På tal om smisk mot olydnad...

Sleepy

Trådstartare
... som vi pratat om i en annan tråd.

För drygt tjugo år sen var jag i Australien. Diskuterade då med ett par föräldrar om hur de uppfostrade sina barn. Jag berättade att vi i sverige har en lag som förbjöd barnaga; de undrade hur i all världen de då skulle kunna lära barnen rätt o fel..? :crazy::smirk:

Sverige fick lagen mot barnaga -79; vi var då först i världen. :bow::banana: Ett föredöme, som sedan dess fått många länder att följa efter. Läste i DN att spanien nu har vaknat, äntligen.

Tänk, att det ska vara så svårt... att inse, att det finns bättre vägar att gå. Vad beror det på, tror ni?



Länkar för intresserade:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=726938

http://www.bo.se/Nav.aspx?pageid=4407
 
Sv: På tal om smisk mot olydnad...

För drygt tjugo år sen var jag i Australien. Diskuterade då med ett par föräldrar om hur de uppfostrade sina barn. Jag berättade att vi i sverige har en lag som förbjöd barnaga; de undrade hur i all världen de då skulle kunna lära barnen rätt o fel..? :crazy::smirk:

Sådan gick ju debatten här också vid införandet, om jag förstått det rätt. Jag var bara några år då och minns det inte, men jag sett lite klipp från debatter på tv och läst några artiklar.
Hur massivt ifrågasättandet var kanske någon som var mer med på den tiden kan vittna om?
 
Sv: På tal om smisk mot olydnad...

Tänk, att det ska vara så svårt... att inse, att det finns bättre vägar att gå. Vad beror det på, tror ni?

Gamla traditioner skulle jag tro, så är det ju nästan med allt man gjort länge som skall ändras.

Förr sa man att "barn behövde lite stryk för att lära sig veta hut" och så kan det säkert heta i andra länder också. I Sverige finns det fortfarande de som tycker så,speciellt den äldre generationen (jobbar med gamla)

Så jag tror detta blir ett ramaskri för de som faktiskt tror att barn behöver stryk och att det ingår i deras uppfostran, "hur gör man nu"
 
Sv: På tal om smisk mot olydnad...

Fast något som vore intressant att titta närmare på, är om fysisk tillrättavisning faktiskt är mer skadlig än psykisk. Jag tänker då på den typen av straff som faktiskt inte har någon som helst relevans till "brottet".
Saker som att säga "om du inte är snäll kommer inte tomten med några julklappar", eller att ge utegångsförbud för vad som helst.
 
Sv: På tal om smisk mot olydnad...

Britterna är nog värst. brittiska föräldrar tillåts slå sina barn så länge man inte använder redskap typ käpp eller piska, och att det inte blir synliga märken av uppfostringsmetoderna. För några år sedan lagstiftades om att ledare i children care's och nannys inte längre fick använda aga som en del av uppfostran. Det resulterade i väldiga debatter i media om hur man skulle kunna behålla deras auktoritet vid tillrättavisningar av barn i deras vård. Man baxnar.
 
Sv: På tal om smisk mot olydnad...

En klatsch i baken, eller nyp i örat, är ingen misshandel. Idag får ungarna göra som dom vill.
 
Sv: På tal om smisk mot olydnad...

jag tror nog inte att fysiska bestraffningar är mycket värre än utskällningar, snarare tvärt om. någon som läst något om skaeldud-projektet i danmark?

den största utmaningen ligger i att lära föräldrar att de inte måste förnedra, trycka ner och totaldominera sina barn, varken fysiskt eller psykiskt. då menar jag inte bara det som är helt uppenbart, utan även småsaker, som att prata över barnens huvud. egentligen kan man väl säga att det man inte gör mot andra vuxna, det ska man inte heller göra mot sina barn.
 
Sv: På tal om smisk mot olydnad...

Hehe, det berättade jag för mina vänner i Kalifornien också, de blev helt perplexa.

Läste lite i amerikanska debatter på ämnet och hittade liksom pudelns kärna (citerat fritt ur minnet): "Hur skall jag kunna lära min son att han inte får slå sina kompisar om jag inte får klatscha till honom på fingrarna eller i baken?"
 
Sv: På tal om smisk mot olydnad...

"Ingen borde få skaffa barn innan de fått träna en höna"

/Migo
övertygad om att positiv förstärkning tar oss hur långt som helst...
 
Sv: På tal om smisk mot olydnad...

En klatsch i baken, eller nyp i örat, är ingen misshandel. Idag får ungarna göra som dom vill.

Det finns bättre metoder för uppfostran, utan att ungarna får göra "som de vill".
 
Sv: På tal om smisk mot olydnad...

Det finns föräldrar som inte fixar att lära sig allt det där, och därför anser jag att lagen behövs, så att man har något att sätta emot när föräldrar misshandlar sina barn.

Själv har jag bara fått en dask en enda gång när jag var liten, och bättre än smärtan minns jag hur väl jag tyckte att jag hade förtjänat den där enda dasken, jag hade med flit provocerat mamma halvt till vansinne bara för att jävlas.

Hon hade lång stubin. Men det finns föräldrar med kort stubin och dåligt omdöme och för den skulle behövs det lagar mot fysisk och psykisk misshandel av barn så att man med lagen i ryggen kan ta till kraftiga åtgärder mot föräldrar som förtrycker och förnedrar sina barn. Och som får dem att känna som att de förtjänar att bli misshandlade även för petitesser som att spilla ut ett mjölkglas eller kissa i sängen eller få en fläck på tröjan. Eller för att de bara existerar. Det är liksom inget framgångsrecept för att uppfostra barn till starka lyckliga individer...
 
Sv: På tal om smisk mot olydnad...

Idag får ungarna göra som dom vill.

Jag har aldrig vare sig klatschat i baken eller nypt i örat, men mina barn har då definitivt inte fått göra som de vill.
De är faktiskt ganska så hårt hållna om jag tänker efter.

Det går utmärkt helt utan vare sig hot eller våld.
De får sina belöningar i stället.
 
Sv: På tal om smisk mot olydnad...

Britterna är nog värst. brittiska föräldrar tillåts slå sina barn så länge man inte använder redskap typ käpp eller piska, och att det inte blir synliga märken av uppfostringsmetoderna. För några år sedan lagstiftades om att ledare i children care's och nannys inte längre fick använda aga som en del av uppfostran. Det resulterade i väldiga debatter i media om hur man skulle kunna behålla deras auktoritet vid tillrättavisningar av barn i deras vård. Man baxnar.

:bow: Det är inte kul att gå i snabbköp där :crazy:
 
Sv: På tal om smisk mot olydnad...

precis, positiv förstärkning!
Sedan länge bevisat som den effektivaste inlärnings/uppfostringsmetoden. Tyvärr verkar folk ha väldigt svårt att lära sig det...
 
Sv: På tal om smisk mot olydnad...

Sådan gick ju debatten här också vid införandet, om jag förstått det rätt. Jag var bara några år då och minns det inte, men jag sett lite klipp från debatter på tv och läst några artiklar.
Hur massivt ifrågasättandet var kanske någon som var mer med på den tiden kan vittna om?

Jag är född på 50-talet och var själv förälder när lagen mot barnaga kom 79. Jag minns att det fanns dom som ifrågasatte lagen, men min upplevelse var ändå att de flesta tyckte det var självklart att man inte slår barn. Jag tror en attitydförändring i den frågan då redan pågått under flera decennier. Mina föräldrar använde inte aga i barnuppfostran och jag märkte inte att kompisar blev slagna heller (även om det naturligtvis måste ha förekommit).

Jag tror faktiskt Sverige varit ganska unikt i sitt sätt att se på barnuppfostran under åtminstone de sista 50 åren.
 
Sv: På tal om smisk mot olydnad...

Mina barn får liksom allt som de vill ha.
Så till den milda grad att de nästan inte vågar önska sig något.
De kan ju få det och det blir så jobbigt att ta hand om allt.

Men detta förutsätter att de uppför sig och hjälper till.
Annars så går det hela inte ihop sig.
Trasslande och otrevliga barn finns det inte plats för om man skall kunna ge barnen allt de vill ha.
Och nu menar jag inte bara saker utan även hjälp, uppmärksamhet, närvaro o.s.v. för det är ju också trevlig tid som går att förstöra med trassel och otrevlig tid.
 
Sv: På tal om smisk mot olydnad...

Nej, men jag har heller inte några barn, och i dagsläget ser det inte heller ut att bli några. :p
 

Liknande trådar

Småbarn Debattartikel i DN som är läsvärd. Vet att frågan är väldigt känslig för de flesta, men häng inte budbäraren:crazy...
14 15 16
Svar
310
· Visningar
19 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp