Pålagring hovled??

L

lojs

Tänkte fråga om råd här!

Det är så att i september skadade min häst sig i hagen, vi körde in honom till vet och det visade sig på röntgen bilderna att han hade hovbens fraktur...

Det var bara att gilla läget och han fick stå kvar i en och en halv vecka för operation och att de ville ha koll på honom några dagar efter operationen.

Jag fick hem min häst och fick mitt konvalescent schema, vi följde inte detta riktigt utan satt igång han ( 4 veckors skritt för hand, 8 veckor skritt under ryttare och 8 veckor trav med ökad träning )lite senare. I alla fall så gick det inte heller att följa sjukhage rådet heller för min häst är inte den lugnaste och han springer gärna igenom hagen om han får tråkigt, han fick i alla fall en större hage än han skulle för att då håller han sig lugnare (självklart ringde jag vet, och råd frågade dem )

Nu till saken, vi satte ju igång honom lite sent så vi hade ju inte suttit på honom men varit ute och gått med honom! pga av dåligt väder m.m vi åkte in till vet och gjorde böjprov och röntgen, han var ren på böjprovet och röntgen skulle de ringa oss dagen efter om det vara några anmärkningar tex att pålagring bildats... de ringde inte så ja tänkte fan vad skönt då fortsätter vi enligt schemat, dagen efter ringde de och sa att de var lite osäkra att de blivit en liten pålagring men att vi bör följa schemat och komma in för ultraljud senare när jag suttit på honom och börjat trava lite.

han har fått gå i en normal hage nu efter vets schema och han är ju inte lugn precis, har bett folk i stallet att antingen ringa mig eller ta in honom om han är alldeles för vild! Han visar inget vid skritt för hand, vid två tillfällen när ja skrittat han tycker ja han varit lite konstig , han satte benet utanför kroppen och han gick inte riktigt rent samt var han lite knappt märkbart varmare i just den skadade hoven. sen har ja tagit det lite lugnare, varit ute och gått med honom han är väldigt pigg och det har inte varit märkbart, han har heller inte varit varm i benet sen dess. .. han beter sig verkligen inte som han har ont eller som om det skulle vara något problem...

Men jag älskar min häst så jag behöver ändå lite råd, uppmuntran ja allt jag kan få... har någon varit i samma situation? och vad tror ni??? varför ville vet att vi skulle in på ultaljud och tror ni detta kan göra så han inte fungerar som tävlingshäst mer+

Jag älskar min häst och gör allt för honom, vet dock att om de skulle säga "han fungerar som promenad häst/sällskapshäst" kommer ja få ta bort han för han har inte nerverna till det, för mycket energi i min älskling..

så snälla hjälp mig, eller ja vad som jag är verkligen ett stort frågetecken!!:confused:

Sv: Pålagring hovled??

Har en nu 1-årig häst som fick diagnosen hovbensfraktur i början av oktober. Opererades ej, utan gipsades. Boxvila fram till det att frakturen läkt. Ny röntgen varje månad, och nytt gips.
I januari var frakturen läkt. Först då fick hon komma ut i liten hage.
I mars/april kan jag släppa henne med de övriga 1-åringerna.

Konstigt att din skulle vila så kort tid. Jag skulle räkna med minst 3 månader på box, upp till 1 år...

ja verkligen, speciellt eftersom de opererade bort ben biten! Han fick väll ca 5 veckors boxvila, hade ordentligt bandage på, tog bort stygnen själv sen.

Vet inte varför han inte fick längre boxvila, han är väldigt lugn inomhus!

alltså, hästar kan leva livet ut med pålagringar utan någon smärta, men det hjälper oftast inte att operera bort det, då det nästan alltid kommer tillbaka.

du borde kunna använda hästen tills hästen själv säger ifrån, att nu gör det för ont. något annat går det som sagt inte att göra i alla fall

en viss pålagring blir det alltid vid frakturer, sedan gäller det bara att hoppas att det inte fortsätter att växa.

jag tror du kommer ha många år framför dig med många glädje tillfällen med din häst!

Jag har haft ett halvblodssto med pålagringar i hovlederna (frambenen). Jag fick ta bort henne när hon var nio år. Hade då försökt ha henne som sällskapshäst, men hon klarade inte ens av att gå i hagen till slut trots olika behandlingar och sjukbeslag :cry:.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 347
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar