Paddock hjälp!

Fjording-galning

Trådstartare
Vi har en paddex bana som är HEMSK!!!!!! Alldeles för hård, ingen svikt alls och dammar som f*n! :mad:

Vi har, precis som man ska, inte lagt massa olika lager utan har bara paddex på marken efter att ha skrapat bort det översta skiktet. Men det är mycket sandig jord hos oss så den är alldeles för väldrenerad.

Men
det kan vi leva med. Däremot måste vi hitta något att blanda i för att få mer svikt!!!! Har någon förslag på detta? :) Vill helst inte lägga på träflis, det brukar bli så halt att hoppa på. :crazy:

Sv: Paddock hjälp!

De jag har ridit på (Paddex) har ofta varit för djupa istället, men då har det varit för att de har harvat den tex :crazy:

Vi hade också paddex ett mycket kort tag för några vintrar sedan, helt hemskt!
Det GICK inte att rida där inne. Man kunde knappt skritta ett varv, och vi gjorde också precis enligt beskrivningen.

Nu kom inte jag till så mycket hjälp, men nu vet du att du inte är ensam! :D
Däremot vet jag folk som har paddex där det funkar utmärkt.

M-oaa

inne ja, man ska inte ha paddex i ridhus! den behöver mkt vatten annars blir den hård.

ts;
min paddex bana har jättebra svikt, lagom hård och dammar inte alls. en utebana som ej funkar lär ha skötts fel. min kan bli lite hård om det är långvarig torka, men då är det bara att harva på 5-10 cm djup så är den fin igen. den funkar dessutom året om och den blir aldrig lerig, våt och tung som en sandbana blir.
varför ringer du inte till paddex och frågar om råd? det går att blanda med vanlig sand.

har du extremt väldrenerad sandjord så var förmodligen inte paddex ett särskilt bra val i utg.pkt.....

Ursäkta om jag klampar in här, men jag är intresserad av att veta vad Paddex är för slags underlag?

Är det det som ser ut som grått tuggat tidningspapper?

nej det är grus, kolla på deras hemsida.

TS> "vår" bana fungerar bra, hellre lite hård än mjuk. Den dammar lite nu eftersom det varit så extremt torrt, annars funkar den bra.

Jag har varit på en anläggning med ridhus med paddexunderlag, grymt bra för att vara utomhus inomhus.

ja det går ju, man får bara vattna oerhört mkt.
jag skulle inte välja det i ett ridhus, tycker det finns bättre underlag då. men utomhus är paddexen verkligen oslagbar.:)

De vattnar inte alls så mycket, skitbra ändå! Vi har paddex på vår utebana, iof är den äldre, men den som är i ridhuset är bättre tycker jag.

Tack för svar på min fråga vad Paddex är. Men vad är det för skillnad på Paddex och vanligt stenmjöl?

du kan läsa på merox.se
paddex är inte så dyrt, men frakten kostar en hel del. jag tror det gick på 75+moms för min 20*60 bana och jag bor i norra bohuslän.

Grannpaddoken här där jag bor har blandat grus med gummiflis...kanske kan vara något? Jag tycker den är jättebra att rida i!

Ursäkta om jag klampar in här, men jag är intresserad av att veta vad Paddex är för slags underlag?

Från paddex.se

Paddex framställs i en smältprocess där gråberg förenas med kalksten. Utseendet liknar lavasten. Paddex innehåller ca 32% CaO och 33% SiO2, både kalken, Ca och kiseln, Si utvecklar cementliknande bindningar med varandra och med leran. S.k leraggregat bildas och ger en något luftigare konsistens än vad leran har i sig själv.

Liknande trådar

Anläggning Hejsan! Behöver hjälp med olika förslag på topplager och vad jag ska välja. Vi byggde en paddock för ett år sedan och gjort den...
Svar
7
· Visningar
2 124
Senast: Unafraid
·
Anläggning Har en Gräsridbana med lite väggrus utmed spåret. Helt ok att rida på så länge det inte är för blött. Men sommartid då jag använder den...
Svar
15
· Visningar
6 397
Senast: Buck
·
Anläggning Vi har väldränerad sandjord (ett par dm, under det ren sand och ingen sten) hos oss i alldeles platta hagar och har börjat fundera på...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 258
Senast: Martina_m
·
Hästmänniskan Jag vill anlägga en enklare paddock men lite osäker... Just nu så har vi en enklare paddock som fungerat kanon till dressyr och...
Svar
1
· Visningar
1 395
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama