Pålagringar i hovled..

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
Finns det något att göra?? Vet säger att det är hopplöst... ska man tro dom och bara ge upp och ta bort honom eller finns det något att göra???

Sv: Pålagringar i hovled..

Hej!

Har ingen direkt erfarenhet av pålagringar i hovled men har hört om fall där hästar levt vidare med åkomman.men det beror ju givetvis på vilken grad det handlar om.. Det beror väl alldelles på hur påverkad hästen är?? men mitt tips är att du söker så mkt infornation du bara kan här på internet och kanske ett andra utlåtande av en annan vet?
Det är ju aldrig roligt när ens bästa vänner blir sjuka och ibland måste man göra det oundvikliga men jag håller alla mina tummar för din pålle!!!

Tack så mycket... Det är inte min häst men min bästa kompis, så det är nästan lika hemskt. Vi ska på återbesök på fredag men det känns hopplöst. Han är pigg och glad när han går i hagen men så fort han ska göra något annat så haltar han... Känns som det inte finns så mycket att göra, men finns det någon chans att han blir lite bra så är den välkommen...

det finns ju olika varianter och grader av pålagringar men sitter de i hovleden är det dyster prognos. jag tycker nog att du ska lyssna på veterinären även om det är tråkiga nyheter. :(

Jag tycker såklart också att man skall lyssna på vet men jag personligen känner att jag vill testa allt innan man ger upp. Min pålle har efter ett antal besök på klinik för hovledsinflammation fått konstaterat att han har strålbenshälta.Han har fått en pålagring på 3 mm påhöger fram strålben. Detta har skett på tre månader (han röntjades fri precis innan dess. Jag har nu behandlat min pålle med tildren som är fransk medecin som kanske enligt vet kan hjälpa (vet hade inte så stora erfarenheter av medecinen) jag har läst både om folk som blivit hjälpta men också där det inte fungerat.

Jag skall på återbesök om ca sex veckor och då bör man ha sett om processen fortsätter eller har avstannat. Men jag tycker man skall testa allt. Min häst kommer antagligen bli promenadhäst.
Hur halt är din kompis häst min pålle är inte halt på rakt spår så för honom kommer det i framtiden gälla ridning ut iskogen i alla /tror vet) gångarter. Nu är det också såhär att jag skall flytta till egen gård så jag har möjlighet att behålla min häst o skaffa ny och inte behöva betala dubbel stallhyra om man säger så. förstår om det är där det kan knipa för folk. Inte kul att betala dyr stallhyra för en pålle man ej kan räna o tävla kanske, beror på hur man resonerar.
Hör med vet om tidren är mitt tips, LYCKA TILL!!!!!:bump:

Just pålagringar i hovleden har dålig prognos, en av mina fick jättelite pålagringar i en hovled. Veterinären sa att med det lilla skulle hon lika gärna kunna fungera men av någon anledning gjorde hon inte det.

Har veterinären sagt att det inte är lönt att försöka skulle jag inte fortsätta. De vet vad de pratar om.

Tyvärr tycker jag mig se att "alla" griper efter ett sista halmstrå och byter klinik och hoppas på bättre prognoser vilket det sällan blir. Oftast blir det bara dyrt och känslomässigt jobbigt.

Nu är ju strålbens pålagring en helt annan sak än hovleden, så att jämföra behandlingsmetod och diagnos är inte helt logiskt......:(

Ok, ville bra rekomendera tidren som en sista utväg. Jag kan inte så mcyket om det här skulle du vilja förklara för mig vilka skillnaderna är? Jag förstår ju att det är skillnade men vat skiljer det sig som mest?

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 169
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!