Sv: Paddar

Och då har ingen utav er en filt under att bråka med?
Padd pang på direkt mot hästen och sen sadel ovan på (ev showfilt först)?
För den med teddyundersida går inte att ha utan filt under, teddyn krullar ihop sig och kan tänka mig den ger liter skav då

Låter ju som man bums ska skaffa sig en riktig ullpadd!

vi kor, oftast, med slitoslangpaddar (eh prislage: 100-150 dollar/padd). Med teddy under ;) utan filt, aldrig haft bekymmer med skav trotts blot hast och laaaaanga ridturer.

Jag använder aldrig filt eller något under padden. Brukar bara borsta bort ev. päls eller stöv, väldigt sällan paddarna blir såpass smutsiga att de behöver tvättas av, isåfall har jag gått loss med högtryckstvätten. Är hästen ren och stövfri brukar det inte bli så smutsigt, inte ens efter ett svettigt ridpass...

Kl

Är det någon här som provat de tovade paddarna som finns på en viss butik...hm vet inte om man får säga namnet här. De är svensktillverkade i allafall, ser himla fina ut och lite "hemslöjd"...

Jag behöver en padd som ligger still. har en reinsman med nepren och jag får känslan av att den glider lite och är så himla tjock...någon med ett hett tips. 5star ser fin ut:d

Jag använder ingen padsaver under men 5-Star har sådana också om man vill ha. Jag har 2 5-Star pads en 1" och en 7/8", den sistnämnda kan jag använda tillsammans med en showblanket.

mhm.. nej. Ytterst sallan och isf for det mesta for att fa bort halm/ho/gras... drar mojligen over dom med en piggborste da och da.

Tank pa hur man kardar ull, man separerar harstraen sa att de ska "matta" sig battre... borstar o borstar o borstar man sa separerar man fibrerna och gor att de enklare mattar sig. (Och sliter onodigt mkt pa teddyn) Jag piskar dom eller spolar av dom om jag tycker det behovs.

Jag har inte provat dem själv. Det jag hört är att de inte håller ihop så bra efter en tids användning.

Impact Gel-paddarna ser också fina ut, någon som har erfarenhet av dem? Sen så funderar jag över konturskurna paddar- är det osmart att köpa en sådan om man har en häst med låg manke?

Både jag och hästen är stormförtjusta i vår Reinsman Tacky Too. Den är formsydd, underlaget är bara att torka av och sadeln ligger still. Jag upplever också att svetten fördelas jämnare, förut var det ofta blött på ett par fläckar.

Jag har också provat Reinsmans med Tacky Too. Den paden ventilerarde inte ut fukten från hästen alls, hade dålig vikt och tryckfördelande egenskaper och undersidan fungerade bara när jag tvättade den efter varje ridtur (den var inte lätt att göra ren). Min häst föredrog ull närmast kroppen istället för gumminät (det gör jag också) :). Så enligt mitt tycke får man så mycket mer pad för pengarna när man köper en 5 Star ullpad. Ren ull som material i sadelpads är vida överlägset alla konstmaterial.

Vad menas egentligen med vikt och tryckutjämnande? Alltså hur vet man/ser man det? Så som jag tänker att det borde betyda är att paden liksom fyller upp eller tunnar ut där sadeln inte ligger an perfekt. Och då undrar jag hur det går till... Fast det kanske inte alls är så det menas?

En pad med bra viktfördelande egenskaper hjälper till att fördela ryttarens vikt jämt över hela ytan som sadeln ligger an mot paden och hästen.
Bra tryckutjämnande egenskaper gör att eventuellt punkttryck fördelas ut på en större yta och hästen känner inte av det på samma sätt som om man använder en pad som komprimeras och därmed har dåliga tryckutjämnande egenskaper. Men sadeln måste ju passa hästen, hellre något för vid än för smal.

För att minimera risken att hästen får tryckskador, muskeförtvining och rörelsestörningar p g a tryck från främre delen av sadeln kan man shimma den (1/2" och 1/4" tjocka filtplattor som man lägger strax bakom forken för att lyfta den något och ge bogbladen fri passage under). Jag använder alltid shims eftersom det är få hästar som har så lång rygg att man kan lägga en westernsadel så långt bak att bogbladen går fria.

Shims kan även användas temporärt under uppbyggnadsskedet för att fylla ut mitt under sadeln om man har en häst med dålig ryggmuskulatur. Det är bättre att sadeln är lite rakare och ger hästen möjlighet och utrymme att utveckla muskulaturen än en som har mera rock och hämmar muskeluppbyggnaden. Allt detta förutsätter förstås att hästen rids på rätt sätt och jobbar på ett bra sätt med sina ryggmuskler. Ursäkta utsvävningen men allt hänger ju ihop och det ena är beroende av det andra.:)

Ja, men hur hjälper den till, skulle vilja förstå vad som händer rent tekniskt. Vad händer med paden när den ligger under sadeln och viktfördelar och tryckutjämnar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 491
Senast: Marita73
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 484
Senast: Nepenthe
·
Övr. Djur Hittade precis en skittorr groda eller padda i en kruka men vid en närmare titt så lever den, om än knappt. Vad fan gör jag?! Har lagt...
2
Svar
22
· Visningar
3 144
Senast: Sel
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022