Pablo / Pilot

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare malinsky
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 4 284

malinsky

Trådstartare
Hej på er alla!

Rider en bekants unghäst som är efter Pablo.. han blev inriden vid 3 och har nu stått ganska länge, så nu som 4 åring har jag börjat rida honom i skogen och ibland i ridhus.

Han är bufflig, kör rätt kraftigt med mig i den mån han kan.. (det börjar fungera bättre) och han tar alla chanser att få bestämma. Det finns MYCKET gott i den hästen, men som sagt, han tror sig vara störst bäst och vackrast. (han ÄR dessutom j_kligt snygg!!) Vanligt tänk bland unghästar kan jag tänka mig.

Nu har jag hört att det är "pilotblodet" som börjar visa sig.. dessutom röd häst med 2 virvlar i pannan :angel:

Vilka erfarenheter har ni av Pablo eller Pilot, hur blir avkommorna..? Någon som känner igen symptomet? :D

Sv: Pablo / Pilot

Pilot är känd för sina avkommor som inte riktigt är "anpassade för "hobbyryttare"" men de har oftast en sju jäkla hoppkapasitet så det kan säkert komma därifrån, men säkerligen har det lite med hans ålder att göra också, jag vet nog ingen häst som aldrig kommit i stadiet att de måste testa sin ryttare lite iallafall.

Nej, det är med hästar som med barn, och hundar... testing, testing.

Men iom att jag inte har ngr att jämföra med, mer än vad andra säger så måste jag vara VÄLDIGT bestämd med vad vi ska göra, hur han får bete sig osv annars tar han över på tre röda. Han struntar i mig totalt om han får en liten, liten chans. Nu är ju jag ovan också, men kravet på att jag hela tiden ser till att han är "underlägsen" mig...!? Jag har tagit ngr fighter och vi har kommit en längre bit på vägen efter dem. Ledarskap är ngt som jag fokuserar extra på just nu.

Därför undrade jag om Pilotavkommor kräver mer av den som hanterar dem än "normalfallet".. just pga att jag som sagt inget har att jämföra med. Eller om "Pilotblodet" är mer hetlevrade under ryttare och unghästar i allmänhet är väldigt "bängliga" i hanteringen och detta är ngt som jag måste förvänta mig i all unghästhantering!?

Med sin matte är han trafiksäker, bryr sig inte så mkt om omvärlden som en unghäst brukar göra, men han är väl tränad, men med mig så försöker han i alla situationer.

Det blev ett långt utlägg, men det skulle vara kul att höra om fler efter Pablo, eller Pilot. :banana:

Dock är inte Pilot och Pablo detsamma i det här fallet.
Pilot känner jag bara en avkomma (som inte är hingst) och han var i o f ganska trevlig men ryktet talar som ni redan skrivit om ganska krävande hästar.
Pablo känner jag flera avkommor efter och alla (ca 5-6st) är trevliga och inte speciellt komplicerade. Ganska normala unghästar. Inte super gentlemen som de flesta av som Acacio eller Cortus som jag mött men trevliga hästar.

Skilj därför ordentligt mellan Pilot och hans son i det här avseendet.

Har en 4åring e Pablo. Det har aldrig varit några problem att ha honom med sig någonstans, inte ens då han var hingst.(kastrerades vid 2,5 år).
Han är jättefin att rida ut med, trots att han bara är lite riden. Likaså de få gånger han gått på ridbana.
Ganska så orädd, vilket jag tycker är skönt. Han bryr sig (hittills, peppar,peppar) inte om varken fyrhjulingar eller grejor i diket, tex.
Han kommer att bli en mycket trygg häst - om det nu inte händer något förstås.

Jag skulle kunna tänka mig att han skulle försöka ta över om han träffade någon ovan person eller någon som inte är bestämd, men vilken unghäst skulle inte det?

För övrigt så ser han rätt så bra ut och löshoppar utmärkt.
http://www.ryttartorget.se/index.php?module=photoshare&func=showimages&fid=17

Skolan som jag gick på hade en egen uppfödning e.Pablo som vi fick börja köra in (du har säkert sett henne i nån annan tråd...hon med bläs som ett frågetecken).
En dam med lite humör & som var lätt i rumpan ;)
annars en jätte trevlig häst :)

Min häst har pilots pappa i blodet då hon är efter Polydox.
Hon är en riktig rödhårig madam :devil: men har ett jäkla hopphuvud och en riktigt fin teknik och hoppkapacitet över det normala om man säger så..
men hon vill göra det på sitt sätt, annars vill hon inte alls. Och på sitt sätt menar jag...gå i 120 km/h, borra ned huvet i backen(jag hänger som en trasa :rofl: Annars vill hon inte alls. Så det är en dam som man får lirka lite med, men för överig underbar att ha och göra med, men väldigt känslig.

/I

Glömde att hon för övrigt är väldigt tjafsig i munnen...vilket också väl är typsikt för detta blodet.

har en 5 årig valack efter Pentagon (som är efter Pilot) Han är en häst som testar en hel del, men har har nog fått som han velat tidigare i livet.

Han är väldigt duktig på att hoppa, men som sagt testar mycket på uteritterna.:bump:

Red en 3-årig hingst efter Pilot ett tag, vacker som en dag, spänstig med otrolig hoppförmåga men direkt motbjudande temperament, att testa och bocka är väl en sak men den här var "ful". Efter mig tog en stor karl vid (utbildad beridare) och han hade det inte heller lättare.
Det här var en avkomma, det finns säkert trevliga också.

Jag har haft endel. Gillar både pilot och pablo. JAg har haft en pablo som var svår...svår och svår han var bara väldigt hingstig. Är idag valack och snäll som ett lamm.
Pilot är något jag gillar i mina hästars stamtavla. Pablo faller lite ut för jag har bara sett små avkommer, den högsta har nog varit max 162cm

*lånar knapp*

Jag provred en Pablo avkomma. Den va stoooooor men tyvärr alldelles för fullblodig för mej. Hmm ni vet.. Tunn låååång ben koooooooort kropp osv men annars jätte trevlig.
den verkade inte testig eller så. Han ahde väl antagligen inte fattat det än..:D ;)

en gammal tråd igen.. *ler* men kan inte låte bli att skriva iaf.. Jag rider ett sto efter Pablo. Vet inte riktigt hur hög hon är.. men över 160 iaf, kort kropp med låånga ben.. En helt underbar flicka är det! Älskar när man hålelr på med henne och när hon får jobba och visa sig duktig. Kan hoppa hus den damen.. Hon är fux med ändock helt lovely:love: :bump:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 616
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 898
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 591
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 534
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?