Jag tycker att det verkar att behövas en debatt om vad man får och inte får göra vad det gäller hundar. Detta grundar jag på att det inte verkar som att tillräckligt många hundägare verkligen vet vilka lagar och regler som gäller för hundhållning.
Jag tycker debatten är överdriven och att du verkar vara en fanatisk regelidiot.
Med all respekt för att någon hund juckar på ditt ben emellanåt och att du inte gillar det (vem gör det?), så tror jag ändå att du överdrivet "problemet" en hel del.
I övrigt, som kommentar till ditt "bevare mig" för att jag reagerar med känslor, så har jag några synpunkter.
Mitt känsloliv har aldrig stört min undervisning. Jag har ett långt tålamod, men reagerar när det krävs (om du visste hur många döda lärare det finns). Jag är dessutom känslomässigt medveten om mina elever och deras sinnestämningar. En egenskap som är ganska tilltalande i ett klassrum.
Det du gör när du försöker att förringa mitt "försvarstal" fär Jadzia, är att säga - "så länge inte J själv reagerar på plumpa kommentarer, så är ingen skada skedd".
Jag skulle vilja påstå att min närvaro och mitt engagemang i andra människor är av godo. Skulle jag stillatigande se på när en elev blir mobbad, "för han verkar inte lida av det"? Det är som att säga att "det är inte synd om judarna när de skickas till koncentrationslägret, för de går själva på tåget". Viss form av engagemang kan man som "utomstående" kosta på sig om man bryr sig om andra än sig själv. Jag har svårt för attityden "det gäller inte mig", då den ofta visar prov på egoism och kallsinnighet. Du behöver inte läxa upp mig för att jag reagerar på det sätt du skriver på ett allmänt forum. Varför skulle jag inte? Det du skriver är knappast privat och exklusivt för Jadzia.
Kanhända att J inte bryr sig om ditt utspel om hennes moral, men andra kanske gör det. Det du säger till henne behöver inte nödvändigtvis handla om bara henne, utan djurälskare i allmänhet. Är det så, så drar du en alltför snabb generalisering. Jag har synpunkter på dina generaliseringar och ger uttryck för mina åsikter. Än sen då?
I övrigt så tycker jag att det är sunt att använda både sitt förnuft och sina känslor när det gäller att ifrågasätta. Så långt det är möjligt använder jag båda dessa kompetenser som jag besitter - men, som du skrev, detta är ett forum - knappast blodigt allvar. Jag ser inte att jag måste tänka mig för på samma sätt här, som jag behöver i ett klassrum. Ingen betalar mig för att jag skall debattera här, jag har inget större ansvar gentemot Bukefalos övriga skribenter och jag skall ärligt erkänna att jag emellanåt tycker att det är roligt att "gå upp i varv" lite grand. Vi har alla våra hobbies, eller hur? Skulle jag ständigt tänka på att någon skulle tänka "jisses är hon lärare", så hade debatterna blivit tråkigare - för ja, just det, i ett KLASSRUM, krävs mer av politiskt korrekt manér. Även om jag (också) tycker mig tillhöra den ärliga skaran lärare som står för mina åsikter och gärna delar med mig av det som är delar av min personlighet.
Det som retat upp mig mest med din argumentationsteknik är detta eviga refererande till lagar och förordningar. För det första är ingen människa kunnig i alla lagar, för det andra är många lagar stiftade av små grupper av människor (och knappast majoriteten) och för det tredje så tycker jag att du blir patetisk i dina strävanden efter perfektion.
Hur vore det om du slappnade av lite och tog itu med de sorger som orsakat denna bittra rädsla för det oförutsägbara och oväntade? Man kan inte kontrollera allt, kära Inte_Ung.
Jag kommer osökt att tänka på hur du genom ditt argumenterande försöker rättfärdiga ditt kontrollbehov. Lagen säger si och så, därför har du rätt att tycka si och så... än sen då? Varför denna perfektion? Varför måste lagen vara ledsnöret i tillvaron? De flesta människor fungerar ganska väl utan att veta alla lagar... de kopplar upp hunden om de blir tillsagda, eller kopplar den själva om de anser det befogat. En del gör det inte - och hade inte gjort det alldeles oavsett om du skriker dig blå i synen om lagparagrafer hit och dit. En del skiter fullständigt i lagen.
Så, varför denna frenesi? varför vill du veta exakt hur dåliga hundägarna är på "sina" lagar? Varför är det intressant? Räcker det inte att du patrullerar dina marker och ringer polisen om folk bryter mot lagen? DÅ, min vän, har du gjort det du kan göra.
Ingen kommer nämligen att lyda bara dig.