på tävlings dagen

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare nasdaq
  • Startdatum Startdatum
N

nasdaq

när och hur ska tävlings häst utfodras?
hu nära start får man ge hö?

Sv: på tävlings dagen

Det är nog inget man kan svara på så här, man får klura ut vad som passar för hästen.
Om man vill ha hö i boxen upp till start på banan måste det hänga i hönat eller påse, för man får inte fodra löst i boxarna.

giffan skrev:
Om man vill ha hö i boxen upp till start på banan måste det hänga i hönat eller påse, för man får inte fodra löst i boxarna.

Vart är den regeln?
"alla" jag varit med och andra som tävlat, även jag, har fodrat löst i boxen.

Boxarna rengörs, eller ska sopas ur efter varje tävlingsdag.

Har inte sett denna "regel" på någon travbana..Inte hört talas om den heller :confused:

Gnist skrev:
Har inte sett denna "regel" på någon travbana..Inte hört talas om den heller :confused:

På vår travbana sitter det tydliga lappar på insidan av varje stalldörr att medtaget hö ska serveras i hönät.

Hur mycket som sen hamnar på golvet kan man ju fundera på, men det är en annan grej. :smirk:

På dom banor jag har varit på har det också stått att man inte ska utfodra i boxarna. Antingen har det stått i programmet eller på allmänna regler på stallbacken i anslutning till boxarna...

- knappen-

Om någon ställer in i, en till mig tilldelad box, efter jag stått där och äter av det hö/krf jag haft där så är det väl upp till dom själva?

På de banor jag är, så numera ska alla boxar vara rengjorda och "plomberade", vet ej hur det funkar längre neråt......

Boxarna ska vara rengjorda och "kontrollerade" och plomberade på alla banor. Så snart du brutit plomberingen har du godkänt boxen.

Varför man inte får fodra hö i boxen på golvet vet jag inte. Tänker oxå direkt på doping risken, men som sagt hur fodrar man hö i ett hönät utan spill på golvet?? Tror inte att det är helt genomtänkt....

Tanken är nog att hästen inte ska äta från golvet om det skulle finnas några rester från något otillåten via marken, så därför vill man nog att dom ska äta ur hönätet:idea:
Bara en ide´

Det är säkert lättare att rengöra boxarna om det inte finns hö överallt.

Men om allt strö och dyl sopas ut så lär det väl kvitta om det ligger foder kvar..:confused:

Kollade vad det stog i stallen på Valla, där står det ur säkerhets synpunkt eller något i den stilen.

jag håller med, har aldrig haft hönät åt våra hästar på tävlings box. dom rengörs ju ändå noga efter varje tävlingsdag. men man ska ju ändå kontrollera boxen noga innan man sätter in hästen.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 602
Senast: SiZo
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
317
Senast: Unafraid
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka