På väg att bli hundägare

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Svalan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 276
S

Svalan

Min pappa har plötsligt bestämt sig för att titta på en valp. Han rev ut en annons på cavalier king charles spaniel valpar.
Hur är de egentligen och är det någon som har en sådan?
Jag tycker de är verkligen söta.

Observera att han har inte helt har bestämt sig om det blir en hund.

Sv: På väg att bli hundägare

de är väldigt lättsamma och rara på alla vis, men dras med en hel del sjukdomar. köp inte en valp utan att kolla upp stammen så den är sjukdomsfri.

Har en Cavalierhane på 1 år, och jag har än sålänge varit jättenöjd med honom, vi har börjat träna lydnad och agility och det tycker han är superkul! han är väldigt tuff och tålig! men det enda problemet är att det finns en massa sjukdomar inom rasen, så man måste kolla upp stammen på dom ordentligt.

Mozart 1 år:
Mozart
inte så gammal ännu!
Höstbild

Föresten, vilken uppfödare kommer valparna ifrån? :)

Jättesöt vovve, Toviie!
Cillamuffins: Ska kolla upp vad det är för uppfödare, men hon är nog säkert seriös.

tack!! skulle vara intressant och veta vilken uppfödare valparna är ifrån!

Jag har två stycken cavalier och jag tycker jättemkt om rasen :)

Man kan göra allt möjligt med dem och jag gillar lite mindre hundar + att de är väldigt fina :)

Massa sjukdomar tycker inte jag att det är utan det är väl en och det är hjärtat. Man bör kolla upp så att föräldrar och deras föräldrar osv har bra hjärtstatus.

Såhär ser mina ut:

Det är inte riktigt från en kennel, men uppfödarna finns i Trosa och hans mamma Wilma har ett bra psyke så jag tror att lilla Ludde kommer bli en bra hund.:)
Vi kom underfund att vi inte passade för att ha stora hundar som schäfer, de kräver ganska mycket.
Vi vill ha en ganska lättskött hund.:smirk:

Eftersom min pappa börjar närma sig pensionen snart så är det kanske inte så bra om man har en krävande hundras.:angel:

Har en Cavalier där hemma som nu är 9 år. Han har börjat fått blåsljud på hjärtat, men det är de enda problem han haft hittills och än har det inte börjat störa honom utan han orkar springa på som vanligt.
Tycker det är en väldigt mysig ras, kräver inte så mycket aktivitet, men fixar ändå att träna lydnad och sånt. Vi brukar träna lite lydnad och spår med honom, inte på tävlingsnivå dock.
Det som är jobbigt med rasen är väl att de släpper så mycket hår, riktigt jobbigt. Men det står man ut med. :)

Han kommer ifrån Sanduddens Kennel och är efter Apricot Xantos.

Här är bilder på honom:

Hm.. min kompis har en sådan, den är väldigt lättskött och just den är iallefall väldigt lugn. kanske inte rätt hund om man vill ha en som ska vara med på allt ocg springa och tjoa :P men värkligen en jätte trevlig och mysig ras

Hm.. min kompis har en sådan, den är väldigt lättskött och just den är iallefall väldigt lugn. kanske inte rätt hund om man vill ha en som ska vara med på allt ocg springa och tjoa :P men värkligen en jätte trevlig och mysig ras

Håller inte riktigt med dig där.. Har själv en tik på 4 år som ställer upp på ALLT man vill träna. Jag tränar lydnad (klass 1 samt några moment i 2an), spår och lite freestyle samt att jag tränar och tävlar agility så mycket det finns tid för. Kan visst hålla med om att det är en lättskött ras som inte kräver något om man inte har själv har gjort det från början. Men det allra viktigaste är att köpa från en seriös kennel som tar b.la deras hjärtproblem för största allvar då det är ca 50% av alla cavalierer som får blåsljud på hjärtat. Där finns även armbågs och knäledsfel samt en del ögonsjukdomar.

Tyvärr har denna helt underbara ras blivit på tok för sönderavlad därav att man INTE ska främja oseriösa uppfödare för att avelsarbetet inte ska till spillo.

Min åsikt är att inte köpa hund från blocket eller liknande utan ta kontakt med cavaliersällskapet och be om råd.

Mina tips för ni ska kunna få en så frisk och trevlig cavalier som möjligt!

Lycka till!!

Min farmor har tagit hand om en sådan. Minns inte om hon själv ägde den eller om hon var någon slags dagmatte eller vad det kan ha varit men hon som är så kräsen med hundar är helt såld på den. Den var toppen på alla sätt och vis. Mer vet jag inte om rasen just.

Oj tack, jag vet inte så mycket om rasen utan har bara träffat ett fåtal och just hennes är rättså slö :P Men det kan ju bara gälla den :)

Här kommer en bild på Ludde-pojken!
15638461.jpg

Oerhört trevliga hundar. Sociala, aktiva och riktiga knähundar.

Sjukdomar är väl problemet anser jag. Min cavalier har epilepsi och har blivit nästan hel döv pga återkommande öroninfektioner. Dessutom har han dålig vätskeproduktion i ögonen så vi ger medicin för detta (livet ut).

I övrigt så är rasen grym :D

Idag är Ludde tio veckor gammal och på lördag har vi haft honom i en vecka.:bump::banana:
Han har till och med fått massor av uppmärksamhet både som kända och okända människor. Han är verkligen social och lydig.
Nu har jag till och med lärt honom att sitta vackert.:):D

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 693
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 901
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
2 006
Senast: Bison
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 555
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka