Precis.
Gelpadden är jättebra-att sitta på i kalla ridhus.
Att lägga pad under sadeln, vilken form eller vilket material det än har, innebär att man förminskar utrymmet för tornutskotten att röra sig i.
Väljer man att ha en för stor sadel för att kunna ha tex: en fårskinnspad för att det är snyggt bör man byta hobby.
Väljer man att köpa en sadel utan att prova ut den först bör man prova att gå en vecka i grannens skor.
En sadel är individuell och ska passa den häst som den ligger på, annars ska hästen helt enkelt inte ha den!
Gelpaden fördelar inget tryck, den fyller ut tunneln som är till för att tornutskotten ska ha space, tunneln sörjer för frihet och gör att hästen kan röra sig ledigt, svänga, stanna, öka, etc.
Att stänga in tornutskotten kan bidraga till allt från spänd nacke till hältor till muskelproblem till.....you name it.
Att stänga in tornutskotten med en gelpad på tex: en tunn häst med dålig muskulatur på ryggen, bidrager till att ryggraden kan komma att klämmas åt och det kan uppstå nervskador.
Det finns inga genvägar, det finns bara sadlar som passar eller ej.
Jag väljer att rida barbacka på min ena häst då vi fortfarande efter 23 sadlar inte hittat en passande. Jag skulle inte chansa, inte efter att ha sett vilka skador som kan uppkomma.
En sadel ska passas om var 6:e månad, gärna även då stoppas om.
Om ni tittar på era sadlar nu, ska ni se att även era som är nystoppade och bara lite ridna i, är lägre på högre sida längs med tunneln. Detta skapar att hästen sätter över er på vänster sida eller går snett. Bara ett tips bland det andra.
Och varför det blir så ska vi inte ta upp denna tråden med...