På tal om skor - halka

C

Caspian

Halkar hästar omkring utan skor?
Min ponny för många många år sedan gick barfota. Efter honom har jag haft en del hästar som tyvärr var tvungna att ha skor. Min nuvarande häst har så bra hovar att han går barfota. Men så är snart vintern här. Fått för mig att min ponny aldrig halkade omkring utan skor. Minns inte riktigt.

Sv: På tal om skor - halka

det beror juh på vart och hur man rider.. rider du i djupsnö är det inte troligt att hästen halkar.. men går man på t.ex en bilväg eller liknande så är det glashalt.. vid en uteritt på ridskolan fick vi vända om och ta oss hem igen för ponnierna som inte var skodda bak höll på att dratta på ändan hela tiden, detta trots broddade framskor.. som tur var halkade ingen omkull helt..

Hästar som inte arbetar, dvs körs eller rids kan gå barfota. Men även där kan det mellan varven vara nödvändigt med någon form av halkskydd, det har ju hänt att hagar blivit så hala att hästen inte har vågat röra på sig.

Hästar i arbete skall ha någon form av halkskydd, om du väljer att ha hästen oskodd får man skaffa halkskyddet på annat sätt. Men enligt djurvårdslagen skall hästar skyddas mot halka, när de är i arbete.

tänkte bara fråga om det finns något man kan sätta på en oskodd häst när man ska arbeta den om man inte vill sko den eftersom den bara kommer bli riden sparsamt?

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 242
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 259
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka