Silverkedjan skrev:
Undviker Tháttur 722 och Nattfari 776 pga att jag sett så mkt allergier efter dessa.
Hur menar du??Jag har då flera Thrymur avkommer och har då inte märkt nåt sådant, eller hört.Gillar avkommerna skarpt, hans avkommer är ju super trevlga!
har inget emot någon hingst, då kanske vissa som man kan tycka är lite väl kraftiga och fyrkantiga, lite nordsvensk typen.Men dessas tror jag inte används så mycket...
Jag måste hålla med. Thrymur har INTE eksem TROTS en minst sagt eksembefrämjande behandling hos en tränare och avlare. Hästen var så mager så han såg ut som ett skelett, hade delvis tappat päls och liggsår när han kom därifrån! Dessutom var han förvirrad av undernäringen! Trots den minst sagt omilda behandling har han inte fått eksem, efter många år mitt i värsta knottriket Småland! Nu är Náttfari farfar till Thrymur, men vi har ju Hlekkur frá Hófi som är son till Náttfari och bor i Norge samt har varit i Sverige vid två tillfällen och även betäckt i Danmark vill jag minnas. Han är också helt eksemfri med massor av man. En cool kille som när jag såg honom i fjol 17 år gammal inte såg ut att vara mer än högst 6 år. Gemensamt för dem är ett otroligt gott lynne de nedärver starkt, de ger båda bra exteriör och gångarter. Eftersom Tim påpekat deta tidigare om eksemhästar efter Náttfari, har jag verkligen varit uppmärksam och letat, men jag har faktiskt inte hittat en enda! Det finns ju en mamma inblandad också och man kanske skall leta efter den gemensamma nämnaren där.
Orri själv har superlynne men givetvis mycket vilja. Jag har själv haft mer än en med Órriblodet i och har just nu 2 som båda är sonsöner och de är helt super. Det ena av dem har en far om vilken man säger att "han är så snäll så han är nästan dum". Ändå gick nämnda hingst in i klass 1 som 4-åring på Island och utan att visa pass. Som 6-åring blev han Sveriges högst bedömda 6-åring det året, då med pass. Det är Hreggis rödblacka Fannar jag pratar om.
Jag har själv Orri, Náttfari, o Glampi frá Vatnsleysu som några av mina favoriter. Andra är Frami, Segull och Ari från Alvargården. Undviker faktiskt Atli pga att jag och bekanta stött på en del märkliga avkommor. Detsamma gäller Svalur. Svalur har dessutom Freyr frá Flugumyri som far och där har jag verkligen stött märkliga avkommor. Jag gillar inte lynnet på hästarna med Freyr-blodet i sig. Är väldigt förtjust i för egen del, hästar med Kólkuosblod. Det har varit omedvetet men jag har flera med Bylur i. Det är mycket personliga hästar, kloka, mycket vilja, ofta mer enmanstyp och mycket personliga. Inte var mans häst och inte familjehästar precis och vill man avla sådana så bör man undvikadet blodet.
Har hört från flera håll att Askur från Håkansgården ger tuffa hästar med mycket vilja och det låter definitivt inte som familjehästar efter honom precis. Men annars är Askur en imponerande hingst.
Jag tycker dock att det är för mycket "kändisavel" och att vi bör sprida vår avel på många hingstar. Man måste noga tänka sig för vad man vill avla. Vilken kundkrets vill jag ha till fölen. Finns det marknad för det jag vill avla eller är den övermättad? Medelmåttiga tävlingshästar finns det gott om men pålitliga familjehästar är det för få av. Topphästar finns det ganska gott om men där finns alltid avsättning och man får bra betalt, dock kommer det ur sådan avel väldigt mycket medelmåttiga tävlingshästar och den marknaden är ganska mätttad för att inte säga övermättad.
Jag tror vi måste ha lynnet som bas i all avel. Därför är jag väldigt förtjust i det mjuka och samarbetsvilliga Náttfariblodet. Han har ju desutom den högsta ridbedömningen genom tiderna med 10 på pass, vilket jg inte tycker är fel heller. Dessutom så håller jag inte med om att de är passbundna. För mig betyder det stela hästar. Och det stämmer inte på Náttfarihästarna som är mjuka och smidiga och som jag tycker, har lätt för alla gångarter. Det finns ju en anledning till att han pryder de isländska stamtavlorna och kallats, gaedingur vilket man kallar en riktig allroundtopphäst.
En likaledes smidig hingst med mycket trevliga avkommor både lynnesmässigt och gångartsmässigt är Kjarval frá Sáudarkróki. Just nu har jag tyvärr ingen med honom i stammen men jag har mycket positiva erfarenheter av honom. Hans avkommor påminner en hel del om Náttfaris. Kjarval är efter Hervar för övrigt.
Anette