Pålagring i kronleden + igångsättning

Leansman

Trådstartare
Fick för 3 veckor sen reda på att min häst har en pålagring i kronleden vänster fram. Jag har ingen erfarenhet av detta så undrar om det finns någon som har det och kan hjälpa mig lite?

Ni som har haft samma diagnos på era hästar, har de blivit helt återställda efter behandling? Vad fick de för behandling?

Min fick kortison och något annat (metacam?) sprutat in i leden. Han har nu stått i sjukhage och skrittats för hand i ca en kvart dagligen i 3 veckor, från senaste besöket. Ska på återbesök på måndag den 11/11.

Från det att han skadade sig till nu har han inte blivit riden på 2 månader (tog lång tid innan vi hittade vart skadan satt). Antagligen kommer det bli ännu längre vila då vi (jag och vet.) har pratat om operation för att få bort pålagringen.

Om vi utgår från att han blir helt återställd från skadan: Ungefär hur ser en igångsättningsperiod ut då? Har aldrig haft en häst som vilat så länge pga skada. Han har under dessa två månader stått i sjukhage ca 6 veckor, men har hela tiden fått gå promenader.

Har självklart bra kontakt med veterinären och lyssnar först på vad hon säger, men tycker alltid det är bra att få tips och idéer från andra som har varit/är i samma situation.

Tack på förhand!

Sv: Pålagring i kronleden + igångsättning

Hej,

Skall imorgon åka till Skara och operera bort en benbit i kronleden på mitt halvblod. Det började i våras med att han visade hälta i vänster varv i trav, jag lät han vila större delen i sommar men det gick inte över. Vi skodde honom på fram men ingen förändring. Så i september bar det av till röntgen och det visade sig vara en benbit. De kunde inte sätta bedövning i hovleden pgr utav pålagringarna som blivit. Fick metacam 11 dgr och 3 v med sjukhage. Ingen förändring så vi åkte till en annan hästklinik och de lyckades bedöva så det visade sig vara en inflammation i hovleden vilken sprutades med kortison, röntgen på benbiten skickades till kirurg i Skara som bedömde att det gick att operera. De kommer att ta bort benbit och även ta bort så mycket pålagringar som möjligt i leden. Sen får vi se... Min häst är bara 7 år och full av livsglädje!

Mvh Marlene

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
947
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?