På tal om utställning - trea?

Sandra78

Trådstartare
Hur pass vanligt är det att det delas ut treor egentligen? Var på hundutställningar förra helgen - lördag fick vår tik en etta med hp, svägerskans hane fick en tvåa. Söndag fick tiken en tvåa (sin första) och hanen en trea?!

Visst, han är inte korrekt i sin benställning, troligtvis är det någon han kommer att växa in men än så länge går han lite utåt med "fötterna". Men är det något som renderar i en trea? I övrigt enligt kriken var han "något lång i ryggen" och "behöver tid att växa på sig", annars bara postivt.

Tiken fick för övrigt en tvåa pga att hon var nervös (??? backade när domaren körde ner hela näven i halsen på henne) och för vek i framdelen. Dagen innan fick hon omdömet "tillräckligt förbröst, korrekt bröstkorg".

Har aldrig varit med om att det delats ut en trea tidigare... Framförallt inte på en junior, som han är.

Sv: På tal om utställning - trea?

Det är bara för att det flesta domare är för snälla som det inte delas ut fler. Jag skulle gärna se att fler domare vågade ge hundarna en trea.

Får man fråga vilken domare du ställde för?

August de Wilde.
Han tyckte uppenbarligen om feta rottweilers, gav ck till en som hade hängbuk...

Men finns det liksom inte något mått på hur "illa" det ska vara för att hunden ska få en tvåa eller trea? Tex. (taget från en annan domare) en i övrigt korrekt juniorhane, med jäkligt bra tecken och jättefina rörelser, men med lite löst skinn på halsen får en tvåa?

Tycker att det flesta domare är för snälla... Är en hund för hög/låg så ska den åka ut med en 3a eller har den andra fel som är helt fel från rasstandarden ska den också ut på en 3a. En hund med fel benställning tycker jag är självklart att den åker ut på en 3a... :crazy:

Men det kanske bara är jag :angel:

Håller med om att fler 2:or och 3:or borde delas ut i de flesta fall. Sedan finns det faktiskt domare som vågar vara generös på detta hållet också. Tycker också att allt för många cert delas ut i raser med få deltagare. Vet tex i min ras hundar som aldrig hävdar sig i konkurrans på specialer eller utställningar som drar många anmälningar, men då de varit ensamma tagit cert. Sorgligt att championat inte är lika med en kvalitetsstämpel.

Det beror på domaren. Min hund har fått 3st 1.or 2 st 2.or och en 3.a på officiella utställnigar än så länge.

Vissa domare är snällare andra hårdare. När min hund fick en 3.a var hon junior på hennes allra första officiella och hon var rädd för mätningen och domaren skulle tvunget mäta från två håll så hon morrade åt honom.

3:e pris är ju ett godtagbart avelsresultat om man läser regelverket så det är ju inte så illa som en 0:a som bla är exteriört otypisk.

Håller med om att fler domare borde använda hela skalan när de dömer.

Är det Rottweiler det handlar om delas det ut treor då och då på grund av att hunden saknar massa, dvs fläsk.

Min har fått en trea och kritiken "ser ut som en Dobermann" på inofficiell och en två på officiell. Inte tycker jag det är en Dobermann.

evita5.jpg

Hur pass vanligt är det att det delas ut treor egentligen? Var på hundutställningar förra helgen - lördag fick vår tik en etta med hp, svägerskans hane fick en tvåa. Söndag fick tiken en tvåa (sin första) och hanen en trea?!

Visst, han är inte korrekt i sin benställning, troligtvis är det någon han kommer att växa in men än så länge går han lite utåt med "fötterna". Men är det något som renderar i en trea? I övrigt enligt kriken var han "något lång i ryggen" och "behöver tid att växa på sig", annars bara postivt.

Tiken fick för övrigt en tvåa pga att hon var nervös (??? backade när domaren körde ner hela näven i halsen på henne) och för vek i framdelen. Dagen innan fick hon omdömet "tillräckligt förbröst, korrekt bröstkorg".

Har aldrig varit med om att det delats ut en trea tidigare... Framförallt inte på en junior, som han är.

Ordet "tillräckligt" skall man tolka som att det är verkligen på gränsen till inkorrekt. Jag har jobbat som ringsekreterare i många herrans år och förstår om man ibland undrar vad domaren menar. De tenderar att skriva så snällt som möjligt. OK=njäää tillräckligt=på vippen till inkorrekt bra=med nöd godkänt. Mycket bra=godkänt resultat. För att domaren skall gilla vad han ser skall det stå UTMÄRKT eller EXCELLENT. Svenska domare skall fylla i rutan för Allmänt omdöme längst upp. För att få en 1:a skall det vara Utmärkt eller Mycket god. För 2:a Mycket god eller God. 3:a God eller sämre. För CK krävs det att rutan Utmärkt är ifylld.

3:or delas ut lite nu och då. Faktiskt framförallt på unga hundar som är inne i en "ful" växtfas. Jag ställer mig till skaran som tycker att det döms för snällt. Aveln vinner ju inte på för snälla bedömningar.

Är det Rottweiler det handlar om delas det ut treor då och då på grund av att hunden saknar massa, dvs fläsk.

Min har fått en trea och kritiken "ser ut som en Dobermann" på inofficiell och en två på officiell. Inte tycker jag det är en Dobermann.

evita5.jpg

Man får tänka på att det oftast inte är utbildade domare på inofficiella utställningar. Oftast är det ringsekreterare och domarelever som dömer. Eller domare som inte har kompetens på just den rasen. Jag skulle inte fästa någon betydelse alls på resultat uppnådda på inofficiell utställning - se den för vad den är - ett träningstillfälle för hund och förare :)

På jakthundsutställningarna som jag ställer på är det vanligt med både 3: or, 2: or, 0: or och Kep.

På skk-utställningar är det inte lika vanligt med ffa 3: or, 0: or och Kep. 2: or däremot tycker jag duggar rätt tätt även på skk-utställningar.

Jag tycker det varit för lite 0: or på de utställningar jag varit på däremot! Hundar som morrar, gör utfall mot såväl ägare som andra hundar tycker jag inte har något där att göra.

När det gäller 3: or så kan jag alltså konstatera att det är vanligare än jag trodde. Skönt att veta att man inte har en extremt ful hund i släkten då ;)

Jag tycker också att fler 3or borde delas ut.

Såhär står det i rasstandarden för min ras (dvärgpinscher)

Diskvalificerande fel:
-Missbildningar av varje slag
-Otypisk
-Bettfel som är över-, under- eller korsbett
-Enskilda grava fel som konstruktions-, päls och färgfel
-Mankhöjd som över- eller underskrider den i standarden föreskrivna med mer än 2 cm
-Skyggt aggressivt, ilsket, överdrivet misstänksamt, nervöst uppträdande

Trots att hundarna mäts varje utställning delas det fortfarande ut cert till hundar som överskrider storleken med 2 cm. :confused:

Min hund är inte värd mer än en två, fast på helt andra grunder än vad hon fått den. Därför ifrågasätter jag även de officiella rottweiler-domarna. Min hund har alldeles för lång rygg, för stora öron och lite annat lustigt. Det slår de däremot inte ned på utan det är att hon är för tunn. Gamla hanen som ser ut som en ladugårdsvägg tyckte de var jättesnygg, trots att hans exteriör är mindre ändamålsenlig.

För egen del är det inte så viktigt. Jag är inte intresserad av utställningar, men för rasen som helhet är det skadligt. De hundar som vinner idag borde knappt få tvåor.

I min ras finns inga diskvalificerande exteriöra fel. Trots det kan man ju ifrågasätta värdet av utställningar när en hund får en 3:a en utställning(har överbett medan rasstandard föreskriver perfekt saxbett) och CERT ett par veckor senare. Hunden är f ö utställningschampion vid det här laget, bettfelet har inte ändrats så vitt jag vet. Min egen hund har fått allt från 2:a till CERT också, nu senast tyckte domaren att han var lite i överhull medan han på utställningen innan fick som kritik att han borde ha mer massa. Öron som är lågt ansatta vid en utställning är mycket bra placerade nästa osv.

Du ska vara glad att du fick en 3:a om hunden morrade på domaren.
oftast brukar man få en Nolla och ombeds gå ut ur ringen.
Morrning får inte finnas i ringen

Jag tycker också att fler 3or borde delas ut.

Såhär står det i rasstandarden för min ras (dvärgpinscher)

Diskvalificerande fel:
-Missbildningar av varje slag
-Otypisk
-Bettfel som är över-, under- eller korsbett
-Enskilda grava fel som konstruktions-, päls och färgfel
-Mankhöjd som över- eller underskrider den i standarden föreskrivna med mer än 2 cm
-Skyggt aggressivt, ilsket, överdrivet misstänksamt, nervöst uppträdande

Trots att hundarna mäts varje utställning delas det fortfarande ut cert till hundar som överskrider storleken med 2 cm. :confused:

Jo jag känner väl igen det där.
Tom hundar som konstaterats varit mer än fyra cm över standarden får cert efter cert.. Märkligt.

Appropå höjd, har du sett någon Dp som är 25?
Jag har hört ryktesvägen om en som är 26..
Har aldrig hört talas om en hund som varit för liten i mankhöjd på svensk utställning iaf..
Annars är ju imprincip alla numer 29-36 typ. :crazy:

På jakthundsutställningarna som jag ställer på är det vanligt med både 3: or, 2: or, 0: or och Kep.

På skk-utställningar är det inte lika vanligt med ffa 3: or, 0: or och Kep. 2: or däremot tycker jag duggar rätt tätt även på skk-utställningar.

Skillnaden där imellan känner jag igen. När man ställer på skk´s utställningar har jag aldrig sett en nobs åka ut på en 2, men på ssf´s utställningar är det betydligt färre som åker hem med en 1a... Bra, tycker jag!

Ja alltså.. Som jag förstod det införde dom mätningen för att rasen bara blir större och större?
Det hjälper ju inte det minsta om domarna fortsätter att ge cert till hundarna som klart överskrider godkänd storlek.
Varför ska dom då mäta, om resultatet av mätningen ändå inte spelar någon roll?

Min dam brukar mätas till mellan 27 och 28 cm. Med andra ord väldigt bra i storlek med tanke på rasstandard. Och då är hon liiiiiten bredvid dom andra hundarna i ringen. :crazy:

Ja de införde mätningarna bara för att rasen blir större och större.
Mätningarna var väl för att man skulle kartlägga höjden typ..
Jag har ingen aning om varför dommarna gör som dom gör..
De borde ju inte få dömma upp sådana uppenbara fel??

På en utställning förra sommarn såg jag en urläcker hane på 27 cm, han åkte ut med trea och fick i kritiken att han var för liten. :crazy:

Jag har också en liten dam på 28 cm och hon är också liten mot de andra i ringen.. :rofl:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet att många här inne inte ger ett dyft för utställning, men det har trots allt ett litet syfte. Iaf, var iväg i söndags med...
2
Svar
30
· Visningar
2 601
Senast: Dammtuss79
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka