Påkörda stora djur

MissFideli

Trådstartare
Vi hade för någon månad sen en tragisk olycka där en av mina kollegor körde på 2 hästar som kommit ut på vägen. Båda hästarna dog.

Vilka hämtar stora djur som blivit påkörda? Älgar, hästar, kor... typ.

I det här fallet skedde lyckan mitt i natten och hästarna ägdes av en Ridskola på annan plats (hästarna var på sommarbet).
Men jag utgår från att polisen kan kontakta nödslakten direkt. Man vill nog inte har djuren liggande intill körbanan för länge. I det här fallet kan man tänka att stallägaren hjälpte till.

Hur gör man som ägare då? Har polisen nummer som vid trafikolyckor när polisen kan ringa bärgare?
Vid vilt så har polisen tel nummer till eftersöksjägare.

Jägaren får ett hänelsenummer och ska sedan rapportera in det igen till polisen så försäkringsbolag får tillgång till det.
Många bryr sig inte att ringa in viltolycka tills bilägaren får veta att inga pengar betalas ut från försäkringsbolaget om ingen anmälan gjorts om olyckan till polisen.

De torde väl vara medvetna om att deras tamdjur blivit påkörda kan man anta och alltså får de lösa borttransporten, antingen genom att hämta själv med traktor och vagn eller ringa nån nödslakt/annan som har maskiner för att kunna lyfta och förflytta.

Här var inte ägarna på plats (kanske tur) utan dom som skötte betet åt dom.

De torde väl vara medvetna om att deras tamdjur blivit påkörda kan man anta och alltså får de lösa borttransporten, antingen genom att hämta själv med traktor och vagn eller ringa nån nödslakt/annan som har maskiner för att kunna lyfta och förflytta.

Det är ju dock inte alls säkert att dom vet det? Kan ju dröja om hästarna rymt nattetid och som i detta fall från betet.

Vilt har redan svarats på. För hästar så: Polisen ser till att hästarna kommer undan. Ägaren får en faktura sen på samma vis som om denne själv ombesörjt. De - tack och lov enstaka - fall jag vet om så i ena fallet kom Lantbrukstjänst/motsvarande och hämtade och körde till destruktion, då var hästen på en större väg "långt hemifrån". I det andra så polisen bad en granne på plats att flytta hästkroppen av vägen och till gården som var intill vägen. Sen kom Lantbrukstjänst och hämtade - om samtalet dit ringdes av polis eller ägare vet jag inte men ägaren var direkt vid olyckan inte talbar och blev så chockad att hen fördes med ambulans till sjukhus.

Lite samma sak rent praktiskt skulle jag tro som om du kraschar bilen, blir medvetslös och hamnar på sjukhus. Din bil kommer bärgas från platsen. Du kommer sen få besked om vart - och ev fakturan för bärgningen (om inte försäkringsbolaget tar den). Man behöver iofs inte ens hamnat medvetslös på sjukhus. Vid större olyckor på tex motorväg ringer polisen ut bärgare så man behöver inte ens tänka på det själv.

Så även om man är på platsen som hästägare så är det med största sannolikhet polisen som ringer rätt samtal och ser till att hästens kropp försvinner. Det mesta sker mycket snabbare när polisen ringer än en privatperson ringer.

Vilt har redan svarats på. För hästar så: Polisen ser till att hästarna kommer undan. Ägaren får en faktura sen på samma vis som om denne själv ombesörjt. De - tack och lov enstaka - fall jag vet om så i ena fallet kom Lantbrukstjänst/motsvarande och hämtade och körde till destruktion, då var hästen på en större väg "långt hemifrån". I det andra så polisen bad en granne på plats att flytta hästkroppen av vägen och till gården som var intill vägen. Sen kom Lantbrukstjänst och hämtade - om samtalet dit ringdes av polis eller ägare vet jag inte men ägaren var direkt vid olyckan inte talbar och blev så chockad att hen fördes med ambulans till sjukhus.

Lite samma sak rent praktiskt skulle jag tro som om du kraschar bilen, blir medvetslös och hamnar på sjukhus. Din bil kommer bärgas från platsen. Du kommer sen få besked om vart - och ev fakturan för bärgningen (om inte försäkringsbolaget tar den). Man behöver iofs inte ens hamnat medvetslös på sjukhus. Vid större olyckor på tex motorväg ringer polisen ut bärgare så man behöver inte ens tänka på det själv.

Så även om man är på platsen som hästägare så är det med största sannolikhet polisen som ringer rätt samtal och ser till att hästens kropp försvinner. Det mesta sker mycket snabbare när polisen ringer än en privatperson ringer.
Ja, allt det där sköter de som jobbar i larmcentralen. Och som Alex säger de magiska orden, hej det är från Polisen brukar göra det går jäkligt fort :)

Tror inte markägaren/jakträttsinnehavaren är skyldig att ta hand om/ordna eftersök på/av trafikskadat vilt.
Och med det i åtanke, att det ligger gott om rådjur o hjort samt gris utefter vägarna så....
En påkörd älg utgör ett visst ekonomiskt värde så länge kadavret är färskt, men sedan...

Vilt är faktiskt Trafikverket som hämtar upp eller flyttar, iaf de gånger jag har ringt och anmält vilt på väg.

Älg och vilt tar jägare när vi klipper dem med tåget.
Tamdjur som kor tar djurägaren hand om.
Hur vet jag inte riktigt, försvinner gör dem iaf.
Att ägarna tar hand om tåg-påkörda djur är ju en självklarhet..inte bara etiskt utan även för att tågbolaget är skyldiga att betala ut ersättning för djuren.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 688
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
789
Senast: animalasia
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
781
Senast: Lucifer
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar