Pilo

Trådstartare
Jag visste inte vilket forum att lägga det här i riktigt, men men.

Min far missförstod mig här i veckan. Vi har disskuterat att bygga en paddock i gamla hagen som vi ska plöja ner och ta bort till sommaren för den klarar inte bete. Jordmånen är för mjuk för hästarna så den blir helt förstörd.

Han trodde däremot (för vi ska fixa en vinterhage också nu när vi tar bort den vi har.) att paddocken också skulle stå som vinterhage när jag inte rider i den. Jag har kommit med argumenten att det inte går för att

* två stora nordsvenskar inte kan stå i en 15*25 grushage hela dagarna då jag rider enbart en av dom kanske 2 ggr i veckan
* en paddock inte håller som hage hur länge som helst
(* Det inte går!)

Men min far, han vet inte mycket om hagar, han är bara trött på att se dom klafsa i leran och vill ha en mindre, mer hållbar hage över höst och vår. Så han säger att det bli antingen eller.

Jag behöver argument mot denna pyttehage, och tips och råd. Hur har ni det då det är som blötast ute?
Hur ser era hagar ut?
Vet ni något hållbart gräs som klarar hästar bra?:confused:

Sv: Paddock

kan bara svara för våra hästar. De skulle hellre gå i en liten torr hage, än leran i hagen....

Nu när det är som allra lerigast drömmer man nästan om en grusad plätt av paddockformat... :crazy:

Hästarna vill inte klafsa i leran heller, det är en mardröm att få dem att komma fram till grinden utan att själv gå in och hämta dem och fastna i leran.

Kan ni inte göra en kompromiss?
En större paddock (t.ex. 40 x 60?) som hästarna kan gå i höst och vår de dagar som det regnar som värst. Satsa även på bra foderhäckar så att du slipper en massa höspill i underlaget.

Har en liten hage 20x5 som är framför stallet. Det är matta underst och 15-20 cm väggrus. Det är mycket att vara torr om benen än att stå i lera. Tråkigt att mocka ur hagen men det går snabbt då man inte behöver klafsa om kring.

Jag hade nog försökt få till en separat vinterhage, eftersom hästarna är tunga och kommer att trampa upp ordentligt om de går i paddocken.

Immer

Tack för svar. Det är nog det klokaste med tanke på hur vintrarna är nu. Hade bara sett fram emot en paddock ett tag.
Men för deras bästa långsiktigt sett så är det nog bäst.

Jag hade mina två i paddocken 20*40 på vintern, ett halvblod och en shettis. Jag mockade minst en gång i veckan och paddocken tog ingen skada. Nu har vi leriga, våta hagar och jag saknar min torra "grushage". (står i annat stall)

Ja visst är det lerigt, men där belastningen är störst har jag grusat på i omgångar(grind, vatten, gången mellan hage-ryktplats och mellan hage ridvolt) och sen försöker jag variera utfodringsplatserna för att inte inte ska bli för upptrampat i övrigt. Det är en del träd i hagen och de verkar dränera bra får sååå farligt känns det inte.

Jag är nyfiken på hur ni vet att hästarna inte gillar lera? Min rullar sig i det så det är mest besvärligt för mig, han verkar inte direkt misströsta.

Det märks... även om dom rullar sig osv... Pia vill helst inte gå ut i det, hon stannar vid grinden och tar lång tid på sig innan hon sett ut vilken väg hon ska ta till höet. Och vi har också varierat utfodringsställen. Den håller bara inte längre.
Tidigare så hade vi jordgubbsplantage på samma äng så jorden är väldigt mjuk.
Hagen har en passage till ett annat gärde, men dit går dom inte ofta för på andra sidan (lerhagen) syns vi bäst och dom är sociala.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 928
Senast: liiinnea
·
Anläggning Jag har hamnat i ett dilemma,skulle gärna vilja höra hur du skulle resonera och göra. Står på ett jättetrevligt stall som funderar bra...
Svar
14
· Visningar
1 396
Senast: Soffan74
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 696
Senast: spinxx
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 792
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama