Sv: Paints

Det är inte rastypiskt för paint/quarter att vara överbyggda...

De flesta är dock inte det heller, rasen som sådan är osedvanligt muskulös och har ofta ett mkt välmusklat kors, vilket i kombination med att den är relativt lågställd med välmusklad bog kan se överbyggt ut.

Rasstandard: (gäller både paint och quarter)
http://www.aqha.com/association/who/thehorse.html

Men... hur ser man då om en häst verkligen är överbyggd eller om det beror på lågställdhet+muskler? Jag har alltid sett paintar och quartrar som överbyggda...

Man kan se på vissa hållpunkter, vilket är nog så svårt.
Jag har visat äldre quarterhingstar som veterinärer (ej vana vid dessa raser) bedömt som överbyggda bak, efter visuell besiktning samt mätning av manke-kors (då korset varit något högre) men som av andra veterinärer och experter ansetts som endast välmusklade över korset.

Många gånger krävs ett mycket tränat öga för att se skillnaden.

Givetvis finns det också överbyggda quarter och painthästar!

ok, tack för svar!
Ingen universalmetod för att skilja överbyggda från ej överbyggda då? :p Då ska jag nog avhålla mig från att göra bedömningar om det då! I allla fall bra att vet att de kanske inte alltid är överbyggda!

Nej inte är det lätt...

Men jag vill dock bara påpeka att jag inte är nån expert! Jag gjorde samma fel i början och trodde alla Qh var överbyggda, och jag ska villigt erkänna att det är svårt att se skillnaden ibland!

En bild på Percentage, en fullblodshingst som gjort stort intryck i Quarteraveln, som Three Bars pappa, han är tydligt överbyggd fram (även om bilden är kass)

PERCENTAGE.jpg

Ojoj, det där måtte va "extremfall" el?
Men hans avkommor fick tydligen mer QH-"kropp", vissa tom överbyggda bak om jag nu kunde se rätt...
Tack så mkt...

Vad man menar med överbyggd är att hästen är högre fram eller bak (manke-kors, byggd "i uppförs/nedförsbacke"
Många quarter/paint kan se ut att vara högra i bak än fram, men ofta är det pga muskelmassan över korset, samt att dessa hästar är lågställda i typen.

Ska lägga in en bild på en äkta överbyggd häst, samt en ej överbyggd quarter när min dator och uppkoppling jobbar bättre med mig! *suck*

Kan en häst verkligen vara överbyggd fram? För oftast är det väl så att hästar är högre över manken än korset, men är de istället högre över korset säger man att de är överbyggda. Jag har då fått den uppfattningen... :crazy:

Det klart dom kan vara överbyggda fram. Vad kallar du den ovan tex? :smirk:

BonRaiz-ja det där är nog vad man får kalla ett "extremfall", dock kan säkert något ha lite med vinkeln att göra, vad vet jag. Som sagt, han gjorde ju ett positivt intryck i aveln så så dålig kan han ju inte ha varit! :)

Det normala är ju att hästar är högre över manken än över korset.

Jag hittade en lista med ordförklaringar, där står följande:
"Överbyggd: korset och mankens höjd är lika eller korset är högre än manken".

"Överbyggd: korset och mankens höjd är lika eller korset är högre än manken".

Det där håller jag inte med om dock....jag anser inte att en häst är överbyggd om manken och korset är lika, och det har inte de veterinärer jag besiktat för (bruksprov o dyl) heller gjort...

Jag tycker fortfarande att en häst som Percentage inte kan kallas endast högställd, men det är kanske min personliga uppfattning.....Möjligen finns det något annat ord för "överbyggd" fram om det är mycket????

Nej, nej, det anser inte jag heller, det var bara vad som stod just på den sidan jag hittade.

Jeg har en liten paint boy på 9 måneder,
Whata Mighty Refund
e: BG Golden Eagle
ue: Refund

By the way

JJ Bar King har jätte fina afkommer från da han var i DK, som vinner på tävlingsbanen och gör det bra i avel som:
GAMBLERS BLACKMALE
JJ DANSING LADY
LEFT WHITE
J J SO COOL CREAM
J J BRILLIANT
J J EASY BOY
J J PEARL EXPRESS

Tyvär har han också betäkt ston uten afstamning eller av "fel" ras och uten att man har tänkt över vilket föl som kom ut av det... tx. fjording/paint :confused: varmblod/paint:confused: friser/paint:confused:
Det ger hingsten et dåligt rygte :(

Glömte kort :D

Jeg har en liten paint boy på 9 måneder,
Whata Mighty Refund
trail8.jpg

e: BG Golden Eagle
nina2.jpg

ue: Refund
refund.jpg

By the way

JJ Bar King har jätte fina avkommer från da han var i DK, avkommer som vinner på tävlingsbanen och gör det bra i avel som:
GAMBLERS BLACKMALE
JJ DANSING LADY
LEFT WHITE
J J SO COOL CREAM
J J BRILLIANT
J J EASY BOY
J J PEARL EXPRESS

Tyvär har han också betäkt ston uten afstamning eller av "fel" ras och uten att man har tänkt över vilket föl som kom ut av det... tx. fjording/paint :confused: varmblod/paint:confused: friser/paint:confused:
Det ger hingsten et dåligt rygte :(

Här är min(snart) lilla tjej "Luisas Little Princess" som snart är 10 månader.
Hon är e, JJ Bar King och u, Hints Sugar Luisa (qh) och är helt bedårande! :love: Eller vad säger ni? ;)
Luisaslittleprincess.jpg

luisaslittleprincessfront.jpg

Jaså jaha, det blev lilla Marika iallafall.... ;)
Ja stort grattis får man väl säga då! Den stolta mamman hälsar! :)
Lycka till med henne i framtiden! :banana:

Liknande trådar

Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka