på tal om groomar

T

TotallyLost

jag har varit och kollat på några distanstävlingar eller dom i katrineholm. Och jag tycker verkligen att groomarna ska få pris dom gör ju mer jobb än ryttaren. Och mycket jobbigare saker. När jag och min kompis var på tävlingarna var det många groomar som fick besikta hästarna för att ryttarna var så trötta. men vad är inte skötarna tro? Dom bär ju vatten flaskor springer i diken mm.
Ska erkänna att jag kan typ ingenting om distans men efter att ha sett katrineholms tävlingar 2 år i rad så säger jag bara
UPPSKATTA era skötare/groomar MER dom gör ju halva jobbet egentligen!!!!!!!

Sv: på tal om groomar

På t ex Karolinerritten får all hinknissar presenter, och jag vill minnas att det finns groompriser till placerade ekipage på vissa tävlingar också. (Minns ni de tjusiga t-shirtarna med stiligt hinknissetryck fram och en stor Pucko-logga på baksidan! :rofl: )

Visst gör vi hinknissar en massa jobb, men jag ser oss som ett team: häst-ryttare-groom, som genomför tävlingen tillsammans! Vi fördelar arbetsuppgifterna mellan oss och hästen vet precis vem som ansvarar för vilken del, under tävlingens olika faser.

Hinknissen har det stressigt i grindarna - häst och ryttare ska ha bästa möjliga uppbackning och pyssel så de kan äta, dricka och vila optimalt. Som hinknisse lär man sig läsa av hur häst och ryttare mår, det är ett tajt, roligt och spännande samspel när det funkar som bäst.

Ute på banan har vi hinknissar det oftast jättetrevligt tillsammans. Vi hinner stöta på varandra åtskilliga gånger under en tävlingsdag. Medan vi väntar in våra ryttare hinner vi ofta fika, prata strunt och hålla koll på hur det går för varandra. Alla delar gärna med sig av sina erfarenheter.
Bland distansryttarna/hinknissarna träffar man ofta otroligt trevliga mänskor och alla hjälper alla, oavsett om man hör till eliten eller är nybörjare. :)

Eva

Jag har både hinkat och ridit långa ritter. Hinkat längre ritt än jag själv någonsin ridit, och nej, som groom är man inte lika trött som ryttaren (och inte heller lika tävlingsnervös). Med det är inte sagt att inte groomens arbeta är guld värt. Jag har även ridit ritter utan groom upp till 8 mil och det är jobbigt. Sätta ut hinkar i skogen dagen före, besiktiga själv, be någon hålla hästen för att besöka baja majan, ja, allt.
Del av groomjobbet, speciellt på långa ritter, är ju bra om det är besiktningen. För det är ju för hästen servicen är, kan man se till att personen som skall sitta på hästen är så pigg det bara gå att få så är det för hästens bästa. Så ni ryttare som aldrig vågar släppa taget om besiktningen, för att ni kan bäst själv, prova för det är verkligen skönt för både ryttare och häst att någon lugn och pigg tar över hästens en stund. Samtidigt om man ger vettiga jobb till groomarna, så är det roligare att grooma om ens arbeta verkligen får betydelse för genomförande och kanske placering.
Hälsning Maja

Samma diskussion inom körningen också.
Där pratar man om att starta groomarnas fackförening :D

Håller med dig Maja! Man är inte alls trött på samma sätt efter att ha groomat som när man har ridit... Men har man bara en groom med sig så besiktar jag själv och hjälper till med så mkt jag kan för att groomen också skall hinna äta mm.

Tex så brukar groomen promenera med hästen och jag packar ihop alla grejer så att groomen inte bara behöver slita med alla vattendunkar o dyl.

Jag tycker nog oxå att man skulle betrakta häst, ryttare och hinknissar mer som ett team, även officiellt. Ryttaren visar säkert sina hinknissar stor tacksamhet, men vid prisutdelningar och i reslutatrapporteringen nämns i stort sett alltid bara ryttaren och hästens namn.

Det var en intressant tanke.
1. Team Brunte med Greta Garbo och Olle Olsson.
osv.
Njae...jag vet inte.
Hälsning Maja ;)

Egentligen vet jag inte hur jag tänker mig det... Men kanske lite mer som i rally. Där är det bilföraren som tävlar och får resultaten (om jag har fattat det rätt), men kartläsaren omnämns oxå ganska mycket och "gör karriär".

Fast det handlar väl som vanligt om pengar. Om det fanns mer pengar och sponsorer i sporten skulle vi ha råd att bjuda över varandra för att "sno" varandras duktiga hinknissar, typ. :p

Liknande trådar

Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 058
Senast: Araminta
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 971
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 912
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Jag har fått ett "erbjudande" från min chef. Jag jobbar i ett mindre företag. Företaget har 2 chefer huvudkontor och så den lilla plats...
Svar
12
· Visningar
2 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka