Pålagringar

Nikki o Fabian

Trådstartare
alla med erfarenhet av detta, berätta gärna vad det är, om ni haft någon häst med det, vad har den hästen klarat av, blev den halt ofta, hur mycket pålagringar har/hade den?

Ja berätta allt.

Sv: Pålagringar

Hade en häst med pålagringar i ett framknä. Han klarade av att gå i hagen som sällskaps häst i ett år från det att det upptäcktes till det att han hade ont bara av att gå i hagen. Pålagringarna växte och tröck ut ledvätskan i en stor bubbla på insidan av knät. Blev behandlad av vet i flera omgångar, blev då bättre men klarade inte ens av att bli ingångsatt i skritt utan ryttare så blev han halt igen. Han fick somna in :cry:

Har läst där nu, jag har inga personliga erfarenheter av pålagringar, men jag kommer följa din tråd.

mitt gamla hlb gickomkull i hagen o slog sönder hasen, blev lite splitter, han fick medicin o vila men på återbesöket hade börjat få odentliga pålagringar o det fanns inget att göra :( han hade ont men jkanske skulle kunnat fungerat som sällskaps häst, men han skulle blivit tokig.

Pålagringar kommer oftast av att hästen gått för länge med upprepade eller inhållande inflammationer i en led. Det kan variera huruvida de påverkar hästen eller inte. Oftast leder det dock till att hästen inte kan brukas normalt då det så småning om blir mer och mer. Detta går vanligvis inte att bota, eller ja, det är inget man gör i normala fall....
Har din häst konstaterade pålagringar eller? För man brukar se på röntgenplåtarna i vilken omfattning de finns....

Zandrah skrev:
Pålagringar kommer oftast av att hästen gått för länge med upprepade eller inhållande inflammationer i en led. Det kan variera huruvida de påverkar hästen eller inte. Oftast leder det dock till att hästen inte kan brukas normalt då det så småning om blir mer och mer. Detta går vanligvis inte att bota, eller ja, det är inget man gör i normala fall....
Har din häst konstaterade pålagringar eller? För man brukar se på röntgenplåtarna i vilken omfattning de finns....

Ja dom är väl konstaterade för veterinären visade mej plåtarna o peka på vad som var pålagringar o hur det egentligen skulle se ut. Men hur man ser omfattningen vet jag ej.

Då borde ju vetten sagt hur det ligger till. Det syns ju hur mkt pålagringar hästen har på en röntgen. Bedömde han det som mkt eller lite?

Zandrah skrev:
Då borde ju vetten sagt hur det ligger till. Det syns ju hur mkt pålagringar hästen har på en röntgen. Bedömde han det som mkt eller lite?

Jag vet faktist inte om han bedömde det som mycket eller lite. Han sa nått i stil med: det är ju inte helt perfekt för då skulle det se ut så här(så pekade han på plåten).
Jag fick lixom inget riktigt svar så jag frågade då om han skulle hålla som dressyr häst o jag fick till svar att han inte skulle gå på böjda spår för att inte slita på leden. Men att han som körhäst skulle hålla, även i trav på asfalt.

Men jag ska be om raka besked om två veckor när vi ska dit igen.

Jag borde kanske inte skriva här, eftersom jag inte vet ett dugg om pålagringar. Men min tränares gamla travare har pålagringar i båda framknäna efter sin travkarriär och han är nu 20 år. Vet inte hur mycket eller allvarligt det är, men han rids i alla fall fortfarande. Mycket ute i skogen, men även dressyrträning. Ridningen och vilan baseras på hur hästen mår och vad han klarar av.

Hoppas det ordnar sig för Fabbe!

Nikki o Fabian skrev:
Jag vet faktist inte om han bedömde det som mycket eller lite. Han sa nått i stil med: det är ju inte helt perfekt för då skulle det se ut så här(så pekade han på plåten).
Jag fick lixom inget riktigt svar så jag frågade då om han skulle hålla som dressyr häst o jag fick till svar att han inte skulle gå på böjda spår för att inte slita på leden. Men att han som körhäst skulle hålla, även i trav på asfalt.

Men jag ska be om raka besked om två veckor när vi ska dit igen.

Okej, då är det iallafall säkerligen inte den värsta sortesns pålagringar, men inte mildaste heller. Min häst visade jättefina röntgenbilder, det var mini mini mini små pålagringar på patellan, men de var så små att de knappt syntes, och det fallet så sa vetten att de inte hade någon betydelse. (i min hästs fall är det meniskproblem, men kan mkt väl hända att pålagringarn kommer bli större om jag har otur).
Så, förmodligen låter det ju iaf som att din häst har så pass mkt så han inte kommer att hålla för dressyr - tävling. Men det där med böjda spår är knepigt, för många hästar. Min får tex inte longeras pga sina knäproblem, men han måste ändå tränas, så man får variera på annat vis. Ja, det är knepigt, men pålagringar är INTE skoj iaf, eftersom det inte finns nåt att göra åt :(

Puttar upp denna tråd lite.

Jag vill veta lite mer om varför pålagringar bildas, är det endast av inflamationer.

Fabbe har inte visat hälta på 3 år o nu när han gjorde det 1 dag, vi åker in o kollar, så har han pålagringar som innebär att hen ej får gå på böjt spår.

Det kan ju inte ha berott på inflamationer(om han nu inte har gått med det utan att visa nått). Jag har verkligen tänkt på allt jag gjort med honom när det gällt motionen, inte slita på honom, byggt upp honom ordentligt från grunden, ja verkligen tänkt att jag ska bygga upp en stark o tålig häst.

Klinikbesöket är den 20 då ska jag be om att få allt veterinären säger ang pålagringarna ner skrivet, om vad hästen klara av i arbetes synpunkt, vad för "nivå" pålagringarna ligger på osv. Jag tänkte att om det var min häst o han inte kan annvändas som han gör nu(han går nog i lätt träning) så skulle jag låta honom få beta på de evigt gröna ängarna för han mår inte bra av att stå/gå lite halvdant.
Sen igår fick jag ett svar på ett mail som jag skickat till ägaren där jag fråga vad som skulle hända med honom om han inte stanna hos mej o hon sa exakt det jag tänkte.

Så han får kanske stanna hos mej livet ut med utgångsdatum: inom en snar framtid.

Men det kankse är bra för honom, han får flyga upp i det blå o bara vila o vara glad ett tag, för att sen komma ner på jorden igen o bli människa o kunna äta det han vill o pyssla med bilar o andra fordon som han nu i dagsläget älskar.

Älskade skrutt:
P7110030.jpg
[/IMG]

Nu är inte jag någon expert på pålagringar men jag har själv en häst med pålagringar i båda bakknäna.

Har veterinären sagt något om pålagringarna är aktiva eller inte? Är de aktiva så visar det på att hästen troligen inte håller för det arbete du har utfört den senaste tiden. Är pålagringarna inte aktiva så är det mer positivt, då det troligen beror på händelser längre tillbaka i tiden.

Pålagringarna hos min häst upptäcktes av en slump när jag var in på kliniken och letade efter annat. Jag hade köpt hästen bara ett par veckor tidigare och hon gick igenom besiktingen u.a. Vid klinikbesöket hittades pålagringarna och hon uppvisade en svag reaktion i bakknäna vid böjprov. Fick behandling och skulle sedan sättas igång långsamt.

I början hade jag samma inställning som du: Det är kört, hästen kommer inte att hålla, det är lika bra att ta bort…Men nu har det gått 7 månader och jag har ändrat mitt sätt att se på mitt hästägandeskap. Okej, jag får leva med att inte kunna rida fem stenhårda dressyrpass i veckan…men vad gör det? Vi tränar i skogen, rider på fälten och varierar träningsform, form på hästen, utrustning och underlag.

Att inte kunna rida så mycket på böjda spår fick jag också veta av veterinären, lät ju hopplöst i början, hur ska man då kunna rida dressyr? Men varför måste man rida runt runt på volter hela tiden? Jag rider mycket på raka spår, snett igenom, stora volter, stora serpentiner osv och det är jättenyttigt för mig att komma bort från det eviga voltridandet!

Än så länge håller min häst och jag tränar på och det går jättebra så låt dig inte nedslås utan ta reda på mer vad som gäller för din häst. Se till att han får behandling först och sedan en långsam igångsättning. Det behöver inte alls vara utsiktslöst!

Nej man kan ju hoppas på det bästa. Men vet sa att jag borde åka in några ggr/år för att kolla så inte inflamationerna kommer tillbaka. Bara det får en ju att bli avskräckt, hästen är svår lastad o det kommer bli dyrt, sen är han inte den häst som trivs så bra med att ha boxvila, han är väldigt aktiv av sej. Men jag ska höra vad vet säger o se vad han skriver o fråga om dom är aktiva(pålagringarna).

MIn häst klarar inte heller av boxvila. Hon blir hysterisk, genom löddrig av svett och kliver av sig alla skorna :crazy:

Men att ställa henne i en liten sjukhage med massor med hö och utsikt över de andra hagarna tycker hon är ok som tur är och där håller hon sig stilla.

Måste du verkligen åka in till klinik för att få veta om hästen har fått tillbaka inflammationen? Räcker det inte med att ta ut en veterinär halvårsvis för att göra böjprov? Visar hästen ingen reaktion då så är det väl ok?

Men jag tror att han reagerar med att bli halt vid böjprov för att pålagringarna sitter där, men jag kan ju ha fel.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
488
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 802
Senast: Strandad
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka