padd under sadeln

PiperGarden

Trådstartare
Vad säger ni? menar alltså en teddypadd. Bråkar med en i stallet om det, jag är emot och hon för. Jag anser att en sadel som ligger bra absolut inte behöver en padd (och en sadel som ligger dåligt ligger ju knappast bättre för att man har en padd) och det enda den gör är att göra bommen smalare och ge ryggraden mindre utrymme. Hon däremot anser att den är absolut nödvändig (även om sadeln ligger bra) för att man ska vara rädd om hästens rygg och för att sadeln inte ska anpassa sig efter just en häst (!!!!) (sadlarna används till flera olika hästar).
Vad är eran åsikt?

Sv: padd under sadeln

Om sadeln ligger bra finns ju ingen anledning att ha padd. Då förstörs ju passformen...

håller med ovanstående. padd till en sadel som ligger bra förstör passformen.
jag skulle inte vilja lägga en sadel med halvtaskig passform på flera hästar. bättre att den används till den/de hästar den passar bra till och de andra får man väl komma på någon lösning till :crazy:

Hejsan!
Teddypadden kan ju inte göra så att sadeln ligger bättre, sen kanske det är skönare för hästen?
Jag har en gelpad på min pålle...

Låter som att hon kanske har kompromissat lite med inpassningen så att hon kan ha samma sadel på alla hästarna. Det kan vara det dåliga samvetet som talar.

T

Jag förstår vad du menar, men håller inte med. Att man har padd betyder inte att sadeln ligger dåligt, det är alltid bra att ha padd, i synnerhet på hästar som ogillar sadeln. Därimot så kan bommen bli för smal och ge ryggraden mindre utrymme, därför bör du ha en lagom tjock pad. Hästar med sadeltvång blir ofta lugnare när man lägger på en padd (som ligger bra). En vanlig teddypadd gör inte särskilt stor skillnad. En fårskinnspadd kan däremot i stort sätt alla hästar ha. Det dämpar trycket på ryggen och är särskilt bra inom hoppningen. Malin Baryard har både fårskinnspadd och en tunn gelépadd (det är viktigt att den är tunn, så att inte bommen blir för smal). Paddar är i regel dyra (så vidare det inte handlar om teddypaddar) men du kan ha dem länge och till flera olika hästar. Ett bra sätt att spara på hästens rygg.

/Kolungen

Jag håller helt och hållet med om att sadeln ska ligga bra!
Att köpa en sadel som inte passar på hästen och sedan lägga på en billig teddypadd är ingen lösning. Men jag står fortfarande fast vid att det är bra att ha en bra padd till en bra sadel.

/Kolungen

det är ett travstall som jag jobbar i. Hon jobbar inte där längre, men det är hennes sadlar. Jag är ju "ridhästmänniska" och har bla haft lektion i sadelinprovning, så jag sköter ridningen och kollar sadlarna. Någon av sadlarna ligger alltid bra på hästarna, men dom ska ha padd ändå för att "man ska vara rädd om tävlingshästars ryggar" (då är det ju bättre att rida dom i form, vilket jag självklart jobbar med)

men om man nu har en bra sadel, varför ska du då ha en padd??? Sadeln provas ju ut utan padd, vilket ju gör en skillnad när en såpass tjock padd som fårskinn/gel läggs under.
Kan däremot hålla med om att dessa paddar verkar dämpande för hästens rygg, men det är inte såna paddar hon har

Sadeeln anpassas efter hästen ändå pga värmen.

Det är ju ganska onödigt att sabba hästens rygg genom att lägga en pad under en sadel som har rätt passform och bomvidd. Hade bomvidden varit lite stor kan jag ju förstå henne, men annars är det bara att be om onödiga problem med hästens muskulatur....

En bra sadel med korrekt bom och stoppning är dämpande nog..... Det är det som är hela grejen med dessa dyra sadlar: att de har ren ull och en bra bomkonstruktion!

Först o främst ska ju sadeln passa på den/de hästar som den används till, sen om man mot förmodan vill vara extra rädd om hästens rygg kan man använda en gelpad ju. Den fördelar ju trycket m.m. Till mina hästar har jag sadlar som passar (en till varje häst) sen har jag en gelpad som jag ha mellan sadeln o schabraket till samtliga hästar. I förebyggande syfte.

jeg andvender padd på samme måte som jeg selv ville brukt såler i sko som var for store.T.eks unghester og umusklede hester som ikke fyller ut salen enda..Hvis salen er riktig stoppet,trenger man ikke padd for å fordele trykk og bedre støtdempingen..Har man en veldig følsom hest kan man jo skifte til en mykere stopping i salen..

Jag ha haft ute en som prövar ut sadlar o hon ha kollat mina sadlar o de passar både utan o med gelpad...

kolungarna skrev:
Jag håller helt och hållet med om att sadeln ska ligga bra!
Att köpa en sadel som inte passar på hästen och sedan lägga på en billig teddypadd är ingen lösning. Men jag står fortfarande fast vid att det är bra att ha en bra padd till en bra sadel.

/Kolungen

Håller med dig!
Men jag anser också att teddypaddar inte är den bästa typen av pad, använder själv fårskinnspad till en välanpassad sadel.

...Har man en så tjock pad så att den gör att sadeln inte längre ligger bra på hästen så tycker jag att det är bättre att rida utan pad...

Men någopt av alternativen måste väl vara bättre? Antingen är bommen för vid utan pad och den blir bra när du använder pad, eller så är bommen bra utan pad och blir då för smal med padden.

precis vad jag menar!
Sadeln är ju faktiskt gjord för att stötdämpa och en såpass tunn padd som en nersutten teddypadd hjälper ju knappast...
På de hästar som är lite omusklade så använder jag padden.
Sadlarna är helt OK och ganska olika vilket gör att någon alltid passar.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 658
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 198
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
795
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka