padd under sadeln

Sv: padd under sadeln

Du har fullständigt rätt!

Fråga den där tjejen om hon gör likadant till sig själv - provar ut ett par skor med en tunn socka på foten men sedan, när hon ska gå med skorna, tar raggsockar på fötterna.....

Att sadeln anpassar sig till just min häst tycker jag är bra.

Immer

Fått förklarat av erkänt duktig sadelutprovare att en gelpadd inte heller är bra, när det blir tryck glider gelén undan och blir tjockare runt om vilket ger ojämnheter.

Jag tror dock inte att den gör så stor skada men man ska tänka på varför man använder den, hur den påverkar hästen och om det behövs, precis som med all annan utrustning.

Teddypadar har ju en tendens att tappa formen och stötdämpar väl inte ett smack. Känns ganska onödigt alltså. Enda sortens pad jag använder är fårskinns, det känns dels naturligt, är stötdämpande och snyggt.

Nu vet inte jag om du menade allvar eller var sarkastisk, men om din hä'st inte sätter så mycket muskler borde du först se över ditt ridsätt (inget illa menat, men kanske gör fel övningar osv) och sedan testa att rida utan pad? Märker du en skillnad ska du lägga paden på hyllan ett tag framöver....

Då borde hon väl ha växt färdigt snart? (vet inte vad det är för ras...) Då borde du inte behöva köpa en sadel som är för stor och inte heller använda pad.
Och om sadeln inte klämmer (du ska få plats med en handflata hela vägen från manken till längst ner på kåpan utan problem) med en pad har du ju en för stor sadel. Den kanske inte är alldeles för stor (du kanske har en tunnare pad?) men den är ju inte perfekt.

Jo, växt klart har hon nog gjort... Men använder en tunn gelpad i förebyggande syfte o det har jag alltid gjort.. allltså padden är typ 5 mm tjock..

Immer skrev:
Du har fullständigt rätt!

Fråga den där tjejen om hon gör likadant till sig själv - provar ut ett par skor med en tunn socka på foten men sedan, när hon ska gå med skorna, tar raggsockar på fötterna.....

Att sadeln anpassar sig till just min häst tycker jag är bra.

Immer

:rofl: det ska jag göra. Det svåra är att hon är en sån som verkligen inte kan inse om hon har fel... :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 658
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 198
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
795
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna