Sv: Paints

Tack! :) Japp, han är homozygot!

Måste smyga in en ny bild :angel:

Sen lille Willy (PA Will Be Cool *pending*) förhoppningsvis blivande Hunter under saddle/Western pleasure ämne...
(Ursäkta den urdåliga bilden men så fort han kommer hem blir det bättre bilder! :D )

Willyhger.jpg

f-2006 hingst brown/bay tobiano
e: Impressive Oliver
u: TC Hints Obsession (Qh)

Mums...den här kommer att bli en riktig läckerbit:love: ....väntar m spänning på "bättre" bilder:bump:

jag har också en paint-korsing som jag jag nämnde lite tidigare i tråden, lägger in en bild eftersom andra lagt in :)

e: Equinox LB
DSCF5849.jpg

*kl*
Pja, jag satt just och surfade runt lite och hamnade på Lazy B...lite för att jag betäckt syrrans sto med VTR...där fanns en länk och längst ner på den sidan finns en paint som jag skulle vilja ha...Härligt ljus paint:D

Kan inget om Westernhästar, men är nyfiken på deras exteriör. Är det rastypiskt för en Paint att vara överbyggd? Hur skulle ni beskriva rasidealet?
Tackar för svar, Eva

Det är inte rastypiskt för paint/quarter att vara överbyggda...

De flesta är dock inte det heller, rasen som sådan är osedvanligt muskulös och har ofta ett mkt välmusklat kors, vilket i kombination med att den är relativt lågställd med välmusklad bog kan se överbyggt ut.

Rasstandard: (gäller både paint och quarter)
http://www.aqha.com/association/who/thehorse.html

Hej Wrangler...
Kan du kortfattat förklara för mig, vad folk menar med "överbyggd" häst...Paint i detta fallet....?
Är det att de har för mkt muskler i förhållande vad de tycker att de skall ha el?
Är lite "of" på det, men man hör det ju ofta, så det är lika bra o kunna svara för sig...
Tack

Senast ändrad av en moderator:

Vad man menar med överbyggd är att hästen är högre fram eller bak (manke-kors, byggd "i uppförs/nedförsbacke"
Många quarter/paint kan se ut att vara högra i bak än fram, men ofta är det pga muskelmassan över korset, samt att dessa hästar är lågställda i typen.

Ska lägga in en bild på en äkta överbyggd häst, samt en ej överbyggd quarter när min dator och uppkoppling jobbar bättre med mig! *suck*

Då lärde jag mig något nytt:idea: .

*Väntar på bilder*

//Gilly

Läste en bra artikel i förra Western Horseman där just detta beskrevs. Titta på höftbenet i förhållande till bogens högsta punkt. Är bogbenets högsta punkt lägre än höftbenet är hästen överbyggd...förstod jag det som...;)

Jaa, jag gillar hennes teckning skarpt :) . Hittade en bild som visar hennes högra öga:

5123788.jpg

Denna hästen är överbyggd (dock bara 1 år så den växer nog ifatt) men säkert inte så överbyggd som den ser ut då den har en enorm muskelmassa över korset vilket syns tydligt! (halterhäst)

painthalter.jpg

Denna halterhäst är inte överbyggd, även om det kan se så ut, särskilt i "halvblodsfolkets" (o andra som är vana vid mer högresta hästar) ögon....

Halterhingst.jpg

Nu ska vi ser här, letade förgäves men har ingen bild på henne utan täcket :( . Kan förhoppningsvis ta några nya i sommar! :) Ridbilder har jag i och för sig, här kommer en på varje sida (man ser lite iaf).

(Beskuren, därför den dåliga skärpan)
7851730.jpg

7851775.jpg

Stammen var det ja :angel: Låt mig återkomma om den :idea:

Jag tackar för detta:bow:
Har du nån bild på en överbyggd "fram" oxå?

westerntjej....Nice horse:love:

I will check it out! Kan bli nån annan ras, men faktum är att när jag satt o letade igår så hittade jag en QH eller om det var en paint som var hiskeligt överbyggd fram. Fattar inte varför jag inte sparade den...ska se om jag hittar igen!

Liknande trådar

Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix