På tal om försäkringar

Sv: På tal om försäkringar

Är det verkligen dyrt..?? Jag vet att jag kollade, för typ 8 år sen (:D) och då var det inte dyrt. Mina hundar ligger runt 3000/år, utan rabatt och då har jag fast självrisk (den kostar ju lite extra, men är guld värd för mig) och VetvårdExtra.

Kolla villkor och inte bara priset är väl mitt tips. Vet att If ex. ersätter MR-röntgen och CT om det är rekommenderat av veterinär, det gjorde inte Folksam när en bekant hund nyligen blev allvarligt sjuk.

IF kan variera väldigt, för min tik skulle IF`s försäkring kosta mig ungefär 1 200 kronor/år mer än min nuvarande medan det för vissa bara skiljer några hundralappar mellan olika bolag.

Folksam ersätter förövrigt MR och CT upp till 5.000 kr/år om det rekommenderats av veterinär åtminstone om man har den högre ersättningen.

knapplån

Jag har Agria för alla mina fyra djur (hund, häst, 2 katter), betalar ca 900 i månaden för alla, vilket såklart är ganska kostsamt men de har alltid ersatt allt utan att knota så jag är nöjd.

En fråga, nu har vi haft otur igen, och fått en remiss till magnetröntgen, vet någon hur Agria brukar ställa sig till att ersätta detta? Det är rekommenderat av veterinär.

Såg i vilkoren att det kan ersättas efter godkännande av Agrias veterinärer, men tänkte om det finns någon med erfarenhet.

Senast ändrad:

kl

Jag har if just för att jag tycker fast självrisk är värd allt och att det ingår tandvård.
Jag betalar 1476 per år.
Ett tips om man ska skaffa if är att man får deras högsta rabatt första året om man tecknar via internet.
Eller ja, det fick man när jag tecknade min för ca ett år sedan i alla fall :)

Agria har jag hört mest illa om av alla bolag, främst vid häst och hund.

Agria har mängrabatt om man har 3 eller fler hundar som privatperson. Tror det ligger på 15 % eller nåt sånt. Första året är det dessutom 30 % rabatt på valpförsäkringen. Agria nyförsäkrar också, till skillnad från andra bolag, äldre hundar (eller så var det i alla fall för några år sedan).

Jag är hyfsat nöjd med Agria, har blivit ifrågasatt en gång när vet varit otydlig med att skriva när hunden insjuknade, men annars har de betalat ut direkt.

kl

Jag har if just för att jag tycker fast självrisk är värd allt och att det ingår tandvård.
Jag betalar 1476 per år.
Ett tips om man ska skaffa if är att man får deras högsta rabatt första året om man tecknar via internet.
Eller ja, det fick man när jag tecknade min för ca ett år sedan i alla fall :)

Agria har jag hört mest illa om av alla bolag, främst vid häst och hund.

Hur kan jag få så hög premie som drygt 3700? :confused: Vad har du för ras? Kan det skilja där?

*KL*

Agria har jag uteslutit. Verkar som att många är missnöjda med dem. Uppfödaren har Agria, och dennes försäkringskontakt vill verkligen att jag ska fortsätta med Agria. Antagligen får uppfödaren rabatt per försåld valp som fortsätter med Agria också.

Nu är han försäkrad i Folksam, men har ju fjorton dagars ångerrätt.

Är det en weimaraner du ska försäkra?

Labrador retriver. (Från racerbil till Volvo ;-) )

*kl*

Håller på att kolla upp det här med dolda felförsäkring. Uppfödaren har en sån i Agria. Agrias försäkringsombud påstår att jag aldrig kommer få ut mer än 12000 kronor från Agria vid eventuellt dolt fel, om valpen försäkras in i annat bolag. Jag får för tillfället inte upp Agrias villkor och kan läsa på. Vet någon hur det fungerar? På Folksam information står det om deras dolda felförsäkring att de ersätter det skadan kostar, eller eventuellt livvärde. Mitt försäkringsombud på Folksam ställer sig mycket frågande till Agrias doldafel, och menar på att man visst kan byta bolag.

Labrador retriver. (Från racerbil till Volvo ;-) )

*kl*

Håller på att kolla upp det här med dolda felförsäkring. Uppfödaren har en sån i Agria. Agrias försäkringsombud påstår att jag aldrig kommer få ut mer än 12000 kronor från Agria vid eventuellt dolt fel, om valpen försäkras in i annat bolag. Jag får för tillfället inte upp Agrias villkor och kan läsa på. Vet någon hur det fungerar? På Folksam information står det om deras dolda felförsäkring att de ersätter det skadan kostar, eller eventuellt livvärde. Mitt försäkringsombud på Folksam ställer sig mycket frågande till Agrias doldafel, och menar på att man visst kan byta bolag.

Självklart behöver man inte ha samma bolag som uppfödaren har sin dolda fel försäkring i.
Men det är alltid ett men eller hur…

Det är betydligt krångligare om man har olika bolag,
mer papper som måste skickas in…
Och tar längre tid innan pengarna kommer.
Du måste först skicka skade anmälan till ditt bolag och invänta svar
om det går på din försäkring, eller om de anser att det är ett DF
och du får vända dig till uppfödaren som i sin tur då skickar till sitt bolag.

I värsta fall, väldigt ovanligt men det händer så hamnar man mellan två stolar inget av bolagen ersätter.. :eek:
men det är som sagt väldigt ovanligt och man ska ha maximal otur
för att det ska inträffa.

Har man däremot samma bolag så går det bra mycket enklare,
när de fått in din skadeanmälan och det visar sig att det är något som
ska gå på uppfödarens DF
sedan uppfödaren hör av sig har de ju redan din skada i datorn och varför det räknas som DF.

Men som sagt man kan ha olika bolag, uppfödarens DF ska gälla ändå.

Glömde…
Du kan aldrig få mer än vad du har betalt för valpen för veterinärkostnader på dolda fel försäkringen.
Men om hunden trots behandling måste avlivas betalar de flesta (alla?) bolag ut samma summa på livet. På det viset kan man då få ut summan två gånger (veterinärkostnad + liv)
Kan det vara detta Agria menade? (Att liv delen går på ditt bolag?)

DF –försäkringen är ju ett skydd för uppfödaren mot konsument köplagen och uppfödaren kan aldrig vara skyldig till mer än vad valpen är såld för.
Det är värken du, uppfödaren eller veterinären som avgör om det är ett DF eller ej, utan det är alltid ditt försäkringsbolag det är därför det är bra mycket enklare när uppfödare och valpköpare har samma bolag

Senast ändrad:

Haha, ja vilket nerbyte;)

Nä, men kan det inte vara för att labbarna inte är så friska alltid..? Ska kolla in mina försäkringsbrev på onsdag när jag är hemma igen.

Jag har alltid haft Agria till alla mina djur (tidigare Länsförsäkringar), hundar, katter, kor, hästar o får, aldrig några som helst problem att få ut ersättning.

Om jag inte missminner mig så får man ut på hundens egen vetvårdsförsäkring om ett DF blir dyrare än det man får ut från uppfödarens DF försäkring, iaf om båda har Agria.

KL

Jag har alltid haft Agria på mina hundar och min häst (min dvärgschnauzer står dock i Folksam, det gjorde han när han kom från uppfödaren och jag kom aldrig för mig att byta, sen blev han så sjuk så nu skulle jag aldrig ens tänka på att byta, han skulle väl få reservationer på ALLT då :p).

Jag är sjukt nöjd med Agria, har aldrig varit sturl med utbetalningar vare sig på hundar eller hästar. Och jag är ännu mer nöjd sen min syster blev ombud hos dem, snacka om personlig service :D!

Agria har ju, som andra redan skrivit, en flockförsäkring som man kan teckna från tredje hunden. Även stegring av livvärdet efter meriter, min aussie är nu uppe i ett värde på runt 27000 (köpte henne för 12500) tack vare meritering och ålder osv. Sånt tycker jag är riktigt skönt, lite som ett kvitto på att det man gör med hunden är värt något inte bara för ens egna känslor men också i ekonomiskt värde :bow:!

Glömde…
Du kan aldrig få mer än vad du har betalt för valpen för veterinärkostnader på dolda fel försäkringen.
Men om hunden trots behandling måste avlivas betalar de flesta (alla?) bolag ut samma summa på livet. På det viset kan man då få ut summan två gånger (veterinärkostnad + liv)
Kan det vara detta Agria menade? (Att liv delen går på ditt bolag?)

DF –försäkringen är ju ett skydd för uppfödaren mot konsument köplagen och uppfödaren kan aldrig vara skyldig till mer än vad valpen är såld för.
Det är värken du, uppfödaren eller veterinären som avgör om det är ett DF eller ej, utan det är alltid ditt försäkringsbolag det är därför det är bra mycket enklare när uppfödare och valpköpare har samma bolag

Det måste vara det här Agrias ombud menar.

Folksams ombud menar dock att de står för alla kostnader i samband med dolt fel. (Så att uppfödaren slipper självklart.)

Krångligt, tycker jag fortfarande. Av någon anledning kan jag inte läsa pdf:er för tillfället på min (skit)dator, så jag kommer inte in på bolagens finstilta.

*kl*

Jag har min stolle försäkrad hos IF för den nätta summan 3000/år. Hon var försäkrad där vid omplacering, och då byter jag inte. Fast självrisk och hög vet.vård (max på typ allt).

Det måste vara det här Agrias ombud menar.

Folksams ombud menar dock att de står för alla kostnader i samband med dolt fel. (Så att uppfödaren slipper självklart.)

Krångligt, tycker jag fortfarande. Av någon anledning kan jag inte läsa pdf:er för tillfället på min (skit)dator, så jag kommer inte in på bolagens finstilta.

Fast enligt Folksams vilkor är det även hos dom upp till max inköpspriset på DF
(sedan är det möjligt att resten kan gå på hundens egen försäkring har i och för sig inte hittat det men det KAN ju ändå vara så) men max inköpspriset alltså på DF.
detta då om uppfödaren har sin DF på Folksam, men TS uppfödare har ju sin på Agria.

Fast enligt Folksams vilkor är det även hos dom upp till max inköpspriset på DF
(sedan är det möjligt att resten kan gå på hundens egen försäkring har i och för sig inte hittat det men det KAN ju ändå vara så) men max inköpspriset alltså på DF.
detta då om uppfödaren har sin DF på Folksam, men TS uppfödare har ju sin på Agria.

Ja, det stämmer nu när jag kommit ut på Folksams villkor. Dolda fel, veterinärvård: "...Högsta ersättning per försäkringsperiod är försäkringsbeloppet enligt försäkringsbeskedet, dock högst köpeskillingen..." Nu fattar jag ännu mindre av vad Folksams ombud pratade om. På henne lät det som att Folksam betalar för den vetvård som behövs vid DF, enligt försäkringsbeloppet, även om valpen är införsäkrad i annat bolag än uppfödaren om denne har Folksam.

Så här står det på Agria: "...Som säljare av en valp är du skyldig att ersätta köparen för dolda fel upp till valpens köpesumma i tre år efter leveransen...Om pengarna för behandling tar slut på dolda fel-försäkringen, är det tryggt att veta att Agria fortsätter att ersätta det dolda felet på valpens egen veterinärvårdsförsäkring om den också finns i Agria. Det förutsätter att valpens försäkring är tecknad innan det dolda felet upptäcks."

Det senare i Agrias villkor hittar jag inte heller något om på Folksam. Måste ta ett snack till med Folksams ombud, tydligen.

Hur kan jag få så hög premie som drygt 3700? :confused: Vad har du för ras? Kan det skilja där?
Det kan som sagt skilja väldigt, jag skulle betala 3850 kronor hos IF för min blandrastik. Men om jag skrev min mamma (annan ålder/bostadsort) på försäkringen blev det genast 1500 kronor billigare. :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 552
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
2
Svar
21
· Visningar
1 908
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 995
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 023
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025