Paketera hjälm för post?

LillaMy84

Trådstartare
Jättesvårt att formulera rubrik, men jag undrar alltså hur jag kan förvänta mig att få en (ny) ridhjälm paketerad vid köp via internet?

Anledningen att jag undrar är, att jag nyligen beställt en hjälm till sonen (som jag ju är mest rädd om i hela världen) och fick den levererad i två plastpåsar.. :/ Är det bara jag, eller känns det som lite klent skydd för postens hantering? Jag tror inte (tänkte inte på det då, så får dubbelkolla senare) ens att den yttre påsen var märkt med hanteras varsamt eller liknande
Så, vågar vi ta hjälmen i bruk eller bör den lämnas tillbaka och köpas någon annanstans istället?

Jättesvårt att formulera rubrik, men jag undrar alltså hur jag kan förvänta mig att få en (ny) ridhjälm paketerad vid köp via internet?

Anledningen att jag undrar är, att jag nyligen beställt en hjälm till sonen (som jag ju är mest rädd om i hela världen) och fick den levererad i två plastpåsar.. :/ Är det bara jag, eller känns det som lite klent skydd för postens hantering? Jag tror inte (tänkte inte på det då, så får dubbelkolla senare) ens att den yttre påsen var märkt med hanteras varsamt eller liknande
Så, vågar vi ta hjälmen i bruk eller bör den lämnas tillbaka och köpas någon annanstans istället?

Var den alltså enbart paketerad i påsar? Ingen skyddande kartong eller dylikt? Isåfall hade jag aldrig använt hjälmen. Det kan ha fått hur många smällar som helst och vara förbrukad. Posten är inte kända för att hantera saker och ting varsamt precis så även om det hade stått "aktas" eller "hanteras varsamt" på påsarna hade jag inte använt hjälmen.

Ja, men precis så tänkte jag också, men blev lite osäker på om jag kanske är onödigt sjåpig.
Den var packad i sån där tunnare plast som brukar vara inne i kartonger och så en något kraftigare typ postpåse :/ Men fortfarande bara plast :/
Var den alltså enbart paketerad i påsar? Ingen skyddande kartong eller dylikt? Isåfall hade jag aldrig använt hjälmen. Det kan ha fått hur många smällar som helst och vara förbrukad. Posten är inte kända för att hantera saker och ting varsamt precis så även om det hade stått "aktas" eller "hanteras varsamt" på påsarna hade jag inte använt hjälmen.

Och inte ens om den var förpackad så som den säljs i affären (kartong mm) så skulle jag använda den om den hade skickats bara i det, den förpackningen skyddar om den skickas på pall, inte en och en.

Och inte ens om den var förpackad så som den säljs i affären (kartong mm) så skulle jag använda den om den hade skickats bara i det, den förpackningen skyddar om den skickas på pall, inte en och en.
Ah, så det är ingen hit med internetshoppad hjälm oavsett? Det var så jag hade förväntat mig att få den, i originalkartong alltså och trodde att det skulle vara skydd nog (kan ju inte tänka mig att någon paketerar mer än så..? Och iom att det ändå är möjligt att beställa)
Blir att lämna tillbaka och köpa i fysisk butik.

Ja, men precis så tänkte jag också, men blev lite osäker på om jag kanske är onödigt sjåpig.
Den var packad i sån där tunnare plast som brukar vara inne i kartonger och så en något kraftigare typ postpåse :/ Men fortfarande bara plast :/

Nej jag tycker verkligen inte att du är sjåpig. Inte alls. Det är ju helt vansinnigt att skicka en hjälm så. En hjälm utan huvud i är ännu känsligare för smällar än om det är ett huvud i hjälmen om du förstår hur jag menar. Tappar man en hjälm ifrån 1 meters höjd så ska den kasseras. Min dotter tappade sin hjälm ifrån drygt 1 meters höjd när hon var liten och den sprack synligt. Jag reklamerade hjälmen eftersom jag ansåg att en hjälm inte ska gå sönder från så låg fallhöjd med tanke på att de ska klara ett fall ifrån en häst och då fick jag förklaringen att hjälmar som tappas ska anses vara förbrukade. Hjälmar är gjorda så att de ska spricka vid en smäll för att ge maximalt skydd för huvudet men oftast syns ju inte sprickan för att tyget/annat yttermaterial skymmer.

Alltså jag tänker ofta på även hjälmar i butik. Hur vet jag att de faktiskt inte åkt i backen/hanterats ovarsam varesig hos tillverkaren (det hoppas jag iofs verkligen inte utan att den är ok när den skickas därifrån o bra packad till åf) o sen hos åf/ är folk provat i butik/om den varit med på mässor osv.

Men inser ju att sådan dödsångest kan jag ju inte leva med o skuffar undan tankarna. Men ändå.

Ah, så det är ingen hit med internetshoppad hjälm oavsett? Det var så jag hade förväntat mig att få den, i originalkartong alltså och trodde att det skulle vara skydd nog (kan ju inte tänka mig att någon paketerar mer än så..? Och iom att det ändå är möjligt att beställa)
Blir att lämna tillbaka och köpa i fysisk butik.

Om den hade skickats i ytterligare en förpackning och haft lite stötdämpande material mellan förpackningarna så hade jag tyckt det var ok. Men jag brukar köpa hjälmar direkt, så kan jag kolla skicket på ytterförpackning (även fast det såklart kan ha bytt) och märkning (certifiering + datum).

Nej du är inte ett dugg petig tycker jag utan låter bara sund, vettig och tänkande. På min ridklubb står det klart och tydligt vid lånehjälmarna tex att klubben inte tar ansvara för hur dessa hanterats och med tanke på hur billigt man ändå kan köpa nya hjälmar på tex Börjes förstår inte jag hur man kan rida mer än någon provlektion med dessa. Vi har bara ett huvud! Jag återupptog min ridning nyligen men köpte ändå ny efter endast en lektion, detta trots mitt mystisk stora huvud med mycket underlig form, var det inte billigt, dock har jag inget extra i garderoben så det var bara le och betala.

Hade heller inte använt hjälmen, såvida den inte varit förpackad med bubbelplast som skyddande lager för att ta upp stötar osv. Jobbar själv inom transportbranschen och det är inte alltid små paket hanteras varsamt, så jag säger nej.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka