A

angel83

hej är dert nån som har det?hur fungera det ?
för o nackdelar med o ha det istället för ppiller?
 
Sv: p-spruta

hej är dert nån som har det?hur fungera det ?
för o nackdelar med o ha det istället för ppiller?

Det är en fördel att ha p-spruta om man glömmer sina p-piller , däremot kan man sluta med p-piller om man mår dåligt av dem men med p-spruta måste du vänta tills effekten avtar & det kan ta ett tag.
 
Sv: p-spruta

Det är olika från till person till person. Jag bytte från p-piller till p-spruta. Min mens och mensvärk försvann, vilket var underbart.
Jag hade svårt att komma ihåg att ta mina p-piller, p-sprutan tar man var tredje månad bara. Nackdelen med p-spruta var att sexlusten minskade lite. När jag sedan slutade med p-sprutan så kom mensen tillbaka. Första gången var mensen kraftigare och även värken, men sedan gick tillbaka som innan.
 
Sv: p-spruta

jag fick massa blödningar av p-sprutan.
Mina slemhinnor blev hyperkänsliga.
Kunde inte ha sex överhuvudtaget.
Så det var ett kanon preventivmedel.
Både blödde och nada sexlust p.g.a att jag aldrig blev våt,
blödde efteråt och det bara gjorde ont.
 
Sv: p-spruta

hej är dert nån som har det?hur fungera det ?
för o nackdelar med o ha det istället för ppiller?

Min bm tyckte inte heller ajg skulle ta spruta pga att hon tycker det är för stor risk att jag skulle må skit av den, + att det kan ta 1,5 år innan man kan bli gravid igen & eftersom jag inte vet om vi vill ha ett till barn innan dess är det ingen idé att chansa..
Som ngn skrev så är det vanligt med mellanblödningar, det ska vara samma hormon i sprutan som i minipiller & där är det ju vanligare med mellanblödningar.
 
Sv: p-spruta

Jag tycker verkligen att du ska överväga ditt beslut ordentligt.
Det som inte alla barnmorskor talar om är att det finns en relativt stor risk för att utveckla depression, ofta av det värre slaget. Kolla om det finns depression i släkten, har ni det så avråder jag dig. Pga att p-sprutan stannar kvar i kroppen så länge så blir man inte heller av med depressionen på den tiden plus ofta en lång tid efter då man "blir deprimerad av depressionen"...
En annan sak att tänka på är att det ofta tar en väldans tid att bli gravid när man väl vill det.

Har man däremot alltid mått bra av p-piller, har ett långt släktled utan depressioner och om kvinnorna tidigare haft lätt att bli gravid så visst, prova du...
 
Sv: p-spruta

Jätte varning på P-spruta.

Någon många barnmorskor inte talar om är att du lätt utvecklar urkalkning av skelettet efter inte allt för många år.
Du måste gå och kolla benbätet heten efter 5 år och sedan regelbundet, detta är långt från alla barnmorskor som har koll på.
Jag träffade tack och lov en som visste detta och berättade för min syster som hade använt rätt länge, hon har drabbats och fick sluta.

Själv slutade jag med p-sprutan för att jag blev fullständigt asexuell, vilket tydligen är väldigt vanligt. Och vad är det för mening med att skydda sig om man ändå inte har sex. ;)
 
Sv: p-spruta

Fördelen var att mensen försvann, men det va oxå enda fördelen.

Gick upp jättemkt i vikt och sen förstörde den mina leder. va sjukskriven i flera år innan detta framkom. Slutade med den direkt och blev då bättre eller ja jag fortsätter iaf inte att bli sämre...

Fattar inte att den får användas :mad: finns kanske olika sorter....
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har en son som är extremt rädd för sprutor och nålstick. Överlag är han väldigt rädd för att saker ska göra ont, att ta bort en...
2
Svar
29
· Visningar
2 801
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej alla. Vi fick avliva vår 16 åriga hund i somras. Det gnager mig varje dag om den stunden då jag har totalt black out. Hon...
2
Svar
25
· Visningar
2 599
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 771
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Hej Nuvarande täcke, äldre Engmo Dun, ger upp mer o mer i värmen. Behöver därför ha ett nytt. Kroppen behöver värme o vill ha lite...
2
Svar
29
· Visningar
1 427
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp