På tal om utställning - trea?

Sv: På tal om utställning - trea?

Du ska vara glad att du fick en 3:a om hunden morrade på domaren.
oftast brukar man få en Nolla och ombeds gå ut ur ringen.
Morrning får inte finnas i ringen

Det som inte ska finnas i ringen är domare som håller fast en stackars juniorhund trots att handlern säger att den vill ta hunden av bordet och avbryta bedömingen och en ringsekreterare som hejar på domaren och själv "hjälper" till genom att hålla för hundens huvud trots handlens protester :grin: Hade detta inte skett hade hunden med stor sannolikhet inte morrat.

Och varför behövde domaren hålla fast hunden till att börja med??

Om hunden står snällt och lugnt så finns ju ingen anledning för det..

Och varför behövde domaren hålla fast hunden till att börja med??

Om hunden står snällt och lugnt så finns ju ingen anledning för det..

Det kan man ju fråga sig, det undrar jag fortfarande...

Hunden i fråga var mättränad på bord och eftersom jag inte själv var närvarande utan det var min uppfödare som visade kan jag inte stå för detaljerna mer än att det inte bara var min hund som reagerat på den domarens sätt att hantera hundarna vid mätning och att många som var på den aktuella utställnigen valde att inte anmäla till en därpå föjande utställning med samma domare pga hans hantering av hundarna.

Domare ska inte på hundarna överhuvudtaget. Det spelar ingen roll om hunden spelar apa. Det är inte domarens uppgift att få den att stå still. Skicka ut den istället.

Många utländska domare tar inte ens i min ras, utan handlern får själv visa tänderna. Då slipper man också de där som ska gräva i hundens halsmandlar typ. Tacka fan för att hunden morrar då.

Man får vara glad att man har tik i alla fall. Halsmandlarna får de ju vara beredda på att visa förstås, men svärmors rottishane har de mer än en gång börjat med att hugga tag i hans ädlare delar. Utan att ens heja på hunden först.
Han är ganska stor och grov och många domare tar gärna i lite extra på honom, nyper fast i halsskinnet när de ska kolla tänderna osv. Tur att han är tålig, och tur att han har sitt such nu så slipper han...

Domare ska inte på hundarna överhuvudtaget. Det spelar ingen roll om hunden spelar apa. Det är inte domarens uppgift att få den att stå still. Skicka ut den istället.

Många utländska domare tar inte ens i min ras, utan handlern får själv visa tänderna. Då slipper man också de där som ska gräva i hundens halsmandlar typ. Tacka fan för att hunden morrar då.

Nu är det ju så att en hund på utställning ska klara av att hanteras. Om den inte gör det, så har den inget där att göra över huvudtaget!

Ja men om handlern trodde att den skulle kunna hanteras, men det inte funkade så ska ju inte domarn fortsätta.

Alla kan ta sig vatten över huvudet.

Ja men om handlern trodde att den skulle kunna hanteras, men det inte funkade så ska ju inte domarn fortsätta.

Alla kan ta sig vatten över huvudet.

Då får man som handler ta sitt ansvar och helt sonika upplysa domaren (om denne nu inte är kompetent nog att se det själv) att detta klarar inte hunden av och lämna ringen!

Det som inte ska finnas i ringen är domare som håller fast en stackars juniorhund trots att handlern säger att den vill ta hunden av bordet och avbryta bedömingen och en ringsekreterare som hejar på domaren och själv "hjälper" till genom att hålla för hundens huvud trots handlens protester :grin: Hade detta inte skett hade hunden med stor sannolikhet inte morrat.
Då får man som handler ta sitt ansvar och helt sonika upplysa domaren (om denne nu inte är kompetent nog att se det själv) att detta klarar inte hunden av och lämna ringen!

Det var väl det handlern gjorde? :confused: Hon ville ju avbryta men domarn fortsatte

Då har inte handlern avbrutit enligt mig.

När man avbryter, så tar man hunden och går därifrån och om domaren upplevs vara "out of order" så anmäler man detta till tävlingsansvariga på plats.

Sedan får man betänka att hundägaren var inte själv på plats och vet alltså inte helt säkert om det gick till som handlern beskrev.

Ja men herregud, domarn ska ju lyssna, ska man behöva ställa till en scen bara för att domarn är kucko? Givetvis ska han avbryta om man ber om det, man ska inte behöva ta sin hund och gå därifrån

Jag utgår ju ifrån att kakis talar sanning

Men hur ska domaren kunna bedöma hunden om h*n inte tar i den?:confused: Visst, det kan kanske funka på korthåriga hundar, men det är ju inte alla raser som är det.

Jag som har en pälsras (cocker spaniel) och en annan ras med en hel del päls (borzoi) blir upprörd om domaren inte tar i hundarna! Skicklig trimning kan ju dölja fel och lyfta fram förtjänster. Likaså kan dålig trimning göra att hunden ser sämre ut än den är.

Cocker är ju ingen extrem pälsras. Hur bedömer man en pudel utan att röra vid den?

Jag har aldrig varit med om att domare har tittat på tänderna på annat sätt än att lyfta på läpparna. Det bör de flesta hundar klara tycker jag.

Jag tror inte det var så Jadzia menade, utan att domarn inte ska hålla fast hunden eller få den att stå ordentligt, det är inte hans sak att göra. Han ska känna igenom hunden, inte "uppfostra" den

Men hur ska domaren kunna bedöma hunden om h*n inte tar i den?:confused: Visst, det kan kanske funka på korthåriga hundar, men det är ju inte alla raser som är det.

.

Jag har ställt en gång på off.. Det var en belgisk domare som inte tog i Kiera (schäfer). Hon fick kritik för att som han skrev: Need more bone!:crazy: Hur f*n visste han det om han inte ens tog i hunden??:confused:
Det roliga är att Kiera väger 33 kg, är ca 58 hög och har inte ett uns fett på sig:mad: Så hon är väldigt tung för sin mankhöjd..

Ingen okänd hanterar en Rottweiler hur som helst och det ska man inte kunna göra heller. Känna igenom hunden och kolla tänderna ska accepteras, men börjar de hålla fast och bända upp gapet för att i princip kolla halsmandlar säger de flesta ifrån. Antingen tar handlern det ansvaret eller så gör hunden det.

Jag vidhåller att det inte är domaren suppgift att uppfostra hunden. Anser denne at hunden spelar apa så pass att den inte går att bedöma får domaren skicka den ur ringen istället.

Jag råkade ut för en korkad lydnadsdomare en gång. Min hund låter ingen okänd ta på henne så tandvisning klarar vi inte. Hon backar undan och jag tar glatt en nolla.Tillgänglighetsprov inom lydnad är fjolleri enligt mig. Det här puckot skulle dock bara uppfostra hunden och grabbar tag i halsbandet och håller fast. Klart som sjutton hunden fräser ifrån. Hon kunde ju inte backa längre.

*knapplån*

Jag hoppar in med en liten sidofråga.

Jag var på en utställning med min dobermanntik. Hon var i en jobbig period och jag hade inte reflekterat över det tidigare. Men hon hade börjat bete sig skumt mot människor, osäkert. Tidigare valputställningar har gått hur bra som helst därför hängde mitt förstånd inte riktigt med. Men till saken. Det var en juniorutställning och hon backade för domaren, han försökte lite halvhjärtat två gånger men gav sedan upp. Hon morrade inte eller så, backar bara undan. Såklart skickar han ut oss med en 0:a, inget fel med det anser jag, även om han inte direkt ansträngde sig för att kolla hunden, men men. I kritiken står det att hon är för blyg och får därför en nolla.

När sedan resultat kommer in på hunddata står det att hon har fått en nolla med rapporteringskod A:eek: Är inte det lite strängt att ge en ungtik på en juniorutställning för att hon backar lite? Observera, inte panikbackar som i att slänga sig bakot, utan skyggar mer. Jag är lite nyfiken på era åsikter, själv tycker jag nog det var lite strängt.

Jag har sett andra hundar med samma tillgänglighetsproblem få ettor med ck, fast iofs inte någon dobermann. Inte för att jag tycker det är rätt heller. Ett otillgängligt beteende kan ju inte premieras, men på något sätt måste "straffet" stå i proportion till handlingen.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet att många här inne inte ger ett dyft för utställning, men det har trots allt ett litet syfte. Iaf, var iväg i söndags med...
2
Svar
30
· Visningar
2 601
Senast: Dammtuss79
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka