På vilken fot?

ghost

Trådstartare
jag funderar på att prova att balansera min knäppgök med boots på ena benet bak då han i bland fuskar med travet och galoppen kommer när man måste hålla i honom.

Han är inte halt utan har haft den här rörelsestörningen hela tiden. Han är rätt het och när han blir lite ivrig glömmer han fötterna och kommer ur rytmen.

Det är vänster bak som störningen sitter i, så på vilken fot ska jag testa bootset?

Det här är sista rycket med min lilla racer-häst för får jag det inte att funka får jag ge upp. :(

Sv: På vilken fot?

Och han vrider huvudet/halsen åt vänster också innan han faller ur takten.

Jag läste slutet på djurplågeri-tråden nu och inser att jag är en djurplågare om jag försöker... :crazy:

Grejen är att han funkar klockrent tills han börjar greja med huvudet och halsen.

Till råga på allt kan jag ju berätta att han bet sig i läppen i dag i träning... :eek:

Jag måste nog ge bort honom till nång som tycker om hästar eller nåt. :o

Undrar jag med. Och Ghost - du är helt säker på att ingenting finns i vänster fram?

Ja jag är säker på att det inte är något i VF, red ett jobb på honom för några veckor sen och det kändes helt OK.

Jag körde några repor tillsammans med en tjej i dag innan han blev så glad att han fick gå själv då jag inte hade "sällskapstömmar" :p

Första körde vi bredvid varann och då gick han spikrakt med bra driv i steget och avslutade sista 200 i 22-23-tempo.

Den andra låg jag i rygg på henne för att vila mig lite (ca 25-tempo mest hela vägen) och då sökte han sig åt vänster, när han inte fick krökte han halsen och det känns egentligen varken som han drar eller sticker med benet. Jag vet skillnaden och md hans gamla ligamentsproblem skulle man kunna tänka att han sticker benet men det känns inte riktigt så heller? :confused: Mer som att han förböjer sig genom hela kroppen och ändå ska springa rakt fram?

Men det kanske är så enkelt att det går lite för fort för att han ska kunna "springa och tänka" samtidigt eftersom det funkade när vi låg jämsides?
Även om tanken bara var "Jag vill om, jag vill om, jag vill om" :angel:

Är det att han blir orak (bra ord va?) som är problemet så skulle jag inte snedbalansera bak. Det är inte så att han slår sig någonstans när han böjer sig? Kanske en murphybländare på höger sida (för att uppmuntra honom att inte sätta huvudet åt vänster), men nu bara spånar jag...

Om du vill prova, jag hade satt bootsen på höger bak. Blir det sämre byt till vänster... :idea:

Orak var en mycket fin beskrivning...:D

Jag har tagit en dusch och kom på att han faktiskt satt fast som bara den i Semnitendinosus på vänster sida vilket jag lossade i helgen. Värsta jag träffat på. :o Typiskt att man slarvar med sina egna. :crazy:

Ja det finns fortfarande lite att pyssla med... :angel:

Men det kanske är dags att plocka fram sidostroppen igen också om jag ska köra i lag med folk. :idea:

Jag skulle ta hjälp av en kunnig tränare som fått köra jobb med hästen och sen komma med råd.

Om hästen drar ett bakben sätter man bootset på motsatt ben.

Kanske inte hjälper men jag har ett liknande problem med min, när jag håller i honom så börjar han lägga huvudet åt sidan och "tappar takten" men så fort jag släpper efter och han får springa fortare så skärper han sig. Han är bättre när han är ensam. Han kan även börja slå med huvudet (han är kollad i munnen och jag har prövet olika bett). Jag satte iallafall en boot på höger fram, det hjälper för det mesta

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 946
Senast: Dopy
·
Kropp & Själ Har fått ont i min högra häl, på undersidan, precis under och funderar på om det kan vara hälsporre. Jag brukar inte ha ont i fötterna...
2
Svar
34
· Visningar
2 798
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover