Pålagringar

Sv: Pålagringar

Varför hästar får pålagringar är svårt att säga, finns nog en hel del orsaker och kombinationer av orsaker som resulterar i det.

#Kanske är det i viss mån ärftligt mestadels säkert genom felaktig extriör o benställningar.
#Många av oss tränar våra hästar på ett som sliter på dem. Underlaget, tempot, dålig form, ej förberedd för sin uppgift m.m.
#Vi känner kanske inte av en hälta som ligger o tär som resulterar slutligen i att kroppen försöker lösa problemet med att bilda brosk. I mitt fall så kändes hon mest bara ovillig(kan uppfattas som tjurighet) ibörjan av ridpassen men när man tryckte på henne lite så syntes ingenting?!
#Felaktig hovvård vilket ger dåliga vinklar i lederna o förslitningar.
#Problem någon annanstans som gör att de belastar vissa ben o leder mer.
Listan kan nog göras lång o jag är inte någon veterinär men har frågat o läst mycket.

En av mina hästar har för ett halvår sedan fått konstaterat pålagringar på båda kotsesambenen. Hon kommer inte att bli bra tyvärr. Hoppades att lång vila skulle göra henne gått efter "alla" behandlingar.I hennes fall så har hon aldrig gått hårt o mest bara i skogen. Hon är rätställd o korrekt men mycket god bärighet men....
1. har ibland gått lite ojämnt, fått för många vilodagar osv.
2: Har en gammal sparkskada i ena bakhasen därefter en typ av rörelsestörning o har nog inte vågat belasta det benet korrekt. Dvs har säkert felbelastat sig.
3. vi har ganska hårda marker periodvis även om jag knappt småtravar då samt att hon är uppvuxen på det.
4. Oftast burit på en viss övervikt då hon blir fet av att se på hö=)
detta var vad jag kunde komma fram till när jag rannsakade mig sj.

Om hon bara haft en svag hälta kvar skulle jag nog prövat få henne att hålla som prommenad häst genom att stjäla lite ideer från de som rider akademiskt o ett genomtänkt igångsättnings schema. Men tyvärr i Divas fall så kommer hon att få somna in:cry:

Det finns ju många hästar som fungerar bra även till lättare tävling som har förändringar i leder. detta säkert mycket tack vare god träning o ett bra hästöga. Sen så är nog vissa hästar känsligare änn andra precis som oss människor.

Tråkigt med hälta på din fina häst!:(

Jag har tyvärr inga goda råd angående pålagringar, men ville bara kort redogöra för min hästs historia. Har en nordsvensk bruks/kallblods travare som är ett riktigt energi knippe och som jag hela tiden har sagt att aldrig att hon kan gå som sällskapshäst, ALDRIG...men hon har sedan april 2005 blivit riden ett fåtal gånger och mesta tiden gått som just sällskaps häst. (Mer om det i följande tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=651409) Vad jag och människor omkring har trott och varit säkra på skulle bli en katastrof, FUNGERAR!! Framtiden är fortfarande oklar, men nu vet jag säkert att jag kommer i alla fall inte behöva ta bort henne för att hon inte fungerar som sällskapshäst.

Håller tummarna!

Jag har försökt granska mej själv men kan inte finna nått som ska ha gett honom pålagringar:

Han har hela tiden hos mej gått 6 dagar i veckan pga att jag vet att det är viktigt att hålla igång, så oavsett väder eller om tiden varit knapp så har han alltid fått sin aktivitet för dagen.

Varit väldigt försiktig med underlaget o kännt mej för hela tiden hur han känns konditions mässigt, hur mycket orkar han.

Han har ej ridits varje dag utan körts, tömkörts, löslongerats på volt o fyrkant.

Har i stort sett inte tränat så hårt, mycket skogs ridning. Lätt träning fyller jag i när jag räknar foderstater.

Jag har själv ridit in honom o har tränat upp honom sen 4 år ålder. Jag vet hur man ska träna en häst för att den ska bli stark, skrev ett arbete om unghästens träning på hästkunskapen i skolan o jag fick MVG, men det ända jag gjorde var att skriva hur jag hade tränat Fabbe.

Men en grej är att han alltid har varit lite av den griniga typen i ridningen som vägrat vissa saker, men jag har gått på honom o sagt i från, vem vet kanske han hade ont? Men han har alltid utfört sakerna sen när han förstått, det är iaf vad jag trott, kanske han bara gav upp:crazy: Jag har ingen aning.

Veterinären sa att han var lite inåt tåad, men det är aldrig nått jag uppmärksammat.

Kanske han har fått fel vinkel på hoven genom åren hos mej, har alltid haft samma hovslagare hos mej? *ska fotta hovarna*

Nej jag vet faktist inte, kanske det är ärftligt? Hans pappa är redan död o han var född 96. Men jag tror det var pga någon senskada som han drog på sej på travet, han var iaf för stor för att hålla på travet, 170 hög.

Morsan är född 80(död nu) men det finns ingen info om att hon gått på travet på atg.se hon har varit avels sto sen 91.

Svårt det här o veta vad det berott på.

Ibland finns det inga självklara orsaker till varför hästen får pålagringar. Som någon sade, så kan anlag spela stor roll för hur känslig/tålig hästen är. Detta behöver inte heller spela någon roll, jag vet hästar som fått pålagringar utan någon eg. solklar orsak. Men visst kan hästarna gå med inflammationer utan att vi vet om det, vissa är experter på att dölja det, och vissa påverkas kanske mer än andra av att gå med dessa.
Det behöver ju heller inte bero på något som hänt nyligen, utan kan vara resultat av saker som skett tidigare i livet. Ibland kan man analysera ut och in men ändå inte komma på hur eller varför det blev så som det blev.
Hur ser han ut exteriört? Är han korrekt, några avvikelse, förutom att han är inåttåad?
Det behöver ju inte sluta med att du måste ta bort honom, han kan säkert klara av promenadridning utan att behöva gå på böjda spår. Men har han ont av att bara STÅ blir det ju naturligtvis en annan sak....men så länge hästen inte har ont, finns det väl ingen anledning att ta bort honom?

Du kommer säkert få en hel del klarhet efter du pratat med vetten igen är jag säker på.....Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
488
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 802
Senast: Strandad
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka