W

walkyria

Hej!
Jag vill inte skapa någon för-emot diskussion om barftotametod, men jag känner mig så mållös och paff.

Jag och min goda vän har haft samma hovslagare i flera år. Sist när han kom så frågade han mig varför *** (min kompis alltså) inte anlitar honom längre.
Jag blev lite ställd eftersom jag inte visste om att hon inte anlitade honom.
Så jag var tvungen att ringa henne & fråga vem hon anlitar istället.
-Ingen !
Svarade hon då, jag gör det själv.
Behöver jag påpeka hur STÄLLD jag blev......
- Men men du kan väl inte sko hästar?
Klämde jag ur mig.

Då berättade hon att hon gått över till barfota och att en kunnig tjej visat henne hur hon ska verka hovarrna själv med några veckors mellanrum...

Alltså ja jag vet inte, men jag förstår ingenting.
Är det så?
Att man själv verkar hästen när den går barfota???????

Jag är helt ställd alltså...hovarna som är så viktiga för våra 4-benta vänner......

Nån som har ngt vettigt att säga??

Sv: Paff

Hej!
Jag vill inte skapa någon för-emot diskussion om barftotametod, men jag känner mig så mållös och paff.

Jag och min goda vän har haft samma hovslagare i flera år. Sist när han kom så frågade han mig varför *** (min kompis alltså) inte anlitar honom längre.
-Ingen !
Klämde jag ur mig.

Då berättade hon att hon gått över till barfota och att en kunnig tjej visat henne hur hon ska verka hovarrna själv med några veckors mellanrum...

Är det så?

Jag är helt ställd alltså...hovarna som är så viktiga för våra 4-benta vänner......

Hej, det enda vettiga verkar du själv ha sagt så där finns inte mer att tillägga. Jag tycker det är bra att flera hästägare blir kunniga i hovvården och kan verka sina hästar själv. Det kommer bara underlätta för alla som söker en hovis.

GOD JUL!

Hej!
Det är inte så svårt att verka en häst och det är faktiskt jättebra att kunna lite själv. Man måste ju såklart ändå ha en hovslagare att diskutera och rådgöra med.

Jag anser att man inte ska verka sin häst själv om man inte har kunskapen, o då menar jag utbildning. Skulle något gå galet med hästens hovar så får du inte ut nått på försäkringen.

Hej!
Det är inte så svårt att verka en häst och det är faktiskt jättebra att kunna lite själv. Man måste ju såklart ändå ha en hovslagare att diskutera och rådgöra med.

Inte svårt :eek: ?? Jag skulle då inte ha en aning om hur mycket, eller var, jag behövde ta... Nej, det lämnar jag med glädje till proffsen!

Hej!

-Ingen !
Klämde jag ur mig.

Är det så?

Att man själv vill lära sig och sköta hovvården är väl inte så konstigt. Men att gå på kurs hos "en tjej" om barfotaverkning och sedan göra det själv är givetvis förkastligt. Om man däremot vill ta hjälp av utbildade hovslagare till att lära sig - många ger så gärna tips och råd och tycker om en hästägare som kan göra en del själv - det är en annan sak. Då bör man givetvis låta hovslagaren komma ut då och då ändå och för att kolla läget.

Hälsning Maja

Nä, nån kurs hos nån för att kunna verka, skulle jag aldrig göra. Så ont vill jag inte mina hästar.. Det är svårt. Det är vinklar osv. Nä, det räcker jag med varm hov gärna över till min kunniga hovslagare som fått sån fin fason på hovarna på min sista lilla tjej som hade framhovarna åt varsitt håll när hon kom.. Det skulle jag ALDRIG ge mig på själv, med risk för att hästen blir förstörd för all framtid..

Hej igen alla.
Givetvis vet jag att många verkar sina hästar själva.
(Själv, liksom några andra här så överlämnar jag personligen det år hovis eftersom dom dock har utbildning)

Men det jag tänkte var mest att man kan väl inte lära sig verka genom att någon visar en??? Man måste väl ändå göra det under översyn av en aukt. person tills man lärt sig? För jag tror ju inte att det är så lätt så att man lär sig det efter en gång....

Sen tänkte jag det också att, jag kan inte mycket om barfotagång. Men av vad jag läst på nätet och så, så kan det väl ta lång tid(år) att vänja in en häst som gått med skor hela livet till barfota??? Och då behöver man väl ändå hjälp.......?

Ja som sagt jag vet inte......
Men jag är tveksam till att jag själv efter en genomgång skulle ställa mig och verka min hästas hovar och tro att jag vet vad jag pysslar med...

Jag tycker det är dumt att verka sin häst själv. Och sen om den har gått med skor innan så tycker jag att hon ska fortsätta med det.

Det är inte speciellt komplicerat att raspa en hästs hovar men det är väl inte förvånande att alla svaren här förfasar sig över det. Och om man kan lära sig metoden att göra det och vilka vinklar man ska ha beror väl på vilken förmåga personen har att ta till sig kunskap i allmänhet.

Men jag undrar, varför är det ingen här som förfasar sig över vilka horribla skoningar man kan se på hästar?

Jag tycker det är dumt att verka sin häst själv. Och sen om den har gått med skor innan så tycker jag att hon ska fortsätta med det.

Dumt att verka sin häst själv? Har man utbildningen är det självklart man ska verka sin egen häst. Varför fortsätta gå med skor om hästen i fråga kan gå utan? Man ska inte vara rädd för att förändra saker och ting.

Malin

Hej!

-Ingen !
Klämde jag ur mig.

Är det så?

Låter helt galet att hon gör det helt själv! Mina hästar är också barfota och det ända jag brukar göra själv med den ena är att raspa några rasptag i veckan på insidan båda fram eftersom hovarna är sne. Men nå mer än det skulle jag inte ge mig på utan utbildning. Det är verkligen inte så barfotaverkarna blivit utbildade, iallafall inte mina.

MALIN

Det är väl jättebra om man kan sköta om hästens hovar själv? Hade jag haft mindre skador i rygg och handleder hade jag med glädje gjort det, eftersom vi har så många olika sorters hovar i stallet. En del växer långsamt, andra snabbt. Hade för min del varit smidigt att putsa till dem lite tidigare än hovisen. Men hon är så söt, så jag vill inte lämna bort henne hehe :rofl:

Det är inte speciellt komplicerat att raspa en hästs hovar men det är väl inte förvånande att alla svaren här förfasar sig över det. Och om man kan lära sig metoden att göra det och vilka vinklar man ska ha beror väl på vilken förmåga personen har att ta till sig kunskap i allmänhet.

Men jag undrar, varför är det ingen här som förfasar sig över vilka horribla skoningar man kan se på hästar?

EXAKT!.................

Hej igen alla!
Det är trevligt med många svar, & funderingar.
Men tråkigt att diskussionen ska dra iväg åt så många olika håll....

Jag tycker inte man ska varken verka eller sko själv så länge man INTE är utbildad. Många går helgkurser , startar upp företag och kallas sig vana och välutbildade barfota verkare det är dessa som får barfota världens goda sida att se dålig ut :crazy:
De av mina som går barfota året om verkas alltid av hovslagare, dock har jag en rasp hemma som jag tar med om en spricka börja uppkomma på en hov som snart behöver verkning eller om hovarna har flytit ut för att leda dem rätt. Allt annat är till för den utbildade, dvs hovslagaren

Jag tycker inte man ska varken verka eller sko själv så länge man INTE är utbildad. Många går helgkurser , startar upp företag och kallas sig vana och välutbildade barfota verkare det är dessa som får barfota världens goda sida att se dålig ut :crazy:
De av mina som går barfota året om verkas alltid av hovslagare, dock har jag en rasp hemma som jag tar med om en spricka börja uppkomma på en hov som snart behöver verkning eller om hovarna har flytit ut för att leda dem rätt. Allt annat är till för den utbildade, dvs hovslagaren

Tack för ditt sakriktiga svar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 851
Senast: ameo
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 465
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min 4åring har varit barfota hela sitt liv fram tills den 28/10 då han fått sina första framskor. Problemet är att nu när allting har...
Svar
17
· Visningar
2 202
Senast: Aionee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka