M

-moa-

Jag hade tänkt att köpa en mattes, men...nu har jag hört att "Christ" är bra fårskinns paddar (tyskt märke), dom gör ju även en special för distans, så jag undrade om ni distansryttare här kanske hade nån erfarenhet av detta märke och deras fårskinns paddar?

Min sadelinpassare sa att dom är minst lika bra som mattes och dom har gjort nåt tryck test och dom var inte sämre fördelat tryck än mattes, så....då undrar jag ju lite om dom kan vara ett alternativ att köpa...

Sv: Paddar

Är det för en ev prisskillnad skull du funderr på en Christ istället för Mattes? Jag har en Mattes westernpad och jag måste säga att den är väldigt värd sitt pris. Ser nästan ny ut efter två år:-)

Nej jag vet faktiskt inte ens vad Christ kostar, är mest för att jag undrar, kan ju tex. vara så att Christ är tom. bättre än mattes liksom etc.
Personligen gillar jag mattes men jag är ingen märkesnörd så är alltid öppen för att 'förbättra' så att säga.
Kanske får bli en mattes ändå då...vi får se.

Jag har inte använt Christ själv, men de jag känner som gör det är kanonnöjda. Se till att få en med ryggkanal, så fördelas inte trycket mot ryggraden (vilket är risken utan kanal). Vad jag vet - värd pengarna.

Hmm ok tack, dom ser ju väldigt treviga ut liskom, och finns ju i smma modeller som mattes, ska se om ajg får tag i en att klämma på om ett tag IRL så att säga.

Enligt tester med en sådan där matta som mäter tryck, så kom vår lokala ridsportsbutik fram till att det spelade ingen som helst roll om det var kanal på padden eller ej då det inte blev någon skillnad i tryck just över ryggraden. De med kanal är dessutom i genomsnitt 200kr dyrare än de utan( haha, dyrare och dessutom mindre fårskinn för pengarna).

Enligt tester med en sådan där matta som mäter tryck, så kom vår lokala ridsportsbutik fram till att det spelade ingen som helst roll om det var kanal på padden eller ej då det inte blev någon skillnad i tryck just över ryggraden. De med kanal är dessutom i genomsnitt 200kr dyrare än de utan( haha, dyrare och dessutom mindre fårskinn för pengarna).

Haha jag ville inte skriva det här eftersom jag inte är ute efter en diskussion om just det, men vi har fått samma resultat här från test med en sån mätmatta som ger väldigt precis information om hur det trycker, detta är dock tydligen bara med dom som är formade så att dom 'går upp' i sadeln ni vet, som en del vojlockar kan göra, så det beror ju väldigt mycekt på hur den är formad och det är ju inte automatiskt så att alla utan kanal är ok att använda.
Var mest därför jag ville skriva det nu då, så att folk inte går och tänkter att ALLA utan kanal är ok, för det är dom inte. Bara dom som går upp i kanalen i sadeln , så att det inte blir nåt tryck.

Var mest därför jag ville skriva det nu då, så att folk inte går och tänkter att ALLA utan kanal är ok, för det är dom inte. Bara dom som går upp i kanalen i sadeln , så att det inte blir nåt tryck.

Eftersom padden då inte ligger på ryggraden.

Man får vara nogrann när man shoppar :D

Japp helt klart hihi, jag tänker mest på småtjejer kanske som köper fluffiga fejk fårpaddar utan kanal som inte går upp och trycker över manken typ...vill ju inte bidra till att få nån att tro att dom är bra att använda.

...ursäkta kanske lite korkad fråga, men hur ser de här fårpaddarna ut som det pratas om i den här tråden...? :confused:

I en annan tråd pratades det om renskinn kontra fårskinn - renskinn har jag sett (superläckert ;) ), men fårskinn??? Det kan väl inte ha samma effekt som renskinnet? Blir inte fårskinn galet varmt eller ska det vara päls från någon viss ras?

Vi har finullsfår och deras fällar blir jättetjocka och mysiga att ha i soffan hela vinterhalvåret... kan man ha ett sånt under sadeln? (kul att ha sitt eget får i såfall *skrattar*) :D

Skulle bli mycket glad för svar och gärna bilder :bow:

:D "prydnadsfåren" du tänker på är säkert gotlandsfår - deras ull är krullig :) Våra finullsfällar blir rak päls på... :laugh:

tack för svaret och bilderna - då förstår jag att fårskinn inte används på samma sätt som renskinn! ...det var typ det jag hoppades på att man kunde... men då får de ligga kvar i sofforna här hemma istället :D

(åsså får vi väl börja föda upp ett par renar... :devil:)

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 568
Senast: Amha
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 543
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 200
Senast: Hazel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 470
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur