Pålagringar och överben??

J

Jenny

Jag har kikat runt lite och trodde att jag visste skillnaden mellan överben och pålagringar...men nu har jag blivit lite osäker:confused:
Jag har nämligen varit och tittat på en häst som har överben(?)
på ena bak. Det sitter på utsidan och lite på insidan av kotan.
Men ägarna sa att det var pålagringar av en gammal skada som hände för 5 år sedan. (inget som påverkar hästen idag).
MEN vad jag undrar är om man kan SE pålagringar??
Jag trodde att man var tvungen att åka till vet. klinik för det.
Och att det kallades överben när man kunde se det.
Hästen är inte påverkad av detta idag och han har gått igenom ett böjprov, skulle ni köpa?? (jag får honom för halva priset för vad han är värd, bekantas bekanta)

Hur skulle ni ha gjort??
Är det omöjligt att ev sälja en sådan häst längre fram om det skulle bli aktuellt??
Ser fram mot svar!!:bump:
/Jenny!!

Sv: Pålagringar och överben??

Ett överben är ju också en sorts pålagring, en benpålagring på skelettet. Kan du inte röntga den här defekten och få ett eget utlåtande från din veterinär om vad det är och varför det sitter där? Ett vanligt överben är ju normalt sett inget att bry sig om, men det låter som en lite märklig placering på den här hästen.

när det blir ett ovanligt stort slitage så skyddar sig kroppen genom att bygga upp själv. då bildas sk. pålagringar. detta sker i leder.

sen kan tex. ett överben dyka upp på samma sätt men oftast genom en fysisk skada genom yttre påverkan.

Okej, då måste det heta ett överben på denna hästen då, eftersom det har skett genom en yttre skada....
Det var vad jag med tänkte men eftersom ägaren sade pålagring så blev jag osäker om jag hade fattat allt fel=)
Är det så att överben "sitter där dom sitter" och att pålagringar i tex leder kan "luckras upp" och irritera?
Kan man säga så lite generellt eller är det olika fr fall till fall?
Mvh Jenny !!

Överben kan sitta så de stör senor och ligament t ex, dvs orsaka problem. Och en häst med pålagringar kan vara obesvärad.

Så olika från fall till fall, men generellt är överben mer att betrakta som skönhetsfel. Men en rtgplåt och du får ju betydligt bättre svar =)

Sen har vi ju sådant som ringkota, där du har en pålagring som syns och känns utifrån med, så helt svart eller vitt är det inte..

Delvis kl...

Min häst har pålagringar som syns. Han är stelopererad i en led och det har blivit pålagringar ovanpå leden. Inget han är halt av dock.

I övrigt så har vår ponny ett överben på det klassiska stället på insidan av frambenet strax under carpus. Jag vet inte om hans uppkommit genom skada men annars är ju det vanliga att det uppkommer via en överansträngning som unghäst (kallas ju ofta remontöverben). Och då är det ju inget trauma bakom.

Knepigt... antar att överben bara är en benämning på en slags pålagring. Men som ofta är ofarlig?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 769
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 482
Senast: Robina
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka