Pålagringar/urkalkning /sned häst

Ridmamma43

Trådstartare
Hej! Vi har fått veta att hästen 15 åring har måttliga pålagringar i bakknäna , behandlade o just nu är dom bra. Haft kotledsinflammation och hovledsinflammation bf behandlad 3 ggr , antagligen för att hästen är sne. I går fick jag veta att han har pålagringar och urkalkning vf knä. Han var ej halt i longeringen o på böjprovet var kot och hovlederna bra men då kom knät fram . Pålagringar för mig är ångest på hög nivå , hör att folk pratar om att det inte brukar sluta bra. Men bak har det inte varit nåt mer sen han behandlades straxt efter jul och förstår ju att det beror på hur det sitter o hur mycket det är , urkalkning har jag ingen koll på alls. Vi ska på åb om 2 veckor o då kanske vetten kan säga mer om hur vilket håll det går . Sen är hästen sne och vi skulle få träffa sjukgymnast som kan hjälpa till att få ordning på det men det känns lite väl mycket nu . Varit halt sen innan jul . Ni som har el har haft hästar i liknande skick hur gick det : lever dom o är dom ridbara? Vill gärna höra solskenshistorier

Min har pålagringar båda bakknän. Är 23 år och rids normalt för den åldern. Alla gångarter, i skogen, dressyr och småskutt, varannan dag. Ren på böjprov och fräsch!

Har den mycket pålagringar ? Jag kände mig rätt lugn över bakknäna men när dom nu hittade i framknä oxå så sjönk hoppet lite

Min kompis häst hade pålagringar i karpus ("framknä"), med rätt ridning höll han många år till :)

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 110
Senast: Sirap
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 267
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Mitt 16-åriga sto blev behandlad i halskotpelaren för 3,5 månader sedan, då hon visade sig ha måttliga pålagringar mellan 3 kotor...
2
Svar
29
· Visningar
7 098
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar