pålagringar

Marjam

Trådstartare
hej. Det är så att jag har hittat min drömhäst, problemet är. Han har pålagringar i bakknäna. Han visar ingen hälta/stelhet eller någonting. Han är klockren. Jag är lite kluven. Kommer han att påverkas av sina pålagringar eller kommer han att fortsätta vara så fin och ren? Han har antagligen gått med dessa en lång tid, under två SM. Och mina krav är inte riktigt lika höga, jag vill träna och tävla kanske tom LA. Tror ni att han håller?
Mvh

Hur gammal är hästen? Har den tagit sig genom två SM utan besvär lär de ju knappast dyka upp nu. Sen blir det ju en prisfråga.

Det är lurigt med pålagringar, antingen så håller dom eller så håller dom inte, kan dröja många år innan det visar sig eller så dröjer det bara ett par veckor. Jag hade inte köpt en häst med pålagringar, det känns alldeles för osäkert.

Hur upptäcktes det att hästen hade pålagringar förresten? Man röntgar ju inte en häst oftast utan anledning, var det vid besiktning som det upptäcktes?

Min häst har pålagringar och funkar hur bra som helst trots det! Rids precis som vanligt. Dock är det långt ifrån alla som klarar det. Vissa har/får ont av att bara gå promenadridning eller ens i hagen. Så vill man träna o tävla som du ville skulle jag inte köpa. Skedet kan förvärras även om den funkar nu. Så nej, köp inte!

Hur upptäcktes pålagringarna?

Det är inte helt ovanligt att problemen kommer först vid ägar/ryttarbyte. Man ändrar utrustning, ridsätt, underlag, hagar - allt. Och då plötsligt får den problemfria hästen jätteproblem.

Han är 14 år. Dem upptäcktes på röntgen, han köptes och sedan började han bete sig konstigt. Han är dock en svårriden häst så kan bero på det. Men de ville röntga honom och då visade det sig att han hade pålagringar. Så han lämnades tillbaka och nu har jag honom på prov hos mig. Har haft han i två veckor och han visar ingenting än så länge.

Han är 14 år. Dem upptäcktes på röntgen, han köptes och sedan började han bete sig konstigt. Han är dock en svårriden häst så kan bero på det. Men de ville röntga honom och då visade det sig att han hade pålagringar. Så han lämnades tillbaka och nu har jag honom på prov hos mig. Har haft han i två veckor och han visar ingenting än så länge.
Den hästen hade jag nog inte köpt faktiskt.

Men gillar du hästen, hästen fungerar och är lättriden för dig och du är beredd på att det kan sluta tråkigt förr eller senare, då ska du ju såklart köpa den! Inte lätt alltid att hitta en häst som man trivs och passar med.

För mig hade det också varit en ekonomisk fråga. Vad är det för pris på hästen?
Med en egen besiktning med min veterinär där han kan säga sin mening och ifall priset inte är högre än försäkringsvärdet hade jag kanske vågat chansa. Då har man åtminstone viss säkerhet att inte göra en jättestor ekonomisk förlust, även om det kan bli väldigt kostsamt ändå såklart. Men det är ju en chansning man lär vara beredd att ta. Detta förutsätter också att den har en bra befintlig försäkring utan reservationer som du kan ta över från den förra ägaren.
Hade aldrig köpt hästen om priset är över försäkringsvärdet. Då finns det andra, friska hästar.

Jag fick ta bort hästen i mitt liv endast 10 år gammal pga pålagringar i bakknäna. Han fick diagnosen vid 8 års ålder efter mycket problem i ridningen och diffusa hältor till och från. Efter jag fick reda på vad som var fel så fick vi två underbara år tillsammans med motion anpassad efter dagsformen och bra foderstat.

En sommardag kom jag ut till hagen och skulle fodra, jag ropade på honom och han kom lunkandes. Det var inte samma glada häst som brukade komma gnäggande i frisk trav med öronen spetsade när man kom till honom.

Jag bokade tid på klinik för nya plåtar direkt, de visade ingen förändring men hästen var inte alls fräsch bak. Med tanke på hans plötsligt försämrade allmäntillstånd så valde jag att ta bort honom och veterinären tyckte också att det var klokt.

Jag hade aldrig köpt en häst som jag visste hade pålagringar i bakknäna efter det jag genomgått.

Jag köpte en häst med kissing spines. Fick dock hästen väldigt billigt. Detta hittades när hon var 5, nu är hon 10 och har inte problem. Dock får man vara väldigt vaksam och lyssna på minsta lilla på hästen. Trivs du bra med hästen och allt känns bra så köp den. Men jag tycker att priset är viktigt i denna situation. Jag skulle aldrig köpa den över va den är försäkrad för iallafall. Lycka till:)

Jag skulle aldrig köpt...fick ta bort min ena pga pålagringar. Jag skulle aldrig kunna slappna av om jag köpte en häst där jag visste att det fanns pålagringar. Skulle hela tiden tänka på det och nojja och inte våga rida ordentligt. Det skulle sitta i bakhuvudet hela tiden

Var spekulant på en ponny som vid besiktning (med röntgen) visade sig ha pålagringar men i övrigt var helt fräsch. Vet tipsade om att ta den på prov och göra ny besiktning efter ½ år. FB bedömde att om ingen förändring syntes efter ½ år så var det utläkt och kunde försäkras utan reservation (hästen saknade försäkring när vi besiktigade den). Efter oss gick ponnyn som ridskolehäst, fick somna in av helt andra skäl tio år senare. Så det behöver inte var ngt som påverkar hållbarheten. Tyvärr har jag glömt var pålagringarna var, men tror att det var fram.

Kan du ta över försäkring utan reservation så är ju läget bättre. Men jag skulle ändå föredra att ta den på prov och röntga om efter ½ år för att se att det inte är aktivt. En häst som har gått SM kan ju vara en fantastisk läromästare som , om priset är rätt, kan vara värd ett köp även om det inte blir jättemånga år som man får ha den.

Ts- är du säker på att du får ut på försäkringen om hästen inte håller?
Tänker på att den har blivit röntgad nu och konstaterat pålagringar...

Hästen kan inte försäkras högre än vad du betalar för den. Det är marknadsvärdet som styr. Alltså kan den försäkras i inköpspriset, men det kan också vara så att du får reservationer om du övertar försäkringen nu när det är känt att den har pålagringar.

Det understrukna: och det svårridna kan bero på fynden man gjorde...
Hade inte köpt.
Som andra sagt: Svårriden och problem som man valt att söka vård för -och då hittas pålagringar. Jag hade en ponny som tävlade internationellt med föregående ryttare och nationellt med mig -dock mkt svårriden. Den visade sig ha stora pålagringar i framkotorna, jämnt i båda (lika ont i båda) och visade ingen hälta förrän kort innan en tänkt försäljning. Vid röntgen upptäcktes pålagringarna.

Nej, som sagt -en svårriden häst med kända pålagringar hade jag inte köpt. och som MagicaDeHex beskriver -jag själv hade haft jättesvårt att "rida på" på en häst som jag visste hade dessa skador, hade nojjat ihjäl mig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 744
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 606
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka