På tal om hingstar - "avelsmatadorerna" då ...

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

ang

Satt för ett tag sedan och surfade runt bland gamla artiklar. Förlåt om det är fel forum, men jag avser nu endast islandshingstar och i synnerhet avelsmatadorerna som en del av dem "upphöjts" till. Och visst kan man tycka mycket om just det faktumet - men nu skulle jag vilja veta vad ni tycker om dem, någon specifik som verkligen gjort intryck på aveln eller på er osv ... Letar ni efter någon speciell i stamtavlan när ni söker häst, eller undviker ni dem som pesten?

Sv: På tal om hingstar - "avelsmatadorerna" då ...

Jag undeviker väl inte nått "som pesten", mne det gäller förstås att se lite vad stoet har i stammen och så vad hingsten har bakom sig. Ofiegur frá Flugumyri är ju "lite" linjeavlad och om stoet har honom nära i stammen så väljer jag gärna en hingst utan Ofeigur i stammen alt. med O.väldigt långt bak (4-5:te led). Generllt undviker jag Thattur frá Kirkjubae och de kända eksemhingstarna. Nu avlar jag inte än, men drömma och tänka och dregla i hingststamboken kan man ju ändå ;)

/Malin

Undviker Tháttur 722 och Nattfari 776 pga att jag sett så mkt allergier efter dessa. Undviker också Orri då jag inte gillat personligheten på det relativt stora antal avkommor jag känt som unga och tycker att det kan behövas en och annan avlare som INTE har alla sina hästar släkt med honom...

Vill gärna ha Gáski 920 för egen del men inte i "försäljningsavel" på nära håll - temperamentet blir inte alltid lätt.

Vill gärna ha Hervar i stammen om hans framdelsbyggnad följt med, men det ska kombineras med bättre aktion från annat håll.

Ófeigur ger ofta bra aktion men måste vara kombinerad med smidiga hästar utan så dominerande passanlag, och med mycket man/svans. Ófeigur kan ge lite kalla styva passaktiga hästar som behöver bootsas för att få ordning på tölten.

Galsi skulle jag tex inte använda då han är ett exempel på detta.

Nu piper bebin - kanske lika bra annars har jag snart fyllt hela sidan :p

Silverkedjan
När bebin pipt färdigt - kan du inte skriva lite mer då? Det är mycket intressant att läsa om andras erfarenheter.
Jag läser naturligtvis också gärna om andras erfarenheter när det gäller hingstar...

kotte

Silverkedjan skrev:
Vill gärna ha Gáski 920 för egen del men inte i "försäljningsavel" på nära håll - temperamentet blir inte alltid lätt.

Åh, sambons första häst var efter Gaski. Himla charmig individ med mycket egen vilja. Tyvärr dog han efter en operation 8 månader efter att vi köpt honom. Vi hörde någon gång att det inte var så poppis att försöka behålla ahingstavkommorna okastrerade just på grund av de skulle ha så mycket egna vilja.

Silverkedjan skrev:
Undviker Tháttur 722 och Nattfari 776 pga att jag sett så mkt allergier efter dessa.

Hur menar du??Jag har då flera Thrymur avkommer och har då inte märkt nåt sådant, eller hört.Gillar avkommerna skarpt, hans avkommer är ju super trevlga! :banana: har inget emot någon hingst, då kanske vissa som man kan tycka är lite väl kraftiga och fyrkantiga, lite nordsvensk typen.Men dessas tror jag inte används så mycket...

Undviker Gáski frá Hofsstöðum, har hört mycket negarivt (men även positivt) om hans avkommor och arbetat med en som jag skulle klassa som mentalt sjuk. Jag träffat på många jättetrevliga avkommor från Andvari från Ey, men i princip håller jag med Silverkedjan om att Orri förekommer i alldeles för många stamtavlor. Det börjar bli svårt att hitta hingstar som inte är nära besläktade med Orri. Jag har själv 4 ungston efter olika Orrisöner och börjar bli orolig att det inte kommer finnas några bra hingstar att betäcka dem med när/om det blir dags. Fast å andra sidan bor jag på södra Island och utbudet på hingstar här är enormt så jag ska nog hitta någon

Supersuper intressant :)
Fortsätt gärna du, och alla andra, så fort tid finns.

Har ju själv inte avlat (än) men det är intressant att se vad folk har för uppfattning om dessa hästar som ju oftast återfinns nånstans i stamtavlorna på rätt många hästar. Och även om vallacker går förståss att tycka en del ...

Jag hade skrivit ett långt svar men blev utloggad och kunde inte skicka. :mad:

Jag tänkte faktiskt på det här igår kväll efter besök på islandshästgård med unghästar med olika blod.
Jag har en unghingst som är linjeavlad på Hrafn 802, dels för att jag gillar honom och dels för att han är svår att undvika. Farmorsfar är Náttfari 776 som jag också gillar. Han ger ett bra familjehästlynne, avkommorna är coola, okomplicerade att ha med sig på kurser, lätta att köra in, barnhästar som unga. Det som kan vara negativt är att vissa är väldigt passaktiga och att framåtbjudningen inte kommer förrän de är tränade.

fortsättning följer

Tháttur 722 gillar jag också. Avkommorna (har mest träffar på barnbarn) är känsliga och samarbetsvilliga. Kan vara lite skygga och tittiga. Lättbyggda och blir inte så långhåriga på vintern. Har svårt för korrekt eftergift i nacken vid samling.

Gáski 920 ger hästar som är söta och har bra tölt och hett temperament. Inget för familjehästavel.

Jag tycker nog inte att det är så farligt med vare sig Thattur ellet Nattfari.
Eller Hrafn 802 heller för den delen.

MEN

Detta bara under förutsättning att man avlar på en importerad avkomma som helt säkert har varit i Sverige länge utan att få eksem.
Det finns 2 hingstar som jag tänker på då.
Jag har använt båda.

Hördur frá Kolkuosi ger lång rygg och lite bundna rörelser. Uttrycksfullt huvud.

Hervar frá Saudárkroki ger bra framparti och stora, lågt ansatta öron och röd färg. Ofta flack trav och galopp. Bra vilja.

Otur frá Saudárkróki ger bra tölt och pass och mycket vilja, inte så vackra avkommor.

Vi borde väl definiera vilka avelsmatadorerna är.
Hur många avkommor skall de ha haft för att kallas Matador?
500? 1000? Ännu flera?

Ärligt talat så har jag lite svårt att sätta en siffra, vid mitt första inlägg så slogs jag av att det är ett förekommande uttryck och fick för mig att folk skulle själva lägga in betydelsen. Corny, jag vet.

Men man kan förmoda en hingst som gjort ett rejält avtryck/ intryck i aveln = ganska många avkommor, troligen nån slags hederspremie och förhoppningsvis för att individen nedärvt vissa egenskaper (positiva eller ej är ju väldigt subjektivt och individuellt).

De jag direkt och fritt ur minnet associerar till är dock Orri, Thattur, Nattfari, Ofeigur 882, Hrafn, Otur, Sörli 653 och Hervar 963 för att nämna några. Ingen är dock diskriminerad.

Har du bättre förslag på nuffror eller urvalskriterier får du gärna dela med dig :)

Det vore kul om någon kunde skriva hingstarnas officiella avkommebedömning och BLUP.

Taggad skrev:
Silverkedjan skrev:
Undviker Tháttur 722 och Nattfari 776 pga att jag sett så mkt allergier efter dessa.

Hur menar du??Jag har då flera Thrymur avkommer och har då inte märkt nåt sådant, eller hört.Gillar avkommerna skarpt, hans avkommer är ju super trevlga! :banana: har inget emot någon hingst, då kanske vissa som man kan tycka är lite väl kraftiga och fyrkantiga, lite nordsvensk typen.Men dessas tror jag inte används så mycket...

Jag måste hålla med. Thrymur har INTE eksem TROTS en minst sagt eksembefrämjande behandling hos en tränare och avlare. Hästen var så mager så han såg ut som ett skelett, hade delvis tappat päls och liggsår när han kom därifrån! Dessutom var han förvirrad av undernäringen! Trots den minst sagt omilda behandling har han inte fått eksem, efter många år mitt i värsta knottriket Småland! Nu är Náttfari farfar till Thrymur, men vi har ju Hlekkur frá Hófi som är son till Náttfari och bor i Norge samt har varit i Sverige vid två tillfällen och även betäckt i Danmark vill jag minnas. Han är också helt eksemfri med massor av man. En cool kille som när jag såg honom i fjol 17 år gammal inte såg ut att vara mer än högst 6 år. Gemensamt för dem är ett otroligt gott lynne de nedärver starkt, de ger båda bra exteriör och gångarter. Eftersom Tim påpekat deta tidigare om eksemhästar efter Náttfari, har jag verkligen varit uppmärksam och letat, men jag har faktiskt inte hittat en enda! Det finns ju en mamma inblandad också och man kanske skall leta efter den gemensamma nämnaren där.

Orri själv har superlynne men givetvis mycket vilja. Jag har själv haft mer än en med Órriblodet i och har just nu 2 som båda är sonsöner och de är helt super. Det ena av dem har en far om vilken man säger att "han är så snäll så han är nästan dum". Ändå gick nämnda hingst in i klass 1 som 4-åring på Island och utan att visa pass. Som 6-åring blev han Sveriges högst bedömda 6-åring det året, då med pass. Det är Hreggis rödblacka Fannar jag pratar om.

Jag har själv Orri, Náttfari, o Glampi frá Vatnsleysu som några av mina favoriter. Andra är Frami, Segull och Ari från Alvargården. Undviker faktiskt Atli pga att jag och bekanta stött på en del märkliga avkommor. Detsamma gäller Svalur. Svalur har dessutom Freyr frá Flugumyri som far och där har jag verkligen stött märkliga avkommor. Jag gillar inte lynnet på hästarna med Freyr-blodet i sig. Är väldigt förtjust i för egen del, hästar med Kólkuosblod. Det har varit omedvetet men jag har flera med Bylur i. Det är mycket personliga hästar, kloka, mycket vilja, ofta mer enmanstyp och mycket personliga. Inte var mans häst och inte familjehästar precis och vill man avla sådana så bör man undvikadet blodet.

Har hört från flera håll att Askur från Håkansgården ger tuffa hästar med mycket vilja och det låter definitivt inte som familjehästar efter honom precis. Men annars är Askur en imponerande hingst.

Jag tycker dock att det är för mycket "kändisavel" och att vi bör sprida vår avel på många hingstar. Man måste noga tänka sig för vad man vill avla. Vilken kundkrets vill jag ha till fölen. Finns det marknad för det jag vill avla eller är den övermättad? Medelmåttiga tävlingshästar finns det gott om men pålitliga familjehästar är det för få av. Topphästar finns det ganska gott om men där finns alltid avsättning och man får bra betalt, dock kommer det ur sådan avel väldigt mycket medelmåttiga tävlingshästar och den marknaden är ganska mätttad för att inte säga övermättad.

Jag tror vi måste ha lynnet som bas i all avel. Därför är jag väldigt förtjust i det mjuka och samarbetsvilliga Náttfariblodet. Han har ju desutom den högsta ridbedömningen genom tiderna med 10 på pass, vilket jg inte tycker är fel heller. Dessutom så håller jag inte med om att de är passbundna. För mig betyder det stela hästar. Och det stämmer inte på Náttfarihästarna som är mjuka och smidiga och som jag tycker, har lätt för alla gångarter. Det finns ju en anledning till att han pryder de isländska stamtavlorna och kallats, gaedingur vilket man kallar en riktig allroundtopphäst.

En likaledes smidig hingst med mycket trevliga avkommor både lynnesmässigt och gångartsmässigt är Kjarval frá Sáudarkróki. Just nu har jag tyvärr ingen med honom i stammen men jag har mycket positiva erfarenheter av honom. Hans avkommor påminner en hel del om Náttfaris. Kjarval är efter Hervar för övrigt.

Anette

Senast ändrad av en moderator:

em76 skrev:
Jag hade skrivit ett långt svar men blev utloggad och kunde inte skicka. :mad:

Jag tänkte faktiskt på det här igår kväll efter besök på islandshästgård med unghästar med olika blod.
Jag har en unghingst som är linjeavlad på Hrafn 802, dels för att jag gillar honom och dels för att han är svår att undvika. Farmorsfar är Náttfari 776 som jag också gillar. Han ger ett bra familjehästlynne, avkommorna är coola, okomplicerade att ha med sig på kurser, lätta att köra in, barnhästar som unga. Det som kan vara negativt är att vissa är väldigt passaktiga och att framåtbjudningen inte kommer förrän de är tränade.

fortsättning följer

Tips om du blir utloggad:

Backa till föregående sida och du kommer tillbaka till det du skrev. Kopiera texten och logga sedan in igen och sedan kan du gå dit där du var och bara klistra in ditt inlägg och skicka. Vill du vara säker på att inte tappa bort det du skrivit så kopiera texten innan du skickar ditt inlägg, så kan du klistra in den om du blir utloggad och måste logga in igen. Det händer mig ofta med långa inlägg.

1995 hade Islandshästen en artikelserie om avelslinjer på Island. Detta sa domarna om Ófeigur 882:
"Ófeigurs avkommor är inte vackra, ofta har de tunn man och lite pannlugg. Halsen är rest och har en smidig övergång mellan hals och huvud, ryggen är rak och korset muskelfyllt, men ibland är avkommorna överbyggda. Benkvalitet och hovar är tillfredsställande men inte benställningen. Avkommorna är lite tungbyggda. Avkommorna har alla gångarter, tölten är flott med bra sträck, men ibland med ojämn takt. Traven är bra och passen mycket bra om den finns. De har bra galopp och hård vilja, lynnet varierar. Avkommorna är lite över medelstora, inte vackra, välresta med flott hållning och flotta rörelser. Imponerande ridhästar. Färgen nedärves säkert hos avkommorna, antingen brunblack eller musblack."

Och Tháttur 722:
"Thátturs avkommor är särdeles harmoniskt byggda. Huvudet är vackert med ett bra och vänligt uttryck. Halsen är slank, men inte tillräckligt rest från manken och bogarna är ofta för stupande. Rygglinjen är mjuk, kroppen lätt och harmonisk. Korset är välbyggt men lite kort och inte djupt. Benen är finbyggda och torra och oftast raka, hovarna ganska starka. Pälsen är blank och skinande och avkommorna har fin man och svans. Lynnet är livligt och samarbetsvilligt, fullständigt utan tendens till illvilja. Viljan är behaglig men varierar i skarphet. Gångarterna är rena, rumsliga och vackra och ganska allsidiga. Tháttur ger vackra och bra ridhästar."

Det jag snubblade över när jag var ut och surfade innan originalinlägget var den danska sidan som varit på tapeten här förut: http://www.ishest.dk/avlsside/artikel/artikel.htm

Tycker mig känna igen vissa ordalydelser och tidpunkten stämmer också verkar det som.

Några av dom artiklarna har varit i Islandshästen översatta av Sussie Lindberg. Nu ska jag läsa de "nya".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka