padar till sadeln

R

redrud

Om man har en välpassande sadel men ändå vill lägga ngt under i förebyggande syfte och för stötdämpande effekt, vad är då bäst att ha emellan. Hööks har ju dessa polypads som det står ska vara bra med stötdämpande effekt och så vidare. + är även att man inte behöver ngn annan vojlock då utan det är allt i ett. Dock ska denna polypad vara 8cm tjock och då undrar jag om det inte är som att gå med raggsockor i för små skor? Sen har vi ju fårskinns pad man kan lägga emellan sadel och voljock samt gelpad. Vilket är bäst, ngn som vet? Har en renfäll som jag använder ibland men den är så otymplig och ful så jag vill ha ngt annat. Vad tycker ni jag ska satsa på?

Sv: padar till sadeln

En bekostad gelpad är ju bra i förobyggande syfte...den jämnar ut trycket över hela sadeln om jag förstått det rätt...men då ska den ju inte komma från hööks har hört att de inte är bra

Jag har fått lära mej att man ska undvika stoppa något under sadeln. Har du en sadel som ligger bra så behöver du inte ha något som ligger under och gör att det blir mindre utrymme mellan sadeln och manken. Tycker att du ska höra med någon kunnig, en sadelutprovare el. veterinär innan du lägger dit en padd. :idea:

Om du ska ha pad så måste sadeln vara något för vid för hästen, att sätta en tjock pad under en sadel som passar perfekt betyder ju att sadeln blir för trång.

en gelpad med utskärning för manken tycker jag funkar bra. vara bara noga att den ligger som den ska, "symmetriskt", och att ta bort den från sadel och ha den platt liggande när den inte används så lever den längst.
en gelpad är så tunn att den inte påverkar sadelns passform nämnvärt.

Menar du billig gelpad som är centimetertjock eller modell dyr som är några millimeter?

det var väl en fråga med ett självklart svar??

kvalitet lönar sig i längden...

Dyr gelpad som bara är några millimeter. De är trevliga och ger inte en trång effekt. Om man nu prompt måste ha något

Apo

jag har hört en del negativt om gelpaddar, det bästa är väl att ha en välpassande sadel så man slipper ha paddar under, men en tunn fårskinnspadd är nog bäst, det andas och ger lufttunnlar under sadeln + att det är stötdämpande, nu är dom flesta fårskinnspaddar (dom kändaste och dyraste märkena) alldeles för tjocka tycker jag, sadeln blir för trång. Så det är svårt att hitta en som inte tar sån plats under sadeln.

Ligger sadlen bra ska man ju inte behöva ha någon padd under, men vill man ha det ändå är väl en tunn, bra gelpad det bästa alternativet då den inte tar upp så mycket plats under sadlen. :smirk:

Liknande trådar

Utrustning velar lite fram och tillbaka nu, har en sadel utprovad med liten kilpadd i höstas, kiropraktikern som behandlat hästen säger att det...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Buck
·
Utrustning Ni som har sådana, vart lägger ni dem? Mellan sadel och vojlock/schabrak eller direkt mot hästens rygg? Jag har sett båda varianterna...
Svar
10
· Visningar
3 171
Senast: Tjockisina
·
Utrustning Förlåt, förlåt, förlåt att jag inte sitter och kollar upp alla svar själv. Men jag pallar inte, det är tusen sadeltrådar här inne...
2
Svar
38
· Visningar
4 572
H
Utrustning Hej! Jag köpte en pad (i teddy) från hööks för inte så länge sen men kvaliten på den var inte den bästa så nu ska jag köpa en ny...
Svar
6
· Visningar
963
Senast: hattrick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama