mariposa

Trådstartare
Hej!
Skulle behöva lite hjälp i paddjungeln. Vad för paddar är bra, vilka är mindre bra?
Tacksam för tips :)

Sv: Paddar

jag skulle inte rekomendera cut back paddar,alltså paddar som är utskurna för manken. Jag upplever att dom bara åker ner och trycker mot hästens rygg/manke. Det spelar ingen roll hur mycket man drar upp dom för att försöka skapa en luft tunnel, några minuter senare ligger dom där och trycker ändå

Jag är jättenöjd med mina kontursydda Diamond Wool!
Gillar även ESP paddarna och det blir nog snart en sån som får flytta hit också.

Gillar inte de med tacky-too undersida. Eller rättare sagt så gillar inte hästen de med tacky-too undersida;) Och är inte helt kompis med min Professionals Choice SMx, den är bra men liksom lite otymplig och formar sig inte på samma sätt som Diamond Wool:en..

Jag har en professionells choice SMx pad som jag är nöjd med. Tycker den ligger bra och still. Lite svår att hålla ren på undersidan dock, och den är precis lika stor som mina filtar, så på tävling får jag nåla upp den lite så den inte sticker ut under filten

Jag (och hästen) älskar min ullpad (5-Star Equine). Snygg, formbar och ventilerar bra.
Jag gillar inte typ neoprenundersidor. Det blir svettigt och nyps i håren.

Jag har en formiga, tycker bra om den. Lite tunn, men hästen verkar inte bry sig om det. Den funkar bra mycket bättre än ullpaddarna jag hade innan.

Har en kontursydd Diamond Woolockså, helnöjd med den.
När ekonomin tillåter kommer en ESP pad flytta hit med :-)

Har en nyare Reinsman Tacky Too till frökenhästen och en gammal begagnad Reinsman, köpt av en bekant via nätet, med teddyundersida till herrn. Den nyare är mer formsydd än den äldre samt har en annan undersida. Den äldre har teddy under. Båda är rundskurna.

Den värsta padden var den där gröna från Hööks, med gel. Hästen hatade den!!!

Jag har provat ett 15-tal paddar av olika märken och material och den enda som uppfyller mina höga krav är 5-Star Equines konturskurna ullpads. De har i särklass bästa tryck- och viktutjämnade egenskaperna och ventilerar bort fukt från hästen. Och hästen trivs otroligt bra med dem också. De är dessutom lätta att rengöra och håller sig fina under många år om man sköter dem rätt. De är värda varenda krona! Jag kan inte tänka mig att använda någon annan pad.

Jag har haft en sådan också. Den innehåller memory foam vilket inte enligt mitt tycke är lika tryck- och viktutjämnade som 5 Stars wool pads. Den transporterar heller inte bort fukt från hästen i samma utsträckning. Jag har också haft en Professionals Choice pad som jag tyckte lät skumt när jag vek den fram och tillbaka. Så jag öppnade den och döm om min förvåning när jag såg att den innehöll vanligt bubbelplast (sånt som man använder som förpackningsmaterial). Det vill inte jag betala över 2000 kr för så för mig är valet lätt, jag kommer aldrig att köpa någon annan pad än 5 Stars konturskurna ullpads. Mycket kvlitet för pengarna, slår man dessutom ut kostnaden på antalet år man använder den blir den inte dyr. Jag tror absolut du blir lika nöjd som jag och många med mig är. Lycka till med ditt val! :)

Jag föredrar ullpaddar! Och då menar jag ren ull rakt igenom, ingen neopren och tjafs emellan. Upplever att de andas bra, är lätta att hålla fräscha då de ventilerar svetten såpass väl, och att de formar sig bra efter ryggen, även de som inte är konturskurna. Diamond Wool funkar bra, har även en som jag är lite osäker på märket som på, den är läderskodd över slitytorna och ligger som ett smäck.

SItter i pad köpar tagen och kan lätt tänka mig att lägga lite pengar på nått som är bra.
Men HUR sköter man en ren ull pad på bästa sätt för att den ska hålla så länge som möjligt även då den används så gott som varje dag?

Padden jag har nu är nått billigt som jag lägger filt under för att den ska gå att få ren över huvudtaget

Jag använder en mjuk gummiskrapa/borste på TORR padd och tar sen den mjuka dammborsten för att få bort de där sista partiklarna. Upplever avv den mjuka inte drar i ullfibrerna så som de andra borstarna gör.

Vet att nån använt högtryckstvätt men det har jag ingen tillgång till. Tycker nog att padden håller sig fin om man ser till att borsta med jämna mellanrum.

Jag sköljer min två-tre gånger om året, samtidigt som jag borstar lite lätt med en gummiborste. Har en 5 Star-pad, som jag tycker står emot det mesta. "Värst" blir den väl under fällningsäsong, annars tycker jag den håller sig fin väldigt bra! :)

Till 5 Stars pads följer det med en speciell svamp som man använder på torr pad för att få bort smuts och hår med. Jag gör detta en gång i veckan och dammsuger den med jämna mellanrum. Blir den väldigt smutsig kan man hänga den över en stång eller liknande med undersidan utåt och spola av den med kallt eller halvjummet vatten. Det är viktigt att vattnet rinner längs med sidan på paden och inte tränger in i den så högtryckstvätt ska inte användas. Sedan vänder man paden så den hänger med ovansidan utåt och låter den torka. Hittills har jag inte behövt tvätta min pad som jag haft i 4 år.

Liknande trådar

Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 491
Senast: Marita73
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 484
Senast: Nepenthe
·
Övr. Djur Hittade precis en skittorr groda eller padda i en kruka men vid en närmare titt så lever den, om än knappt. Vad fan gör jag?! Har lagt...
2
Svar
22
· Visningar
3 144
Senast: Sel
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?