Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I fråga om rättigheter i samhället ur lagens perspektiv, så råder inga "delade meningar" utan det är solklart vad som gäller. Endast människor är samhällsmedborgare ur lagens perspektiv.Där råder delade meningar. Du må anse att enbart människor är samhällsmedlemmar, men det gör inte jag.
Det är i detta fallet inte jag som sätter normen, utan den lag som vi har här i Sverige. Och den är beslutad enligt det förfarande som krävs i en demokrati och anses därför uttrycka majoritetens Åsikt.Du ensam sätter inte normen och det är en minoritet av människorna i Sverige som är så oförstående inför hunden som du är.
Därför att vi har en socialtjänstlag som garanterar alla Människor i Sverige en minsta godtagbara levnadsstandard. Denna lag är tillkommen på majoritetens önskan. Det är en sorts försäkring där alla har rätt att kunna överleva.Varför ska vi ta hand om andras barn?
De är det ur lagens mening, och det är den som gäller. Inte ditt tyckande.De är i mina ögon inte alls fullvärdiga samhällsmedborgare.
Så du menar på fullt allvar att det "inte gör någon skada" när människor eller vilt blir störda av hundar.
Gör det större skada än om de blir störda av människor, hästar eller vad det nu må vara?
Nej.Så det är en rättighet att ha lösa katter rännandes på andras tomter bara därför att man har ett stall?
Sant. Hankattpiss är pest. Kattskit i sandlådan lika så. Det går att ha "innekatt" i stallet om det behövs. Det löses enkelt med kattlåda.Lika lite som man ska ta för givet att hundar ska vara lösa på landet så ska man ta för givet att grannarna tycker det är okej med lösa katter bara för att man har ett stall.
Men jag har fullt av djur runt mig. 7 hästar och 7 katter samt 2 majsormar och så grannens 3 sköldpaddor som bor i utepool för tillfället, är inte det djur så säg? Men det betyder ju inte att jag vill ha hundar omkring mig för det.Sedan så kan man ju undra varför man bosätter sig på landet om man inte vill ha djur i närheten, i och för sig.
Där så är jag av en annan åsikt. Jag tycker att de verkar att behövas då det tydligen finns många hundägare som inte vet vilka lagar de har att följa när det gäller hundhållning.Och du, dina inlägg i denna debatten behövs inte.
.Jag vill bara att den lag som skall skydda mig och andra efterföljs. Det har inte med att behaga mig att göra, det har med att följa de regler som är demokratiskt beslutade att göra. Och de gäller lika för alla.Och framförallt har jag förstått att du är en person som vill att alla ska behaga dig.
.Det är i detta fallet inte jag som sätter normen, utan den lag som vi har här i Sverige. Och den är beslutad enligt det förfarande som krävs i en demokrati och anses därför uttrycka majoritetens Åsikt.
Hur många hundägare finns det i Sverige och hur många icke hundägare finns det? Och hur många av hundägarna tror du står bakom de lagar om hund som vi har?
.De är det ur lagens mening, och det är den som gäller. Inte ditt tyckande.
Det är ju trevligt att han ser det på det viset. Men de lagar som skyddar honom är ju desamma i alla fall. Och om det skulle bli för mycket rotskador på träden så att han gjorde en stor ekonomisk förlust, så har han ju med lagens hjälp möjlighet att skydda sina träd.Han har själv jordbruk och en hel del skog. Han skulle aldrig komma på tanken att försöka få sån "makt" över sin mark. Han tycker att skogen ska man få vara i och det gäller även för hundar och hästar.
Jag går ofta i hans skog och det är mycket hästspår där. Men han säger att det gör inget. Han tycker bara det är trevligt att folk utnyttjar naturen, och lite hästspår (fast det är en hel del stora stigar efter hästar)gör honom ingenting.
Heder åt min kille som gärna delar med sig av sin skog och inte gnäller för det råkar bli en stig. Stigar gör ju även vilda djur, de har ju sina stråk som de använder.
Nej inte så. De grannarna var det. Och de var de själva som ansåg att det innebar lösa katter om man bodde vid ett stall. Jag frågade, för att vara på den säkra sidan.Så nu ska grannar vara väl införstådda med att finns det stall så får man räkna med lösa katter?!!
På min tomt så finns det lösa katter, på grannens tomt 1km bort, så finns det en lös hund. Båda dessa saker är okej. Men inte mina lösa katter på grannens tomt och inte grannens lösa hund på min tomt. Det är inte okej.Lika mycket som du anser att man ska räkna med att det ska finnas katter på landet, så tycker jag att hundar också hör till bl.a landet.
Jo det försöker jag att göra. Har jag missat något? Jag är mycket flitig på juridik. Tror jag i alla fall. Jag var i alla fall flitig då Mian1 behövde hjälp med markfrågor. I alla fall så avser jag att sprida regler omkring mig även där. Så jag får väl skärpa mig litet och gå dit. Men jag orkar bara ha en juridikfråga i luften i taget. Och just nu så är frågan om hundhållning. Jag hade en lång historia om att köra med släp också, men det är ju ganska enkla saker så de går fort över. Men snart så är det höst och installning, då så kommer alla takhöjder och andra stallmått och Djurskyddsföreskrifterna för hästhållning.En annan sak. Du sitter här på hundforumet och talar om lagar och regler. Varför inte gå in på hästhantering och juridik bl.a och tala om alla regler. För där är det många ggr som folk inte vet hur det ska vara, men dit går du inte och gnäller.
Nej det har med människors inställning till lagen att göra. Och hundfolk är av någon anledning mera uppriktiga när det gäller att erkänna att de "struntar i lagen".Men jag antar du är här för du gillar inte hund och då är det kul att få spy lite galla över hundfolk.
Så du är en hund då? I annat fall så är det ju sjukt. Vet dina lärare på lärarhögskolan om att du jämställer barn med hundar?Jag sätter inte hundar över barn, men jag jämställer dem ty mina hundar är mina barn.
Ja. Att människors värde kommer först. Sedan djurens.Någon som lär ut värderingar om att människan är unik, världsbäst och mer värd än alla andra arter?
Så behöver det inte alls bli. Ty det ligger i människans eget intresse att bevara naturen för sin egen skull. Det är mycket dåligt för arten människan att andra arter försvinner.Det ger inget annat än människor som saknar respekt för naturen och som anser att människan har rätt att utrota de arter som inte passar henne.
Det har jag redan gjort. Och jag tycker inte att vi skall göra som de. Offra barn för att få vädergudarna på vår sida går utanför vad jag går med på. Men det kanske är något som du gillar?Kanske skulle du må bra av att studera lite av indianernas filosofi.