Jag har en liten fundering...
Om man tittar på de allldra dyraste sadlarna (hopp är det jag syftar på nu) är de ju oftast permanent stoppade eller i alla fall omständiga att stoppa om.
Dessa sadlar andvänds av toppryttana på deras topp hästar (oftast samma sadel till många hästar) de andvänder dessutom en massa paddar för att dämpa eller "fylla ut" under sadeln. I min lilla värld har i alla fall jag fått för mig att dessa hästar (dock med undantag) är väldigt frächa och håller trotts stora påfrestningar (hård träning, stora språng=hård belastning) De klarar av att prestera och åter prestera vilket de troligtvis inte skulle gjort om de hade ont, var spända i musklerna och så vidare...
Min fråga är då hur detta kommer sig? :smirk:
Om det är så himmla dåligt hur kommer det sig tex då att just dessa sadlar kostar så mycket? jag har tyvärr upplevt att dyrare saker är bättre
bättre för ryttaren eller för hästen kan man ju tänka då! då refererar jag till topphästarna
Tänkte bara tillägga en sak till
nämligen att det i ett språng av större storlek allt som oftast blir att sadlen lyfter där bak (särskilt om hästen hoppar med mycket rygg) att ha en padd under kan då dämpa dunsen som då kommer i hästens rygg utav sadlen när den "sår tillbaka"!
Förstår de motargument som tagits upp om paddens dåliga sidor men i mina ögon skiljs det på hästar och hästar och de olika uppgifter vi ställer dem inför!