringarna med bara ett års mellanrum, fa om hästen har varit besvärsfri under den tiden.

Om jag har förstått det rätt kan pålagringar bara växa om leden är inflammerad och därmed triggar benpålagringen. Är leden frisk händer ingenting.

Så om din häst har varit frisk under den här perioden så borde inte pålagringarna ha växt. Därför tror jag inte att det blir röntgen nu för din del.

Men hur hade ni gjort i min situation?

Åkt till klinik nu, eller väntat tills i sommar?

Jag ska lämna det lilla monstret här hemma i sthlm i två månader ev för att jag ska ner o plugga i skåne, så på ett sätt känns det bra att veta att han mår bra när jag åker(om han nu görs det), men på ett sätt känns det som att det kanske har gått för kort tid och att jag ska se till att kräva lite mer av honom i ridningen.

Men hur hade ni gjort i min situation?

Åkt till klinik nu, eller väntat tills i sommar?

Jag ska lämna det lilla monstret här hemma i sthlm i två månader ev för att jag ska ner o plugga i skåne, så på ett sätt känns det bra att veta att han mår bra när jag åker(om han nu görs det), men på ett sätt känns det som att det kanske har gått för kort tid och att jag ska se till att kräva lite mer av honom i ridningen.

Hej,

Jag hade åkt in nu, man vill ju veta så man kan anpassa motion och ev ridning efter hur det ser ut.

~Ingrid

Ja det är ju sant. Men han kommer nog inte gå så mycket under den tiden jag är borta, kanske 3 dagar i vekan ut o luffsa i skogen.

Gud vilken beslutsångest jag har!!!!!!

Förstår om det är svårt. Vi ska in med Lukas nästa onsdag för koll, det är ett år sedan han blev sjuk i just kotledsinflamation. Jag vill inte gå och undra helt enkelt.

~Ingrid

Hej,

Nej han hade rena och fina ben, utan pålagringar trots sin ålder (snart 17 år). Men det var då, ska bli intressant att se om det skett någon skillnad om de nu röntgar alls.

~Ingrid

Ok skönt för er. Hoppas dom fortfarande är fina då.
Vet ni varför han fick kotledsinflamation? Får han nått för att förhindra det nu? Har ni lagt om träningen eller liknande?

Hej,

För honom berodde det dels på övervikt, men även att det var en skada som ev. låg kvar sedan vi köpt honom. Han var ridskolehäst innan.

Vi la helt om ridstil, började med akademiskridning från grunden. Vi tömkör/kör istället för longering. Skos med kortare tå för bättre överrullning.

Arbetade under flera månader enbart på rakt spår i skogen. Inget ridhus och inga volter. Arbetar mest i trav och skritt eftersom han bär sig bäst i de gångarterna. Vi ger Flexijoint för lederna och är myck nöjda med det.

Nu under vintern har det blivit endel ridhusridning på grund av kylan men han har varit så fräsh och pigg. För en veckas sedan var han oren i trav, han har stått sedan dess till vi får kolla det på kliniken.

Känns tråkigt om det kommit tillbaka, men jag vill och vågar inte vänta utan vill veta nu!!!

~Ingrid

Ja då kan jag förstå att du vill in på en gång.

Tråkigt att dom inte ska hålla. Fabian har fått undvika volten i stort sett, har bara tömkört där ett fåtal ggr, sen körs han ute i skogen och rids ute i skogen.

Men det är det som stör mej att vi inte har ridit på lite mer på banan osv för att se om han håller eller ej. Håller han inte för det så kommer han få somna in.
Fabian får Glucovett för sina leder.

Hej,

För oss är det annorlunda, att somna in är inte ett alternativ vi funderar på. Lukas är vårt allt.

Han får bo kvar i vår familj oavsett vad som händer på onsdag. I värsta fall får han bli sällskapshäst/gräsklippare, och leva det bästa "gammelmans-liv" en häst kan få så länge han orkar och vill vara med.

~Ingrid

Jo det låter ju bra. Fabbe skulle dock inte klara av ett sånt liv, han skulle må dåligt av att inte ha någon arbetsuppgift. Tyvärr. Så jag hoppas på att han håller.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 156
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 505
Senast: Ela
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat