P.R.E till dressyr?

Muninn

Trådstartare
Jo, jag sitter och tittar lite på hästar till salu för framtida byte från islandshäst till dressyrhäst.
Red ponny på SM-nivå innan jag skaffade islandshäst, och gick aldrig över till storhäst- jag tyckte att jag var för liten (155 cm) ;)
Men, nu kliar det i fingrarna för att börja rida tävlingsdressyr igen, och jag letar runt efter hästar i lagom storlek, dvs helst inte över 160 cm.
Jag har sett lite trevliga p.r.e och liknande och tycker att de är kanonhäftiga, speciellt de som är lite lättare i typen och ser mer halvblodsaktiga ut.
Gillar deras kroppsform, storlek, temperament och att de rör sig mer uppåt än framåt.

MEN- hur är det att komma ut med en p.r.e på en dressyrbana? Är det något att titta vidare på, eller borde man lägga den ganska rejäla summan på en bra halvblodshäst istället?
Är domare avigt inställda till hästar som inte är av halvblodstyp, eller är det så att en p.r.e's rörelser är svårbedömda i vår tävlingsdressyr?
Om man hittar en som inte har extremt spansk gång och som sagt, ser lite halvblodig ut och kanske t.o.m är brun? :angel:.....

Hoppas på lite inputs från er som är uppdaterade i dressren, jag har ju varit i islands-exil i mååånga år nu ;)

Sv: P.R.E till dressyr?

Jag skulle kunna tänka mig att det kommer att komma ut fler PRE på banorna de närmaste åren - flera av toppryttarna har ju sådana ståendes i sina stall redan, även om de inte har synts ute på dem så mycket ännu. Både på Falsterbo och i Globen 2008 visades ju Lusitanos upp (förvisso inte att förväxla med PRE men ändå åt samma håll), så vi alla - inklusive domare - får börja vänja oss vid att se dessa på dressyrbanorna.

Men... enligt min erfarenhet (vistas OFTA på dressyrtävlingar i Sthlmsområdet) så får man nog i dagsläget kämpa lite extra för poängen om man kommer på en PRE eftersom de fortfarande är lite "udda". De som jag har sett har inte varit i paritet med halvbloden när det gäller gångarterna och då missar man ju en del poäng. Dock tror jag att de som jag har sett på dessa tävlingar inte är top-of-the-line, kanske är skillnad om man kommer på en riktigt tjusig hingst.

PRE rasen har under de senaste åren fördubblats i antal i Sverige. Det är med andra ord en ras på frammarch och jag tror personligen att vi kommer få se mycket mer av dem på tävlingar i framtiden. En sak man dock skall tänka på när man menar att PRE inte alltför ofta tävlas i dreyyr i Sverige är att vi bara har ca:500 individer av rasen i Sverige. Och då är många av dem föl och unghästar.

PRE är en utmärkt häst för dressyr och även tävlingsdressyr! Naturligtvis gäller det dock med PRE liksom med halvblod eller liknande att man väljer att köpa en individ som har rätt förutsättningar för tävlingsdressyr.

Jag tror inte att domarna är negativt inställda till rasen överlag MEN jag har själv fått höra att de kan ha svårt att bedömma dem ibland då de faktiskt HAR ett lite annorlunda rörelsemönster än ex. hbl.

I sverige har vi PRE hingstar som tävlar på MSV A nivå (och ja Quartzo har ev. tävlat högre med Kristian men jag är osäker på nivå). I spanien dock där de självklart har betydligt fler hästar tävlas de i eliten.

Själv är jag helt såld på rasen och väntar med spänning på när min hingst kommer ut och debuterar på banorna i vår.

I somras var det en PRE som vann LA eller MSV B-klassen på sommardressyren på Eriksberg utanför Katrineholm. Slog alla halvbloden.

Alla P.R.E har ju inte det här väldigt speciella rörelsemönstret (som jag tycker är jättevackart) så du kanske ska leta efter en sån eller en P.R.E korsning kanske?
Jag har sett fantastisks resultat mellan just halvblod och P.R.E.

Dessa spansks hästar är ju annars fantastiska och har så många fantastiska egenskaper som halvbloden inte har, enligt mitt tycke.

Antalet PRE /PREkorsningar kommer säkert att öka på tävlingbanorna de närmaste åren.
Det är dax att "halvblodsfolket" får se vilka trevliga dressyr hästar det är.

På de få tävlingaran vi har hunnit ut på har vi fått en rättvis bedömning, målet är att starta LA till våren så vi kommer att synas...

// Matte till PRE korsning

:bump:

Ut och visa vad fantastiska de är! Så roligt att det blir fler och fler som upptäcker rasen.

Lycka till under året!

min uppfatning är att pre kostar betydligt mkt mer än halvblod. en rätt medioker och liten pre utan varken gångartar eller resultatet ligger på mellan 100-150.000. man kan få ett fint halvblod för dom pengarna! så billigare är dom absolut inte.

jag vill själv väldigt gärna ha en pre och kollar ofta på annonser, mest förs skojs skuld eftersom det inte är aktuelt med något köp i nuläget. men det verkar som man får ha en himla tur eller själv åka till spanien.. verkar svårt att hitta något bra här. särskilt om man som jag vill ha någorlunda storlek på hästen.

jag tror inte du blir neddömd så länge hästen är välriden och rör sig genom kroppen.:) var iaf två pre med i os! att vissa pre blir "neddömda" tror jag beror på att inte alla förmår att rida dom korrekt, och då blir det mkt bensprattel och sänkt rygg. det drar såklart ner! men en väl genomriden pre kan jag inte tänka mig blir bedömd hårdare än andra.

Jag har just kopt en pre, en tre aring an sa lange men hoppas val att kunna na till Prix St george niva med honom...

han visar redan nu att han har valdigt latt for samling, rorelse monster och byggnad gor ju att tex piaff kommer att komma ratt latt for honom, medans tex den okade traven kanske inte blir lika spektakular som pa ett halvblod.

jag alskar rasen och skulle inte vilja byta mot ett hb, men vet folk har som har fatt lite roliga kommentarer fran domare, typ circus hast etc....men dom blir ju alltmer populara sa domarna far val vanja sig:D

min uppfatning är att pre kostar betydligt mkt mer än halvblod. en rätt medioker och liten pre utan varken gångartar eller resultatet ligger på mellan 100-150.000. man kan få ett fint halvblod för dom pengarna! så billigare är dom absolut inte.

jag tror inte du blir neddömd så länge hästen är välriden och rör sig genom kroppen.:) var iaf två pre med i os! att vissa pre blir "neddömda" tror jag beror på att inte alla förmår att rida dom korrekt, och då blir det mkt bensprattel och sänkt rygg. det drar såklart ner! men en väl genomriden pre kan jag inte tänka mig blir bedömd hårdare än andra.

Det här håller jag med om. har ridit PRE en o annan gång och
underbarare hästar finns inte! Men man skall veta att lika
bekväma och roliga som dom är att rida, lika känsliga och svåra är dom
också. Åtminstone tills dom blir 8-10 år. Det är väl som att
köra nercabbad sportbil. Skithäftigt men man får ha tungan
rätt i mun.... fast hellre en ganska medioker PRE än ingen
alls :angel:!

(Fast om jag skall vara helt ärlig så tror jag nog att dom blir
hårdare bedömda ibland........... ) Även om jag ÖNSKAR att
det inte skall vara så.

Det är precis det jag tänker på också. Lägga 125 000 på en P.R.E av normaltyp eller samma pengar på ett j*kligt bra litet halvblod?

Samtidigt kan jag väl inte säga något då jagi nte fått äran att sitta på en PRE ännu, jag får helt enkelt leta och känan efter och titta... Fick tips idag om en kompis bekant som har en unghäst som är halvblod/PRE med trevlig halvblodsstam på mödernet. Ska åka uto ch se hur en sådan ser ut!

Och, tack för alla svar, det är så trevligt att få höra era åsikter :)

jag alskar rasen och skulle inte vilja byta mot ett hb, men vet folk har som har fatt lite roliga kommentarer fran domare, typ circus hast etc....men dom blir ju alltmer populara sa domarna far val vanja sig:D

är du helt säker på att domare skrivit circushäst på protokollen? själv har jag frieser (dom ser ju defintitivt mer ut sk cirkushäst) men jag möts inte alls konstigt på tävlingsplatserna. Visst finns det ngn domare här o var som dömer låga poäng av den enkla anledningen att dom inte är vana o se den typen av häst (oftast av anledningen att dom är så högresta, vilket även pre är) men majoriteten dömer utefter hur hästen är. Nackdelen hos PRE kan dock vara biljarderingen som många pre faktiskt har. Det är inte så populärt i vissa ögon. Men det betyder ju dock inte att dom blir nerdömda.

Jag älskar att se olika raser på tävlingsplatserna. Har också sett några PRE ute på banorna. Det har inte gått så bra för dom jag sett, men å andra sidan så tycker jag väl inte dom tillför skaran "fina pre`s" heller. Hittar man en snygg och rörlig PRE så tycker jag dom kan vara finare än många hbl.

Jag har en spansk import som är 75% Lusitano, 25% angloarab.

Jag e helsåld, vill aldrig mera rida något annat. Det är en upplevelse att rida dessa hästar. Så känsliga o explosiva. Som någon annan sa, väldigt mycket sportbilskänsla. Man gör bara lite och de händer mycket, fort ;)

För övrigt upplever jag att dom har ett väldigt stabilt huvud, även om min är väldigt eldig att rida så är han störtcool så fort han hanteras. Dessutom otroligt glad, trots att han varit skadad och haft vila under lång tid är han alltid lika positivt inställd till allt vi gör.

Nu har inte vi kommit ut på tävlingsbanan än då han drog på sig en ligamentskada, men när/om han blir frisk e tanken att vi ska ut och visa upp oss.

Det jag kan tycka om en del är att dom har ett väldigt hastigt, ryckigt rörelsemönster. Jag köpte min på "postorder", hade dock sett honom på film innan. Jag är mer än nöjd, min nästa häst kommer utan tvekan att vara en PRE el Lusitano.

Om du någon gång får möjlighet rekomenderar jag varmt att provrida en.

Kul tråd!
Själv är jag också väldigt sugen på en spanjor i allmänhet, inte nödvändgtsvis en PRE. Jag gillar tempramentet och utstrålningen, lite sagohästar över det hela :love:

Bando, som jag känner mkt väl sedan tidigare. Inte någon
pålle som gör sig på dressyrtävlingar men en häst som går
igenom "eld och vatten" :d! Var på PRE tävlingarna i
Åstorp i höstas, såg den danska killen som hade uppvisning
där, det såg jäkligt kul ut så jag tänkte "sadla om" lite o
börja rida Doma vaquera. Fast på mitt sätt :idea:, Inga
sput/pinnar alltså. Vet ju att jag aldrig kan få en så fin
häst som "Hogge" igen så det blir till att förnya sig!
Sen så tycker jag att det är kul att rida ut, en galopp
på stranden (även om det är en liten ynka strand) är
ju hur kul som helst om man har en häst som tycker lika
dant.... Det vet jag att han gör!

Jag tror stenhårt på PREn, håller på att tillverka en egen korsning m halvblod just nu... :banana:

Kul tråd!
Själv är jag också väldigt sugen på en spanjor i allmänhet, inte nödvändgtsvis en PRE. Jag gillar tempramentet och utstrålningen, lite sagohästar över det hela :love:

Nej, jag tycker som du, en spanjor eller portugis eller en korsning som är lagom stor, lagom trevlig och som bådek an bli min bästa vän och knata i skogen och som går att rida dressyr på så är jag mer än nöjd!

Såg ett par fullblod/pre på internet, blev lite kär. Tycker bra om fullbloden också, så det är ju en väldigt positiv blandning tycker jag....

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 288
Senast: Sixten
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 559
Senast: Kirie
·
Ridning Jag är lite fundersam över det här med att tävla i dressyr med ponny. Jag är 18 år, och ägare till en islandshäst, under 148 cm så...
Svar
1
· Visningar
928
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka